מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 15, 2017 5:11 pm

ראיתי מי שכתב: הוראת החזו"א המפורסמת, שיש לקיים מצות והדרת פני זקן באמצע ק"ש ואפי' בפסוק הראשון. במה מדובר?

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 16, 2017 8:50 pm

לעצם הנידון, ראה בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן י,
ואצרף כאן את דבריו של הר"א בן הר"מ בענין זה:

ספר המספיק.png
ספר המספיק.png (52.74 KiB) נצפה 2989 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 17, 2017 10:00 am

מצאתי:

מעשה איש.png
מעשה איש.png (16.88 KiB) נצפה 2885 פעמים

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי משה שריפי » ג' אוקטובר 17, 2017 2:06 pm

עיין בהרחבה בברכי יוסף יו"ד סימן רמד ס"ק א, שהביא דברי "אחד קדוש" שלא לעמוד וחלק עליו.
וכן מפורש להדיא ברוקח (סימן שסט). וכ"פ בשו"ת פני מבין (או"ח סו"ס רלד) ובשלמת חיים זונפלד (או"ח מח).

ונתנו ידידים
הודעות: 1133
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוקטובר 17, 2017 2:52 pm

אז מהו באמת ביאור דעת החזו,א ומהו פשר המחלוקת, ואולי מותר לקום לפי הדין ולכן לפי מיעוט כונתינו חייב לקום, אמנם ר"א בן הרמב"ם מקונן על מיעוט כוונתינו, ודוחק הוא

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי בערל » ג' אוקטובר 17, 2017 3:04 pm

איך אפשר לראות באמצע פסוק ראשון בכניסת זקן וחכם?

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 17, 2017 3:07 pm

משה שריפי כתב:עיין בהרחבה בברכי יוסף יו"ד סימן רמד ס"ק א, שהביא דברי "אחד קדוש" שלא לעמוד וחלק עליו.
וכן מפורש להדיא ברוקח (סימן שסט). וכ"פ בשו"ת פני מבין (או"ח סו"ס רלד) ובשלמת חיים זונפלד (או"ח מח).

באף ספר מכל הנ"ל לא מתיר לעמוד בפסוק ראשון. הברכ"י אוסר להדיא.

[אגב, הרוקח מדבר על הזמירות, והפני מבין כתב שהוא לאו דוקא וה"ה ק"ש. ואינו מוכרח כלל].

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 17, 2017 4:38 pm

בערל כתב:איך אפשר לראות באמצע פסוק ראשון בכניסת זקן וחכם?

אפשר לשמוע, כרב יוסף שהיה קם כשהיה שומע את קול אמו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 17, 2017 5:22 pm

בפסוק ראשון?
מזכיר לי סיפור יפה.
פעם עמד אחד הרבנים בהר נוף ולימד את ההלכה שמי שמסתפק אם הוא נמצא בוכתבתם על מזוזות הראשון או השני צריך לחזור לראשון. אחרי שלימד אמר. זה הדין אבל למעשה איני מבין את זה איך יכול להיות שבן אדם לא יודע אם הוא אמר והיה אם שמוע אם לא?
קם אחד השומעים ואמר, אני לפעמים עושה שלוש פסיעות אחורה ואיני יודע אם אני לפני שמו"ע או בסיום שמו"ע.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי בתבונה » ג' אוקטובר 17, 2017 7:49 pm

בערל כתב:איך אפשר לראות באמצע פסוק ראשון בכניסת זקן וחכם?

ע"פ הסיפור (כנראה ממקור שונה )
1. ר"א דושניצר היה מתעכב מלהיכנס לשיבתו בפ"ת בזמן שיקומו מפניו ולכן היה נכנס בדיוק בקריאת פסוק ראשון של שמע, כך שכבר היה ידוע שהוא עומד להיכנס.
2. לי זכור כנראה ממקור שונה שתשובת החזו"א לגרח"ק לא היתה לקום, אלא שיעשה איזה הידור קצת, ויל"ע מה ז"א

ונתנו ידידים
הודעות: 1133
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוקטובר 17, 2017 8:51 pm

אוצר החכמה כתב:בפסוק ראשון?
מזכיר לי סיפור יפה.
פעם עמד אחד הרבנים בהר נוף ולימד את ההלכה שמי שמסתפק אם הוא נמצא בוכתבתם על מזוזות הראשון או השני צריך לחזור לראשון. אחרי שלימד אמר. זה הדין אבל למעשה איני מבין את זה איך יכול להיות שבן אדם לא יודע אם הוא אמר והיה אם שמוע אם לא?
קם אחד השומעים ואמר, אני לפעמים עושה שלוש פסיעות אחורה ואיני יודע אם אני לפני שמו"ע או בסיום שמו"ע.

מספרים סיפור דומה שא' הגיע להאדמור מצאנז זצ"ל ושאלה בפיו הוא עומד עם התפילין על הקיבורת וידו על הרצועה ואינו יודע אם הוא בתחילת ההנחה או בזמן ההסרה, ובקיצור אינו יודע אם התפלל כבר מה דינו, ומספרים שאמר לו שיכול להתפלל, איני זוכר אי משום שתפילה כזו לא נחשבת או משום שאם אינו זוכר אז בודאי שלא התפלל.

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי בערל » ד' אוקטובר 18, 2017 12:39 pm

ויש מספרים שאמר לו להסתכל על זרועיו אם יש עליהם את סימני הרצועות ואמר לו שכבר עומד כך כמה שעות ומפטפט וגם היה סימנים הם כבר נעלמו

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: הוראת החזו"א על קימה והידור בשעת קרי"ש

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' אוקטובר 30, 2017 8:19 pm

בתבונה כתב:
בערל כתב:איך אפשר לראות באמצע פסוק ראשון בכניסת זקן וחכם?

ע"פ הסיפור (כנראה ממקור שונה )
1. ר"א דושניצר היה מתעכב מלהיכנס לשיבתו בפ"ת בזמן שיקומו מפניו ולכן היה נכנס בדיוק בקריאת פסוק ראשון של שמע, כך שכבר היה ידוע שהוא עומד להיכנס.
2. לי זכור כנראה ממקור שונה שתשובת החזו"א לגרח"ק לא היתה לקום, אלא שיעשה איזה הידור קצת, ויל"ע מה ז"א


וכך גם הייתה הנהגתו ל הגאון רבי נחמן טוקר זצ"ל, בזמן שאמרו פסוק ראשון הוא היה נכנס בדלת האחורית ובמהירות רבה הוא היה חוצה את בית המדרש ממערב למזרח - כמנהגו של רבי אליהו דושניצר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים