מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' ספטמבר 03, 2017 12:15 am

מפורסם בשם הגר"א זיע"א שמיירי שהאהובה ילדה אמנם קודם כדמשמע מהפסוק שילדו לו בנים האהובה והשנואה, הקדים האהובה לשנואה, אך השנואה נתעברה לפניה וע"ז נאמר כי הוא ראשית אונו ואזלינן אחר הראשון לעיבור ולא הראשון ללידה. ובהעמק דבר לנצי"ב כ' שלא ייתכן שהגר"א אמר זאת ושקר העידו משמו.
ופי' להיפך דמה דכ' לא יוכל לבכר את בן האהובה הוא משום שיש מקום לטועה לטעות היות והאהובה נתעברה קודם שאזלינן בתר העיבור ולא בתר הלידה, ולכן אמר הכתוב שהבכור הוא של השנואה, כי הוא נולד קודם על אף שהאהובה נתעברה קודם.
אך עיי"ש שמפ' שמש"כ הפסוק אחת אהובה ואחת שנואה להורות שלא מיירי שנשאן בב"א אלא נשא קודם את האחת האהובה ומסתמא נתעברה תחילה, והיות וכ' ראשית אונו היה מקום לומר שאזלינן בתר תחילת העיבור קמ"ל שהבכורה לבן השנואה כי הוא נולד ראשון. אך צ"ב דהלא כתבה התורה שהטעם בזה כי הבכור בן השנואה הוא בכור כי "הוא ראשית אונו" ולדבריו הלא בן האהובה היה ראשית אונו ובן השנואה היה ראשון ללידה?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 03, 2017 1:04 am


מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' ספטמבר 03, 2017 8:42 am

ייש"כ.
אך לא ראיתי באשכול הנ"ל יישוב לשאלתי אם כהנצי"ב מדוע התורה מכנה את בן השנואה ראשית אונו הלא אין הוא ראשית אונו?

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 03, 2017 10:13 am

ראשית אונו אין פירושו ראשית ממש, דאטו כו"ע כיעקב אבינו נינהו. ועוד דקיי"ל דאפילו בכור שבא אחר נפל הוי בכור לענין ירושה, ולא כבכור לאמו שצ"ל פטר רחם. אלא הכי פירושו, הראשון מאונו. וכיון דאזלינן בתר לידה ולא בתר עיבור הוי הראשון מאונו זה שנולד ראשונה.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' ספטמבר 03, 2017 2:39 pm

סגי נהור כתב:ראשית אונו אין פירושו ראשית ממש, דאטו כו"ע כיעקב אבינו נינהו. ועוד דקיי"ל דאפילו בכור שבא אחר נפל הוי בכור לענין ירושה, ולא כבכור לאמו שצ"ל פטר רחם. אלא הכי פירושו, הראשון מאונו. וכיון דאזלינן בתר לידה ולא בתר עיבור הוי הראשון מאונו זה שנולד ראשונה.


יישר כח. אך ודאי שאין הכוונה לראשית ממש אלא ראשית באופן יחסי לשני. ולכן אין ראיה מהא דכו"ע לאו כיעקב אבינו.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 03, 2017 4:00 pm

מאת הלוי כתב:
סגי נהור כתב:ראשית אונו אין פירושו ראשית ממש, דאטו כו"ע כיעקב אבינו נינהו. ועוד דקיי"ל דאפילו בכור שבא אחר נפל הוי בכור לענין ירושה, ולא כבכור לאמו שצ"ל פטר רחם. אלא הכי פירושו, הראשון מאונו. וכיון דאזלינן בתר לידה ולא בתר עיבור הוי הראשון מאונו זה שנולד ראשונה.


יישר כח. אך ודאי שאין הכוונה לראשית ממש אלא ראשית באופן יחסי לשני. ולכן אין ראיה מהא דכו"ע לאו כיעקב אבינו.

הרי אם יש לפנינו שני ושלישי (וכגון שהבכור מת) לא נאמר שהשני הוא ראשית אונו. אלא ודאי ראשית היינו ראשון ממש, אבל הפירוש הראשון מאונו וכנ"ל.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי מאת הלוי » א' ספטמבר 03, 2017 4:19 pm

סגי נהור כתב:
מאת הלוי כתב:
סגי נהור כתב:ראשית אונו אין פירושו ראשית ממש, דאטו כו"ע כיעקב אבינו נינהו. ועוד דקיי"ל דאפילו בכור שבא אחר נפל הוי בכור לענין ירושה, ולא כבכור לאמו שצ"ל פטר רחם. אלא הכי פירושו, הראשון מאונו. וכיון דאזלינן בתר לידה ולא בתר עיבור הוי הראשון מאונו זה שנולד ראשונה.


יישר כח. אך ודאי שאין הכוונה לראשית ממש אלא ראשית באופן יחסי לשני. ולכן אין ראיה מהא דכו"ע לאו כיעקב אבינו.

הרי אם יש לפנינו שני ושלישי (וכגון שהבכור מת) לא נאמר שהשני הוא ראשית אונו. אלא ודאי ראשית היינו ראשון ממש, אבל הפירוש הראשון מאונו וכנ"ל.


נכון אבל כאן התורה מדברת בשנים ולכן כוונה שהוא הראשון.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ביאור הנצי"ב לפס' והיה הבן הבכור לשניאה

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 03, 2017 8:08 pm

סגי נהור כתב:ראשית אונו אין פירושו ראשית ממש, דאטו כו"ע כיעקב אבינו נינהו. ועוד דקיי"ל דאפילו בכור שבא אחר נפל הוי בכור לענין ירושה, ולא כבכור לאמו שצ"ל פטר רחם. אלא הכי פירושו, הראשון מאונו. וכיון דאזלינן בתר לידה ולא בתר עיבור הוי הראשון מאונו זה שנולד ראשונה.

ופשוט.
אגב, לדעת הנצי"ב אין פירוש המילה 'ראשית' בהכרח 'הראשון', אלא ייתכן גם 'המובחר' (דברים יח ד).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים