הוה אמינא כתב:מבלי לעיין שם, הרי זו גמרא מפורשת ביום פטירת דהמע"ה ששלח שלמה לשאול "כלבים של בית אבא רעבים" וכו' ושם זו היתה שאלה של מוקצה.
עזריאל ברגר כתב:שייך גם לאשכול "מתי נגזרו גזירות דרבנן".
יבנה כתב:בשבת קכג: מבואר שנגזר בימי נחמיה. וההיא דדוד י"ל שהוא דרך דרוש להעביר רעיון ולא לקבוע עובדות היסטוריות.
אמיר כרמי כתב:יבנה כתב:בשבת קכג: מבואר שנגזר בימי נחמיה. וההיא דדוד י"ל שהוא דרך דרוש להעביר רעיון ולא לקבוע עובדות היסטוריות.
אפשר לחלק בין גזירת כלים למוקצה מחמת גופו
קו ירוק כתב:אין הכרח לקשור בין מוקצה מחמת גופו לשאר מוקצה. ומסתמא מוקצה ששורשו ממצא חפצך כבר היה לפני מות דוד המלך,
ולא נגזרו גזירות לפני כן?
נטילת ידיים לסעודה, ועירובין, ויחוד הפנויה ועוד.
ודוקא דברי הרמב"ם בטעם המוקצה מורים שמוקצה נגזר בימים קדמונים, ורק מוקצה שמא יורגל יטלטל לחוץ הוא דאסרו בימי נחמיה, וראה הראב"ד וכס"מ בהלכה יב שם.
אמיר כרמי כתב:עזריאל ברגר כתב:שייך גם לאשכול "מתי נגזרו גזירות דרבנן".
לא ידעתי שקיים...
אמיר כרמי כתב:תודה רבה לכל העוזרים
ברוך ה' בעזרת האוצר מצאתי את אשר עלה בדעתי והוא שגזירת מוקצה נהגה מימי משה רבינו והוא כתוב במפורש בערוך השלחן(שח, ה) אם כי הוא הולך בדרך אחרת מאשר חשבתי עליה אבל אולי אמצא עוד מקורות לעניין
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים