מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ו' ספטמבר 08, 2017 12:17 pm

אמנם יש צד השוה שיש לו פירכה, אבל אני לא שואל עליו, אלא אני שואל על צד שוה, כזה שאמנם אין לו פירכה, ושאעפ"כ אמרינן שהוא "צד-שוה בעלמא" דלא ילפינן מיניה (כי היכי דלא ילפינן מ"אסמכתא בעלמא" כנודע).
יש דבר כזה?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 11, 2017 4:42 pm

אסמכתא בעלמא הוא לא שלא לומדים משם אלא שאין זה נחשב לימוד משום שהמקור עצמו אינו מספיק חזק
"צד השווה" הוא סוג של צורת לימוד שלפעמים משתמשים בה אך היא חלשה יותר מלימודים אחרים ("על צד השווה פרכינן פירכא כל דהו") והביטוי שהזכיר מר "צד השוה דעלמא" הוא לכאורה אינו במקומו

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' ספטמבר 11, 2017 9:56 pm

כל מה שכתבת ידוע, ועדין שאלתי במקומה עומדת (וממתינה לתשובה חיובית ממי שיש לו תשובה כזאת אם יש).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי לענין » ב' ספטמבר 11, 2017 10:03 pm

חיפשת באוצר 'השוה-בעלמא'?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 12, 2017 5:43 pm

הפשטן כתב:כל מה שכתבת ידוע, ועדין שאלתי במקומה עומדת (וממתינה לתשובה חיובית ממי שיש לו תשובה כזאת אם יש).

שני חלקי המשפט שלך סותרים זה לזה אם מה שכתבתי ידוע איך שאלתך במקומה עומדת?!

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » א' ספטמבר 17, 2017 2:39 am

כדכד כתב:
הפשטן כתב:כל מה שכתבת ידוע, ועדין שאלתי במקומה עומדת (וממתינה לתשובה חיובית ממי שיש לו תשובה כזאת אם יש).

שני חלקי המשפט שלך סותרים זה לזה אם מה שכתבתי ידוע איך שאלתך במקומה עומדת?!


אין סתירה בין חלקי המשפט, כי כל מה שכתבת בהודעתך הראשונה אינו הוכחה מוחלטת שאין דבר כזה הצד השוה בעלמא.
תדע, שהרי מצינו שלעיתים לא לומדים מצד שוה, גם כשאין לו פירכה, וכפי שמצינו בש"ס שהסתפקו האם בקדשים אפשר ללמוד מתוך הצד השוה הקיים בין עניינים שנלמדים רק בהיקש או בגזרה שוה (זבחים נ ע"א), וה"ה אם הם נלמדים רק בקל וחומר (שם נא ע"א), ועוד מבואר בתוס' (שבועות ט ע"א ד"ה הואיל) שזאת בעיה שלא נפשטה (אם כי הסיבה שלא לומדים מתוך צד שוה כזה, איננה בגלל שהוא "צד שוה בעלמא", אלא בגלל שהמלמדים אינם פסוקים מפורשים אלא היקשים או ג"ש או ק"ו, ובמיוחד שמדובר שם בקדשים, והרי מצינו שבקדשים יש יותר סייגים והגבלות באופני הלימוד של י"ג מידות).
תדע, שהרי גם אתה נזהרת (בסוף דבריך שם) לסייג שרק "לכאורה" דבריי אינם במקומם. רק לכאורה, אבל זה לא מוחלט, כי אין ראייה שמוכיחה את זה באופן ודאי.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב א' ספטמבר 17, 2017 10:09 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » א' ספטמבר 17, 2017 2:40 am

לענין כתב:חיפשת באוצר 'השוה-בעלמא'?

לא, וזאת משתי סיבות:
א. אין לי אוצר.
ב. אני לא מחפש את עצם המילים "צד השוה בעלמא", אלא רק את הרעיון שמסתתר מאחוריהן, והרי יתכן שהרעיון עצמו מצוי בספרים תחת כינוי אחר, ולאו דווקא תחת הכינוי "צד שוה בעלמא".
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב א' ספטמבר 17, 2017 9:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי פלתי » א' ספטמבר 17, 2017 8:01 am

הפשטן כתב:אמנם יש צד השוה שיש לו פירכה, אבל אני לא שואל עליו, אלא אני שואל על צד שוה, כזה שאמנם אין לו פירכה, ושאעפ"כ אמרינן שהוא "צד-שוה בעלמא" דלא ילפינן מיניה (כי היכי דלא ילפינן מ"אסמכתא בעלמא" כנודע).
יש דבר כזה?

לדעתי יש לך טעות בהגדרת השאלה. כי והיה אם יש צד שווה דלא ילפינן מיניה, הרי הוא גם כן "אסמכתא בעלמא", ולא. צד שווה בעלמא.
לדעתי היית צריך לשאול כך. האם כמו שיש לימוד מפסוק שאינו אלא אסמכתא בעלמא, כך יש גם צד השווה שאינו אלא אסמכתא בעלמא?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » א' ספטמבר 17, 2017 9:51 am

פלתי כתב:
הפשטן כתב:אמנם יש צד השוה שיש לו פירכה, אבל אני לא שואל עליו, אלא אני שואל על צד שוה, כזה שאמנם אין לו פירכה, ושאעפ"כ אמרינן שהוא "צד-שוה בעלמא" דלא ילפינן מיניה (כי היכי דלא ילפינן מ"אסמכתא בעלמא" כנודע).
יש דבר כזה?

לדעתי יש לך טעות בהגדרת השאלה. כי והיה אם יש צד שווה דלא ילפינן מיניה, הרי הוא גם כן "אסמכתא בעלמא", ולא. צד שווה בעלמא.
לדעתי היית צריך לשאול כך. האם כמו שיש לימוד מפסוק שאינו אלא אסמכתא בעלמא, כך יש גם צד השווה שאינו אלא אסמכתא בעלמא?


בכל הש"ס, המושג "אסמכתא בעלמא" נאמר תמיד רק על אסמכתא מאיזשהו פסוק (לא מאיזשהו צד שוה).
אבל בעצם, מה זה כל כך משנה מה הכינוי של זה? אם אתה לא רוצה לכנות את זה "צד שוה בעלמא", אלא "צד שוה שהוא אסמכתא בעלמא", אין לי בעייה עם זה. ממילא מה שחשוב, זה העניין עצמו, ולא הכינוי של העניין, והרי סוף כל סוף שנינו מתכוונים לאותו עניין (שזה העיקר), גם אם אנחנו כביכול חלוקים לגבי שאלת הכינוי הראוי לאותו עניין.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי לענין » א' ספטמבר 17, 2017 10:21 am

הפשטן כתב:
לענין כתב:חיפשת באוצר 'השוה-בעלמא'?

לא, וזאת משתי סיבות:
א. אין לי אוצר.
ב. אני לא מחפש את עצם המילים "צד השוה בעלמא", אלא רק את הרעיון שמסתתר מאחוריהן, והרי יתכן שהרעיון עצמו מצוי בספרים תחת כינוי אחר, ולאו דווקא תחת הכינוי "צד שוה בעלמא".


א. יש לך את אתר הטאבלט חינם.
ב. נכון שהחיפוש לא מבטיח שאין דברים נוספים, אבל ברוב פעמים הוא 'מכסה אותך'.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי פלתי » א' ספטמבר 17, 2017 10:38 am

לענין כתב:
הפשטן כתב:
לענין כתב:חיפשת באוצר 'השוה-בעלמא'?

לא, וזאת משתי סיבות:
א. אין לי אוצר.
ב. אני לא מחפש את עצם המילים "צד השוה בעלמא", אלא רק את הרעיון שמסתתר מאחוריהן, והרי יתכן שהרעיון עצמו מצוי בספרים תחת כינוי אחר, ולאו דווקא תחת הכינוי "צד שוה בעלמא".


א. יש לך את אתר הטאבלט חינם.
ב. נכון שהחיפוש לא מבטיח שאין דברים נוספים, אבל ברוב פעמים הוא 'מכסה אותך'.

לדעתי ברור שלא ימצא מושג כזה. כפי שכתבתי למעלה.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי פלתי » א' ספטמבר 17, 2017 10:41 am

111.jpg
111.jpg (826.15 KiB) נצפה 4482 פעמים

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' ספטמבר 19, 2017 12:30 am

פלתי כתב:
111.jpg

מאיזה ספר צילמת את זה?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' ספטמבר 19, 2017 12:31 am

לענין כתב:יש לך את אתר הטאבלט חינם.

מה הקישור לאתר הנ"ל?

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם, כמו שיש "אסמכתא בעלמא", ככה יש גם "הצד השוה בעלמא"?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 19, 2017 9:57 am

הפשטן כתב:
לענין כתב:יש לך את אתר הטאבלט חינם.

מה הקישור לאתר הנ"ל?

http://tablet.otzar.org/


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים