עמוד 1 מתוך 1

תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 11:23 pm
על ידי מיכאל1
הדברי חיים באו"ח סי' ג' דן במעשה שהיה שבנו בתוך חלל בית הכנסת עזרת נשים ע"י נתיצת כותל של בית הכנסת, ע"ש בדיוק את אופן הבנייה.
והסיק הדברי חיים שלא יפה עשו הבונים והמחריבים שלא עשו כן על דעת ז' טובי העיר ולא על דעת החכם שבעיר, בודאי עברו על לאו של לא תעשון כן לה' אלוקיכם ואע"פ שקדושת בית הכנסת היא מדרבנן מ"מ הוא נכלל בגדר של לא תעשון כן דמן התורה אסור לנתוץ דבר שנעשה להלל ולשבח ליוצר הכלא ע"פ שההילול בתפילה הוא מדרבנן.
וכ' הדברי חיים שכיוון שלא עשו את העזרת נשים ברשות זט"ה הרי עדיין קדושה העזרת נשים בקדושת בית הכנסת, וא"כ כדי לעשות שלום יכולים בהסכמת זט"ה לשנותו לעזרת נשים והמקומות ימכרו והקדושה תהיה חלה על המעות.
והוסיף הדברי חיים שטוב לעשות כן כדי לתווך השלום בין הבונים לבין מתנגדי הבנייה וגם שבזה ינצלו למפרע מאיסור נתיצת אבן.
ואני בער ולא אדע היאך ע"י הפקעת קדושה ע"י זט"ה יכולים להנצל למפרע מאיסור נתיצת אבן, הגע עצמך, אם אדם ינתוץ בית הכנסת, ואח"כ יסכימו זט"ה להוציאו לחולין [וא"צ דווקא למוכרו ולחלל הקדושה על המעות אלא יכולים אף ליתנו במתנה, וכמש"כ הדברי חיים באותה התשובה] נאמר שלא עבר על איסור של נתיצת אבן, והרי חילול לכאורה אינו חל למפרע אלא רק מכאן ולהבא.

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 12:43 am
על ידי מענה איש
לענ''ד כל מה שטען הדברי חיים ללאו הוא משום דהבניה לא נעשתה על דעתם
וממילא כשנתרצו זט''ה למעשה הבניה שכלול בה נתיצת בית הכנסת אז פוקע הלאו
משא"כ כשמוכרים דבר אז זה רק מזמן המכירה ולא שייך למפרע

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 6:08 am
על ידי מיכאל1
לכאורה הבנייה נעשתה שלא ע"ד זט"ה, והם התנגדו, ומה בכך שיסכימו אח"כ?
האם לא הוי דומיא דע"מ שירצה האבא שמלמדין אותו מיד לא לרצות ולא יועיל באופן שירצה ואח"כ נלמד אותו שלא לרצות?

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 7:29 am
על ידי כדכד
מיכאל1 כתב:... דומיא דע"מ שירצה האבא שמלמדין אותו מיד לא לרצות ולא יועיל באופן שירצה ואח"כ נלמד אותו שלא לרצות?

מה המקור לדברי מר?

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ד' אוגוסט 16, 2017 8:13 pm
על ידי מיכאל1
בעיניי פשוט שאם אמר ע"מ שירצה אבא והאב גילה דעתו בפירוש שרוצה לא יועיל אף אם אח"כ נלמד אותו לומר שאינו רוצה.
אם כת"ר חולק ע"ז אזי אחפש מקור להנחה זו.

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 6:52 am
על ידי כדכד
איני חולק. בעיני זה לא פשוט וזה דבר שצריך מקור

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 10:37 pm
על ידי מיכאל1
כדכד כתב:איני חולק. בעיני זה לא פשוט וזה דבר שצריך מקור


רק לחדד את הדבר שצריך מקור.
לדעת כת"ר כל קידושין על מנת שירצה האב הרי הם תלויים ועומדים ברצותו יחולו ואם חוזר בו למחרת יפקעו וכן הלאה.
האם הבנתי נכון?
אם כן אחפש מקור שאין זה כך......

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 4:54 pm
על ידי כדכד
תחפש

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 12:52 am
על ידי מיכאל1
כדכד כתב:תחפש

בעז"ה אחפש.

אך בינתיים לדבריך מצאנו אשה שיוצאת מבעלה בלא גט, וא"כ אולי על מר הראייה....

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 11:17 am
על ידי כדכד
בכל קידושי טעות אשה יוצאה ממי שסבורים היינו שהוא בעלה בלא גט.
חוץ מזה המלה "לדבריך" אין לה מקום כיוון שלא אמרתי שום דבר ברור רק בקשתי שתבסס יותר את הנחותיך

Re: תיקון למפרע של לאו לא תעשון כן לה' אלוקיכם

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 11:29 pm
על ידי מיכאל1
יעויין בשו"ע אבן העזר לח סעיפים ט' וי'
ויש לדון למה דומה הצורך בהסכמת זט"ה.