אבןטובה כתב:נכנס דוא"ל דחוף: אם קבורה בעבר הירדן יש לה אותה מעלה וסגולה של קבורה בארץ ישראל או לא????
אפרקסתא דעניא כתב:מתוך ציון הלא תשאלי:
אַף כִּי בְעָמְדִי עֲלֵי קִבְרוֹת אֲבֹתַי וְאֶשְׁתּוֹמֵם בְּחֶבְרוֹן עֲלֵי מִבְחַר קְבָרָיִךְ!
אֶעְבֹר בְּיַעְרֵךְ וְכַרְמִלֵּךְ וְאֶעְמֹד בְּגִלְעָדֵךְ וְאֶשְׁתּוֹמֲמָה אֶל הַר עֲבָרָיִךְ,
הַר הָעֲבָרִים וְהֹר הָהָר, אֲשֶׁר שָׁם שְׁנֵי אוֹרִים גְּדוֹלִים מְאִירַיִךְ וּמוֹרָיִךְ.
בבמד"ר נשא ח ד, גבי הרעב שהיה בימי דוד, אמר לו הקב"ה דוד מוצל אתה (מן חטא עצמך) אלא על שאול ועל בית הדמים, הה"ד ויאמר ה' אל שאול ואל בית הדמים וגו' על שאול שלא עשיתם עמו חסד ולא נספד כהלכה, א"ל הקב"ה דוד, אינו שאול שנמשח בשמן המשחה, אינו שאול שבימיו לא נעשה עבודת כוכבים בישראל, אינו שאול שחלקו עם שמואל הנביא, ואתה בארץ והוא בחוצה לארץ, ואל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים וכו'. ע"כ דברי המדרש.
פי' דבריהם א"ל ה' לדוד בתמיה כלום שאול לא נמשך בשמן המשחה וכו' שלא ראוי לכבדו במותו, כלום ראוי שאתה יושב בארץ והוא אינו זוכה להיות בארץ, וזה חטא של דוד שלא הביאו לקבורה בארץ. וע"ז אמרי' במדרש מיד הלך לגמול חסד עמהם, דכתי' (שמוא"ב כא יב) וילך דוד ויקח את עצמות שאול וגו' ויעל משם את עצמות שאול וגו', מה עשה דוד עמד וכנס כל זקני ישראל וגדוליהם ועברו את הירדן ובאו ליבש גלעד ומצאו את עצמות שאול ויהונתן בנו ונתנו אותם בתוך ארון המת ועברו את הירדן שנאמר ויקברו את עצמות שאול ויהונתן בנו וגו' מהו בצלע בקבר קיש אביו מלמד שהביאוהו לגבול ירושלים וקברוהו שם וכו'.
משמע במדרש שעבה"י חו"ל חשיבא, דקבורה בעבה"י קבורה בחו"ל נקראת. אמנם לאידך גיסא מצאנו שאף לגבי קבורה מצאנו שהחשיבו את עבה"י א"י לגבי ארץ שנער וזולתם, שבהל' אבל להרי"צ גיאות (שערי שמחה עמ' רנ"ט) כתב; ואמר רב האיי אין מנהגינו להעתיק את המת מקבר במקומו אלא יש שקוברין את המת (בבגד) [בבגדד] ואחר זמן מוציאים אותו כמה פרסאות אל עבר (פרס) [פרת] המערבי למדבר הסמוך לישימון ואין מנהג להיות שם מקובצין ולא לומר צדוק הדין ואתם כמנהג אבותיכם עשו וכו'. ושם, ולענין העתקות עצמות האשה ממקום למקום היינו שומעין מן הזקנים שהיו אומרים כמה נאה שלא לעשות כך. שהרי יעקב אבינו נשא את עצמות רחל אשתו להביאם אל מערת המכפלה וכשמתה לאה בארץ קבר אותה במערת המכפלה. ושם, ואע"פ כשתמות אשה חשובה שולחין את גוויתה [מ]בגדד אל פירי שאבור אל מדבר הישימון ודאי איסור אין בדבר. ולכאו' זה סותר למה שאמרו במדרש הנ"ל על שאול ודוד.
ואפשר שלגודל מעלת הארץ המיוחדת דגבולי מסעי, חשיבא עבה"י חו"ל כלפיה עד שהיה בזה תביעה על דוד, אך אין מוכרח שעה"י במעלתה חשיבא חו"ל בעצם. ומאידך, אף שאין הקבורה בעה"י כמעלת הקבורה בא"י, ובפרט שאחר שגזרו טומאה על סוריא הרי עפרה הוא פחות במעלה לקבורה אף מעבה"י דסיחון ועוג (שלא גזרו עליהם טומאה), מ"מ יש בה מעלה על קבורה בחו"ל ממש, ולכן אף שלא יכלו להעתיק המת לא"י שהיא רחוקה, אבל מרחק מועט של כמה פרסאות הלכו לקוברו ממערב לפרת שהיא מהארץ שניתנה לאברהם.
ארזי ביתר כתב:מה ההגדרה הזו לאחרונה? 'נכנס דוא"ל דחוף'!!!
מה הדחיפות הגדולה כ"כ, לאן נכנס הדוא"ל, מה הולך כאן?
כדכד כתב:לא מסתבר שהשאלה היתה למעשה. מי שאפשר היום לקבור אותו בעבר אחד של הירדן אי אפשר לקברו בעברו השני
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים