מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יותר מחומש - שלא לשמה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 02, 2017 9:39 pm

להסוברים שהמבזבז על מצוות יותר מחומש עובר בזה איסור, מה הדין באופן שהוא קונה את האתרוג המהודר כדי לשמור על המעמד שלו בקהילה כ"ירא-שמים" או כ"גביר" וכד', לכאו' בזה ודאי אין מקום לאסור. וא"כ יוצא דבר מענין, שמותר לבזבז עבור "שלא לשמה" ואסור לבזבז עבור "לשמה". האם כך?

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי דרומי » ש' ספטמבר 02, 2017 9:40 pm

פשוט שכך!

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי איתן » ש' ספטמבר 02, 2017 10:21 pm

יציבא בארעה וגיורא בשמי שמיא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ספטמבר 02, 2017 10:22 pm

כ"ש שאין לבזבז יותר מחומש לדבר הרשות, וכ"כ בפלא יועץ ע' ותרנות, ועי' גם באהבת חסד ח"ב פ"כ אות ה.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי איתן » ש' ספטמבר 02, 2017 10:24 pm

כמובן, שעצם "הידור" במצוות משום מעמד החברתי הוא דבר בעייתי.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי ביליצר » ש' ספטמבר 02, 2017 10:32 pm

מסברא דשלא יצטרך לבריות הוי כש"כ לדבר הרשות ,ואדרבה היעבץ מחייב במצוות עשה כבלא תעשה,
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=144

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 03, 2017 1:08 am

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב א' אוגוסט 13, 2023 3:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי קראקובער » א' ספטמבר 03, 2017 9:59 am

דרומי כתב:פשוט שכך!

גדולה עבירה שלא לשמה מעבירה לשמה?!

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 03, 2017 10:13 am

בעיניי זה פשוט מסברא, לא עיינתי במקורות. יכול כל אחד לחשוב אחרת.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 06, 2017 9:41 pm

הנה, כך נקט החזו"א:
חזון איש - עליה לרגל ביותר מחומש.png
חזון איש - עליה לרגל ביותר מחומש.png (11.08 KiB) נצפה 5890 פעמים

והיינו, דהעולה לרגל רק מחמת המצוה, אינו מוציא על כך יותר מחומש, אבל אם יש לו 'חשק' מצד עצמו לעלות לרגל, רשאי לעשות כך, וממילא שב הדבר ונעשה חיוב. ודו"ק.

*

וא"כ, לגבי תלמוד תורה, האם יש בזה שיעור חומש. תלוי: אם לומר רק בגלל המצוה, לא יבזבז יותר מחומש, אבל אם יש לו חשק מצ"ע להחכים בתורה, ודאי רשאי. וא"ש מה ששילם הלל חצי ממשכורתו עבור לימוד התורה.

*

והנה בכתובות תניא "אמרו עליו על רבי יהודה ברבי אלעאי שהיה מבטל תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה", והק' הראש' מאי רבותא והא מחוייב בכך. ואולי י"ל, (וכמדומני שמעתי כך פעם מהגרבד"פ), שהלומד רק משום המצוה חייב להפסיק להוצאת המת וכו', אבל החפץ בלימוד התורה 'בעצם' גם בלי המצוה, אינו יותר גרוע מהלומד נגרות או רפואה וכד' שאינו מחוייב לפסוק באמצע עיסוקו בעבור הוצאת המת וכו'.

*

ואפשר להוסיף גם את דברי הח"ח הידועים, דבהחזקת תורה אין שיעור חומש, וטעמו, כי הרי הוא חולק איתו בשכר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 06, 2017 9:56 pm

ואם האדם הוא מתלמידיו של אברהם אבינו, ויש לו חשק והנאה לראות את זולתו נהנה, ומצטער בראותו סובל, מותר לו ליתן לצדקה יותר מחומש, כי אינה לשם מצוה אלא למלוי רצונו?
והאחרונים חיפשו דרכי היתר בנותן יותר מחומש לכפרה (ראה תניא דלא גרע מרפואת הגוף).

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 06, 2017 10:01 pm

באמת צ"ע הגדר בזה, וזהו כעין מה שהוקשה לי מתחילה.
האם זאת טענה גם כלפי החזו"א על עליה לרגל, או שיש לחלק?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 06, 2017 10:07 pm

וראה עוד רמב"ם סוף הל' עו"ח.
לעולם לא יקדיש אדם ולא יחרים כל נכסיו, והעושה כן עובר על דעת הכתוב שהרי הוא אומר מכל אשר לו ולא כל אשר לו כמו שבארו חכמים, ואין זו חסידות אלא שטות שהרי הוא מאבד כל ממונו ויצטרך לבריות, ואין מרחמין עליו, ובזה וכיוצא בו אמרו חכמים חסיד שוטה מכלל מבלי עולם, אלא כל המפזר ממונו במצות אל יפזר יותר מחומש, ויהיה כמו שצוו נביאים מכלכל דבריו במשפט בין בדברי תורה בין בדברי עולם, אפילו בקרבנות שאדם חייב בהן הרי חסה תורה על הממון ואמרה שיביא כפי מסת ידו, קל וחומר לדברים שלא נתחייב בהן אלא מחמת נדרו שלא ינדור אלא כראוי לו שנאמר איש כמתנת ידו כברכת ה' אלהיך אשר נתן לך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ספטמבר 06, 2017 10:16 pm

מה שנכון נכון כתב: ועי' גם באהבת חסד ח"ב פ"כ אות ה.

באהבת חסד בהגהה שם כתב שאלו המבזבזים יותר מחומש למותרות "איני יודע אם שייך אצלם הך תקנתא דאושא כלל, עיין בשבת דף י"א ע"א א"ר יוחנן לא שנו וכו' אבל כגון אנו וכו' ועיין ברש"י שם ודו"ק". ומשמע שהמבזבזים לענינים אלו לא חשיבי כעוברים ממש על תקנת חכמים (שהיא היתה רק בצדקה/במצוות), אם כי ודאי עוברים על רצון חכמים שנלמד מכ"ש מצדקה (כפי שביאר שם), וע"כ הוי כההיא דשבת, דאל"ה וכי מי שאכל שום כו'.

----

אם באנו להתיר בשלא לשמה, למה רק ברוצה כבוד ומעמד, ולא ברוצה חיי העוה"ב? ולמה מותר לבזבז כל הונו על ברבורים אבוסים כדי למלא רצונו ותאותו, ואסור לבזבז על שור הבר ולויתן ויין המשומר בענביו? ונמצא שלא נאמרה תקנת אושא אלא בצדיק גמור העובד שלא ע"מ לק"פ.
אא"כ נימא שהרוצה לבזבז לצדקה יותר מחומש ונמנע בגלל תקחז"ל מעלין עליו כאלו קיים ונוטל שכר גם נגד מה שלא נתן.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 16, 2017 11:47 pm

מה שנכון נכון כתב:והאחרונים חיפשו דרכי היתר בנותן יותר מחומש לכפרה (ראה תניא דלא גרע מרפואת הגוף).

ראה עוד במצו"ב:
יותר מחומש לכפרת עוונות.PDF
(1.9 MiB) הורד 284 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 20, 2018 10:58 am

שייך קצת, וצ"ע.

תשובות והנהגות כרך א סימן צח -
חז"ל החמירו להתפלל בציבור דוקא, שאז תפלה של אדם נשמעת, ומדינא חייבין לילך עד שיעור מיל (שו"ע סימן צ' סעיף ט"ז) וכן חייב לנסוע בשיעור זמן מיל להשיג תפלה בציבור והחיוב בנסיעה בזמן בשיעור הילוך מיל היינו מצד הזמן, ואף באופן דעולה לו כמה פרוטות הנסיעה, ואין מחויב להוציא ממון עבור זה, מ"מ הארכנו במקום אחר, דהשי"ת יראה ללבב אם מוציא לצורכיו לדברים שאינם צורך ממש, כ"ש שיעשה כן לצורך גבוה ובפרט כאן בשביל התפלה שתתקבל. ואם כי נראה שתפלה בכוונה ביחידות מתקבלת, הלוא בזה גופא טעם להתפלל בציבור דוקא, שאם מתפלל ביחיד בודקים תפלותיו אם באמת בכוונה כ"כ שראוי לו לבטל מתפלה בציבור, ועיין בשאלתות מהגר"ח מוולזין זצ"ל (ט"ו) "מיום עמדו על דעתו לא התפלל רק בציבור, פ"א היה במלון ושלח עגלות לכפרים הסמוכים שיבואו להתפלל מנחה בציבור".

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 31, 2018 10:46 am

עושה חדשות כתב:...וא"כ, לגבי תלמוד תורה, האם יש בזה שיעור חומש. תלוי: אם לומר רק בגלל המצוה, לא יבזבז יותר מחומש, אבל אם יש לו חשק מצ"ע להחכים בתורה, ודאי רשאי. וא"ש מה ששילם הלל חצי ממשכורתו עבור לימוד התורה...
זכורני שהנצי"ב עומד בזה, ונעלם ממני לפי שעה. אם מישהו יכול לעזור, וכן מ"מ לדברי עוד אחרו' שנו"נ במעשה דהלל מצד 'יותר מחומש'.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אוגוסט 31, 2018 12:16 pm

הקושיא מאושא לא מובנת כי זה הסיפור של הלל היה הרבה לפני התקנה.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי אורח » ו' אוגוסט 31, 2018 12:49 pm

עי' ערכין פרק ח משנה ד'
אמר ראבב"ע מה אם לגבוה אין אדם רשאי להחרים כל נכסיו על אחת כמה וכמה שיהא האדם חייב להיות חס על נכסיו.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 08, 2019 1:23 am

אורח כתב:עי' ערכין פרק ח משנה ד'
אמר ראבב"ע מה אם לגבוה אין אדם רשאי להחרים כל נכסיו על אחת כמה וכמה שיהא האדם חייב להיות חס על נכסיו.

ובגמ' שם יליף מינה דינא דהמבזבז וכו' יותר מחומש.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 08, 2020 11:49 pm

בחזו"א הנ"ל מבואר עוד, שאם היה לו ממון בשעת חלות החיוב של המצוה, ואח"כ נתמעט עד שעמדה המצוה על יותר מחומש, לא פקע ממנו החיוב. וצ"ע לפי מתי נדון את שעת חלות החיוב של מצות ת"ת וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 01, 2021 11:40 pm

מה שנכון נכון כתב:כ"ש שאין לבזבז יותר מחומש לדבר הרשות, וכ"כ בפלא יועץ ע' ותרנות, ועי' גם באהבת חסד ח"ב פ"כ אות ה.
יתכן לומר, דהאיסור של בזבוז הרי ענינו כדי שלא ירד מנכסיו ויצטרך לבריות, וא"כ אפשר שחששו בזה יותר אם יארע כן מחמת קיום המצוה, אבל אם יארע כן מחמת מילי דעלמא לא חששו כ"כ. והדוגמא לזה ממ"ש בלקט-יושר "בבית הגוי מדליק רק נר אחד ושמש אחד אף על פי שאין הגוי מקפיד על ב' או ג' נרות, שמא אחת למאה פעמים שתבא סכנה ממנה, והיה גנאי למצוה. וראיה מחסא בליל פסח שאוכלין עם חרוסת משום קפא, ובכל השנה אוכלין אותו בלא חרוסת אע"כ כמו שפירשתי". ועוד י"ל דבדברי הרשות לא גדרו דינים ופרטים כאלו, ואדם צריך לכלכל מעשיו לבדו, ומי יאמר לו מה חובה ומה למותר, ודבר זה מתחלף לפי טבעי בני האדם. ורק לגבי מצוה יכלו חז"ל להגדיר שיעור קבוע מאימתי נחשב הפרזה בהוצאה, דביותר מחומש כבר הוי גוזמא ואין ראוי להוציא כ"כ.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 01, 2021 11:49 pm

ע"ז נאמר לא תיזלו בתר איפכא. ועיין רמב"ם ערכין ח, יג (ובאג' תימן).

דברי הלקט"י הוא בחשש סכנה רחוקה, וכמ"ש שכל השנה אוכלים ולא ניזוקים, אבל בדבר שהוא ממושכלות ראשונים ופשוטים שלא יבזבז אדם ממונו אי"צ לנימוקים כאלו.
[ועי' רש"י ביצה כל מזונותיו ש"א קצובים וכו', ויש לו ליזהר שלא להוציא יתר על המדה].

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יותר מחומש - שלא לשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 13, 2023 1:09 am

הפלאה כתובות סג. (ויל"ע ע"פ הנ"ל)
בגמרא ויהיב לי' פלגא דממונא וכו'. י"ל דלאו פלגא דכולי' נכסי יהיב לי' דהא אי' לעיל דף נ' דאחד רצה לבזבז יותר מחומש ולא הניחו ר' עקיבא, אלא פלגא דממונא לבד יהיב לי' כדאיתא בב"מ דף מ"ב לעולם ישליש אדם מעותיו שליש בפרקמטיא וכו' ושליש תחת ידו ומהממון שבידו יהיב לי' פלגא דממונא דהוי חלק שתות מכל נכסיו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים