מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בל תוסיף

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צרורהמור
הודעות: 14
הצטרף: ה' אוגוסט 10, 2017 7:55 am

בל תוסיף

הודעהעל ידי צרורהמור » ד' אוגוסט 16, 2017 5:34 am

שאלה ששאלני בני הצעיר (8) בלומדו את פרשת השבוע:

מי שגרע פרשה מפרשיות התפילין והוסיף כנגדה פרשה אחרת (ועד"ז בלולב בברכת כהנים וכיו"ב), האם עובר משום בל תגרע וגם משום בל תוסיף. או שמא, כיוון שלא הוסיף או גרע ממניין הפרשיות - לא עבר בזה.

לכאורה פשוט שמטעם הנ"ל אין לפוטרו, שהרי בפועל גרע והוסיף. אך יש מקום לטעון, שאחר שכבר גרע מן המצווה - אין כאן מציאות של מצוות תפילין ולא שייך לעבור משום בל תוסיף. במילים אחרות: מסתבר לומר שאיסור בל תוסיף שייך רק כשהמצווה קיימת בשלימותה ומוסיף עליה.

אשמח אם למאן דהו יש מקור בעניין, ויל"ע בסוגייא בסוכה כח ע"ב ובדברי הראשונים שם.

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: בל תוסיף

הודעהעל ידי בור ריק » ד' אוגוסט 16, 2017 5:52 am

צרורהמור כתב:שאלה ששאלני בני הצעיר (8) בלומדו את פרשת השבוע:

מי שגרע פרשה מפרשיות התפילין והוסיף כנגדה פרשה אחרת (ועד"ז בלולב בברכת כהנים וכיו"ב), האם עובר משום בל תגרע וגם משום בל תוסיף. או שמא, כיוון שלא הוסיף או גרע ממניין הפרשיות - לא עבר בזה.

לכאורה פשוט שמטעם הנ"ל אין לפוטרו, שהרי בפועל גרע והוסיף. אך יש מקום לטעון, שאחר שכבר גרע מן המצווה - אין כאן מציאות של מצוות תפילין ולא שייך לעבור משום בל תוסיף. במילים אחרות: מסתבר לומר שאיסור בל תוסיף שייך רק כשהמצווה קיימת בשלימותה ומוסיף עליה.

אשמח אם למאן דהו יש מקור בעניין, ויל"ע בסוגייא בסוכה כח ע"ב ובדברי הראשונים שם.

עי' טו"א ר"ה כח שדן אם עובר בל תגרע היכא דגרעון שלו פוסל המצוה כגון ג' מינים או רק היכא דיצא בדיעבד כמו מתנה א' והוכיח מדברי הספרי הובא ברש"י עה"ת דגם בזה עובר. והקשה מהא דמבואר בסוכה לא דסד"א אם לא מצא אתרוג יביא פרוש ורימון והיכי מייתי הא עבר בבל תגרע ע"ש. מבואר מדבריו דבכה"ג עובר בבל תגרע

צרורהמור
הודעות: 14
הצטרף: ה' אוגוסט 10, 2017 7:55 am

Re: בל תוסיף

הודעהעל ידי צרורהמור » ד' אוגוסט 16, 2017 7:22 am

ת"ח על המ"מ.

לכאורה קושייתו מהגמ' בסוכה - אלימתא. דשם מפורש שלהביא רימון במקום אתרוג אינו אסור אלא משום זימנין דנפיק חורבא מימיה ולא משום בל תגרע.

אולי יש לחדש ולומר, דדוקא כשגורע מן המצווה בלי שהוסיף או שינה (חוץ מהגרעון) אזי אמרינן שעובר משום בל תוסיף, אבל כשישנה מן המצווה, אין כאן מעשה מצווה שיחול עליו דין בל תגרע. ולכן כשהביא רימון אינו עובר אבל תגרע.

ובזה יתורץ גם מה שהקשה שם דלמ"ד לאו שאב"מ לוקין עליו, למה לא ילדה על כל ביטול מ"ע, שהרי עובר גם משום בל חדרי, ולפי הנ"ל מיושב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים