מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ציור שמש באריזות משקה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי שערי חכמה » א' אוגוסט 06, 2017 9:56 pm

בשו"ע (יו"ד סי' קמא ס"ד) מבואר שאסור לעשות או להשהות צורת חמה ולבנה וכוכבים אפי' בדרך ציור.

ולאחרונה שמתי לב שבקרטוניות ספרינג יש תמונה או ציור של שמש, ואפשר שראוי להמנע ממנו מחמת זה.
ספרינג.png
ספרינג.png (20.57 KiB) נצפה 4854 פעמים


אמנם בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סי' קלד אות ז) מיקל בתמונה של חצי שמש, וכמדומה שכן מנהג העולם להקל בזה, ואולי גם ציור זה נחשב כחצי שמש כיון שהוא מוסתר בחלקו.

ועוד יתכן שהוא בגדר ציור של רבים שאין בו חשדא כמ"ש הרמ"א (יו"ד שם), ועי' ש"ך וביאור הגר"א שם.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 07, 2017 1:45 am

אין כיום חשד ואין סיבה להימנע מלהשתמש בזה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' אוגוסט 07, 2017 5:40 am

שו"ע: "המוצא כלים ועליהם צורות חמה או לבנה או דרקון והוא דומה לנחש ויש כמין סנפירין בין פרק חוליות שבצואר אם הכלים מכובדים אסורים שודאי נעשו לשם אלילים ואם הם מבוזים מותרים שלא נעשו אלא לנוי"
פשוט שכלי חד פעמי מבוזה.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 07, 2017 9:13 am

נהר שלום כתב:שו"ע: "המוצא כלים ועליהם צורות חמה או לבנה או דרקון והוא דומה לנחש ויש כמין סנפירין בין פרק חוליות שבצואר אם הכלים מכובדים אסורים שודאי נעשו לשם אלילים ואם הם מבוזים מותרים שלא נעשו אלא לנוי"
פשוט שכלי חד פעמי מבוזה.

שם הנושא הוא אם הם אסורים או מותרים בהנאה. אבל גם אם מותרים, אסור להשהותם אצלו מפני החשד. ראה ש"ך ס"ק ח. אך לא נראה ששייך חשש זה בימינו.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוגוסט 07, 2017 10:40 am

מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 07, 2017 8:17 pm

עקביה כתב:אין כיום חשד ואין סיבה להימנע מלהשתמש בזה.

ברמ"א (סי' קמא סו"ס ג) מבואר דאף בזה"ז שאין עובדים לצורות הללו אסור.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 07, 2017 8:18 pm

נהר שלום כתב:שו"ע: "המוצא כלים ועליהם צורות חמה או לבנה או דרקון והוא דומה לנחש ויש כמין סנפירין בין פרק חוליות שבצואר אם הכלים מכובדים אסורים שודאי נעשו לשם אלילים ואם הם מבוזים מותרים שלא נעשו אלא לנוי"
פשוט שכלי חד פעמי מבוזה.

שם מיירי בצורות שנעשו לשם חמה ולבנה ולא בצורת חמה ולבנה עצמם, ועי' ש"ך סק"ח.

אגב, הפוסקים דנו לאיסור אפילו בציורי ילדים שהם דבר מבוזה יותר מקרטונית משקה, עי' אגרו"מ (או"ח ח"ה סי' ט) ושבט הלוי שציינתי לעיל.
נערך לאחרונה על ידי שערי חכמה ב ב' אוגוסט 07, 2017 8:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 07, 2017 8:19 pm

הוה אמינא כתב:מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

מי שהולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, ונראה כמו ברווז - הוא ברווז.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 07, 2017 8:29 pm

שערי חכמה כתב:ועוד יתכן שהוא בגדר ציור של רבים שאין בו חשדא כמ"ש הרמ"א (יו"ד שם), ועי' ש"ך וביאור הגר"א שם.


ובשו"ת יביע אומר (ח"י יו"ד סי' נח אות ו) כתב דלפסק השו"ע אין היתר בשל רבים, וז"ל:

ומ"ש עוד הרהמ"ח שי"ל דמה שעשו כן על קברו של יהושע נעשה ע"י גוים, ובשל רבים ליכא חשדא, כדאיתא בגמרא (ר"ה כד ב). ע"כ. תמיהני שלא זכר דלאו מילתא פסיקתא היא, כי הטור (יו"ד סי' קמא) כתב שהרי"ף השמיט התירוצים דשל רבים ושל פרקים שאני, וכתב רק התירוץ דלהתלמד עבד, דס"ל שאם אינו להתלמד אפילו בשל רבים אסור. וכתב מרן הב"י, שגם הרמב"ם ס"ל כהרי"ף. וגם בש"ע השמיט מרן התירוץ דבשל רבים מותר. וכתב בשו"ת דברי יוסף אירגאס (סי' ח) ד"ה ומה, שמרן הש"ע פוסק כדעת הרי"ף והרמב"ם דס"ל דאיכא חשדא גם בשל רבים. ע"ש. וכ"כ מהר"י עייאש במטה יהודה (סי' רמד סק"ד), שזהו טעמו של מרן הש"ע שהשמיט החילוק בין רבים ליחיד, משום דס"ל כהרי"ף והרמב"ם שאף ברבים איכא למיחש לחשדא. ע"ש. וכ"כ בשו"ת כתב סופר (חאו"ח סי' מ), דמרן בש"ע יו"ד (סי' קמא) השמיט התירוץ דבשל רבים ליכא חשדא, מפני שאחז דרכו בקודש לפסוק כהרי"ף והרמב"ם, שני עמודי ההוראה, דס"ל שגם בשל רבים איכא חשדא. ורק הרמ"א הזכיר זאת בהגה בשם וי"א. ע"ש.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוגוסט 07, 2017 9:40 pm

שערי חכמה כתב:
הוה אמינא כתב:מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

מי שהולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, ונראה כמו ברווז - הוא ברווז.


ומה שלא הולך ולא מגעגע ורק למישהו נדמה שזה נראה? לי זה לא נראה. ועד שאתם מפתחים דיונים הלכתיים עמוקים צ"ע על היסוד כי אם אין יסוד אין בנין.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוגוסט 07, 2017 9:45 pm

הוה אמינא כתב:מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

ספרינג פירושו אביב.

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' אוגוסט 07, 2017 9:50 pm

לא ידעתי, אולם אם כך ודאי שאין הכוונה לציור שמש בתור שמש, אלא רק לתת סמל למילה הזו מעליה ומלמטה קרנים של שמש.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי שערי חכמה » ב' אוגוסט 07, 2017 10:49 pm

הוה אמינא כתב:לא ידעתי, אולם אם כך ודאי שאין הכוונה לציור שמש בתור שמש, אלא רק לתת סמל למילה הזו מעליה ומלמטה קרנים של שמש.

אינני מבין את דבריך, יש כאן ציור של שמש שממנו יצאות הקרניים, אי אפשר לצייר שמש יותר טוב מזה.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' אוגוסט 07, 2017 11:14 pm

א' מבוזים מתיר גם את את איסור חשדא דע"ז [אולם לא מתיר חשד כעשייה, ונראה דהעיקר להלכה דלא חיישינן לחשד דעשייה]
ב' קרטון ח"פ המיועד להניחו אחר השימוש בפח אשפה נ"פ דדינו כמבוזה.
ג' כמד' ששבחו"ש כתבו בשם הגרנ"ק לדון שמצעל המייצר תבנית מסוימת לרבים, ליכא חשד]
ד' איסור עשייה איכא גם במבוזים [כן נראה עיקר לדינא ולא כמי שהיקל בזה] ולכן יש איסור על המפעל, ויש לדון בגד גרמא וכד' וגם בדיני אמירה לנכרי אם הפועלים נכרים ואכמ"ל.
ה' ובנוגע לנידון דידן, יתכן שאין הכוונה לצייר שש ממש אלא לתמונה המזכירה שמש, וצ"ע.
ו' בחצי שמש עיקר ההלכה להקל בזה, והיכא שהשמש מוסתרת לכ' דמי לחצי שמש.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 08, 2017 2:14 am

שערי חכמה כתב:
עקביה כתב:אין כיום חשד ואין סיבה להימנע מלהשתמש בזה.

ברמ"א (סי' קמא סו"ס ג) מבואר דאף בזה"ז שאין עובדים לצורות הללו אסור.

מ"מ הוא מדבר על צורות שהיו נעבדות. ואין זה צורת חמה ולבנה אלא צורות המסמלות אותם, כמש"כ הרמ"א בתחילת הסעיף.

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ג' אוגוסט 08, 2017 8:59 am

עיין שו"ת שואל ומשיב קמא ח"ג סי' עא

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 14, 2023 11:22 am

נשאלתי האם מותר לקנות שעון זה
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (139.48 KiB) נצפה 829 פעמים

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 14, 2023 11:25 am

לענ"ד אין בזה איסור, כמש"כ לעיל.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: ציור שמש באריזות משקה

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 14, 2023 2:39 pm

הוה אמינא כתב:מהיכי תיתי שזה שמש? מה פתאום החליטו לעשות שמש בדיוק על תות בננה?

ביאור השם 'ספרינג' זה אביב (או מעיין) ובאביב מפציעה השמש אחרי חודשי חורף אפלים. ולכן השמש מקושרת עם האביב


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים