מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"השבת אבידה" על עבדים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

"השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 15, 2017 5:14 pm

האם מצינו?

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' ספטמבר 15, 2017 5:17 pm

ראה גיטין מה ע"א.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 15, 2017 5:19 pm

ולמה נמחק שם בגיליון כל הקטע?

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' ספטמבר 15, 2017 7:14 pm

עושה חדשות כתב:ולמה נמחק שם בגיליון כל הקטע?

המעשה עם המחיקה כך הוא:
ר' דוד ב"ר יעקב הכהן בעל מגדל דוד (שאלוניקי שנ"ז) העיר שבספר אחד חסר ענין זה לגמרי. וניסה להביא ראיה להשמטה זו מפירש"י.
אחרי הגהתו של בעל מגדל דוד, הוקפו תיבות אלו בש"ס דפוס אמשטרדם ת"ד-ת"ח (אולי כבר בדפוסי קראקא ולובלין, שאינם תח"י לבדוק) וצויין בגליון 'ס"א כל זה אינו'. הסוגריים אינם באים למחוק את השורה, רק לתת סימן אילו תיבות חסרות ב'ס"א'. [אבל הסוגריים עשויים לבלבל את הלומד, לחשוב שבאמת יש בעיה בשורה זו של הגמרא].
אולם בעיקרו של דבר, שורה זו מופיעה בכתבי היד ששרדו (ראה דק"ס השלם) וכן בתשובות הגאונים שערי צדק סי' כו. לכן נראה שהיא מעיקר הגירסא.
לדעתי יתכן שאין ב'ספר' ההוא - ממנו העתיק בעל מגדל דוד - יותר מדילוג הדומות, שכן פעמיים כתוב בגמרא שם "שלחו ליה: לא תסגיר עבד אל אדוניו", וטעה הסופר והשמיט שורה מ'אדוניו' עד 'אדוניו'.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 16, 2017 8:34 pm

יש"כ.
ואיך זה נכנס משאלוניקי שנ"ז אל תוך המהרש"ל?

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ספטמבר 16, 2017 9:02 pm

עושה חדשות כתב:האם מצינו?

"לכל אבדת אחיך" לרבות אבידת קרקע, ועבדים הוקשו לקרקעות.
ואת"ל שעבדו כשורו וחמורו - הוזכרו במפורש "חמור אחיך ... וכן תעשה לשורו".

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי לענין » ש' ספטמבר 16, 2017 11:41 pm

הנתיבות שס''ג א' מביאת הראי' הנ''ל מגיטין

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' ספטמבר 17, 2017 4:14 am

עושה חדשות כתב:ואיך זה נכנס משאלוניקי שנ"ז אל תוך המהרש"ל?

כמובן שזה לא נכנס ממגדל דוד למהרש"ל. אלא שמהרש"ל מביא מ'ס"א' שלא גרס מחציתו של הפסוק המדבר אודות אבדה. הוא אינו מוחק את כל מה שמוסגר לפנינו, רק כמה תיבות בלבד. ולחינם צויין בש"ס עוז והדר שהסוגריים הם על פי מהרש"ל. ולאידך, יפה צויין בדק"ס השלם שהסוגריים הם על פי מגדל דוד.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: "השבת אבידה" על עבדים

הודעהעל ידי קראקובער » א' ספטמבר 17, 2017 1:31 pm

ברור שכן ואפילו בקרקע יש השבת אבידה כמבואר באלו מציאות.

(וקצת יש להעיר מעבד שרבו התייאש ממנו שאינו צריך ג"ש למ"ד שמפקיר עבדו א"צ, הרי העבד בעצמו מחוייב בהשבת אבידה וכאילו נטלה לפני יאוש ובאיסורי אתא לידיה.)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים