מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי איש בער » ב' אוגוסט 14, 2017 6:12 pm

שאלני אחד:

אם כדברי הרמב"ם ששייכות לכלל ישראל מותנת בי"ג עיקרים, ואין שום דבר העובר מאב לבן בירושה, א"כ נמצא שכל אחד מבאי העולם אם יאמין בי"ג עיקרים יהיה כישראל לכל דבר, ואם הוא מישראל אם ח"ו לא יאמין הרי הוציא את עצמו מכלל ישראל, נמצא שתלוי ביד כל אחד ואחד בפרטיות ובמה תרום קרן ישראל כאומה?

וכיון שאיני בקי כ"כ בכגון דא לא היה בידי להשיבו, נא אם יש מי שיכול לבאר ענין בחירת (וסגולת) ישראל במשנת הרמב"ם.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 14, 2017 11:34 pm

ברור שהרמב"ם מדבר רק על מי שהוא מעם ישראל, אז צריך גם להאמין ביג עיקרים. אבל גוי גם אם יאמין ביג עיקרים לא יהיה חלק מעם ישראל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 15, 2017 8:24 am

ויעויין עוד בדברי הרה"ג יצחק שילת בספרו בין הכוזרי לרמב"ם

אריק
הודעות: 100
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי אריק » ג' אוגוסט 15, 2017 5:05 pm

בהקדמה לפרק חלק כתב הרמב"ם:

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק י משנה א
וכאשר יהיו קיימים לאדם כל היסודות הללו ואמונתו בהם אמתית, הרי הוא נכנס בכלל ישראל, וחובה לאהבו ולחמול עליו וכל מה שצוה ה' אותנו זה על זה מן האהבה והאחוה, ואפילו עשה מה שיכול להיות מן העבירות מחמת תאותו והתגברות יצרו הרע, הרי הוא נענש לפי גודל מריו ויש לו חלק, והוא מפושעי ישראל. וכאשר יפקפק אדם ביסוד מאלו היסודות הרי זה יצא מן הכלל וכפר בעיקר ונקרא מין ואפיקורוס וקוצץ בנטיעות, וחובה לשנותו ולהשמידו ועליו הוא אומר הלא משנאיך ה' אשנא וכו'.

והשווה איגרת לר' עובדיה הגר, שו"ת הרמב"ם סימן רצ"ג.

וראו
http://asif.co.il/wpfb-file/zhr-25-3-pdf/

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוגוסט 15, 2017 5:19 pm

ראה דברי הרמב"ם המצוטטים בהודעה זו: viewtopic.php?f=46&t=28936&start=80#p385331

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' אוגוסט 15, 2017 11:52 pm

בעז"ה

ברור שגוי שיאמין בי"ג עיקרים אינו כיהודי לכל דבר אא"כ התגייר כדיני גירות ומל וטבל, ובעודו גוי אם הינו מאמין בי"ג עיקרים הרי הוא כבן נח. ולעצם הדבר איני בטוח שגוי צריך לדעת את י"ג העיקרים, ולכאורה די לי באמונה במציאות מצוי שברא את הכל והוא כ"י, והוא נתן תורה לעם ישראל ויש שכר ועונש. ויל"ע בזה.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי איש בער » ג' אוגוסט 15, 2017 11:58 pm

ישא ברכה כתב:בעז"ה
ברור שגוי שיאמין בי"ג עיקרים אינו כיהודי לכל דבר אא"כ התגייר כדיני גירות ומל וטבל, ובעודו גוי אם הינו מאמין בי"ג עיקרים הרי הוא כבן נח. ולעצם הדבר איני בטוח שגוי צריך לדעת את י"ג העיקרים, ולכאורה די לי באמונה במציאות מצוי שברא את הכל והוא כ"י, והוא נתן תורה לעם ישראל ויש שכר ועונש. ויל"ע בזה.

אמנם כן נראה מסברא. ומ"מ צ"ע שהי"ג עיקרים היא היא יהדותו במה בדיוק מתבטא בחירת ישראל.
לענין גוי. אם נשאר בגויותו ודאי אי"צ לדעת יותר מזה. (מש"כ שצריך להאמין שנתן תורה לעמו ישראל, איני יודע מנ"ל).
וכשנתגייר נראה מסברא שצריך להאמין בככל הי"ג, ואמנם לפלא שהרמב"ם לא הזכיר דבר זה בהלכותיו, וכבר עמדו בזה.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 16, 2017 12:05 am

איש בער כתב:(מש"כ שצריך להאמין שנתן תורה לעמו ישראל, איני יודע מנ"ל).

כן כתב הרמב"ם להדיא בסוף פ"ח מהל' מלכים, ע"ש.

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי איש בער » ד' אוגוסט 16, 2017 12:09 am

סגי נהור כתב:
איש בער כתב:(מש"כ שצריך להאמין שנתן תורה לעמו ישראל, איני יודע מנ"ל).

כן כתב הרמב"ם להדיא בסוף פ"ח מהל' מלכים, ע"ש.

רק אם רוצה להיות גר תושב.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בחירת ישראל במשנת הרמב"ם

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 16, 2017 12:36 am

איש בער כתב:
סגי נהור כתב:
איש בער כתב:(מש"כ שצריך להאמין שנתן תורה לעמו ישראל, איני יודע מנ"ל).

כן כתב הרמב"ם להדיא בסוף פ"ח מהל' מלכים, ע"ש.

רק אם רוצה להיות גר תושב.

משמעות הרמב"ם שם שזה חלק ממה שנצטווינו לכוף את כל באי עולם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים