אשכול - שאלות פשוטות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1506
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' נובמבר 18, 2013 1:45 am

אם כן דבריך הקודמין צריכים תיקון נוסח, אם באפשרותך עדיין תתקן.

מי שאמר
הודעות: 190
הצטרף: ו' אוקטובר 25, 2013 3:48 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מי שאמר » ב' נובמבר 18, 2013 1:59 am

מש"כ כאן בשם המ"ב
כוונתי להוכיח מזה שעוד בזמן המ"ב לא נהגו ששתיים אומרים קדיש.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1484
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' נובמבר 18, 2013 7:13 pm


לא על אף, אלא גם בגלל...
הבית החיים העתיק של קראקא קיים גם כיום, האם ידוע או שמוע, על מציבה משונה כזאת " ר' אברהם בעין אחת', באותיות זהב?
העליה לרגל כל שנה בלג בעומר לקברו של הרמ"א, היתה מהגדולות בפולין. האם לא מצא אף אחד מהעולים לשם לציין ולספר לנו על מציבה משונה כזאת. (שלפי הכותב קיימת גם כיום בשנת תרס...).

הסיפור המשונה והלא ידוע, בלא שום רקע הסטורי, זועק שהינו אגדה בלבד...

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 24, 2014 11:35 pm

שמעתי שיש איסור 'לאכול' חתיכת עור קטנה מבשרו כגון מסביב ראש אצבעו (=ליד הציפורן. מצוי הרבה שחותך שם עם שיניו), משום ש"בשר אדם" אינו כשר לאכילה. האם הדבר נכון? אשמח למקורות.

קולמוס הסופר
הודעות: 881
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' פברואר 24, 2014 11:52 pm

בס"ד
בן איש חי הלכות שנה ב 233.JPG
בן איש חי הלכות שנה ב 233.JPG (39.17 KiB) נצפה 3746 פעמים

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' פברואר 24, 2014 11:55 pm

יישר כח ר' קולמוס!

מה שנכון נכון
הודעות: 8577
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 25, 2014 12:02 am

כף החיים עט.GIF
כף החיים עט.GIF (21.37 KiB) נצפה 3742 פעמים

כף החיים עט 2.GIF
כף החיים עט 2.GIF (8.06 KiB) נצפה 3742 פעמים

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 25, 2014 12:09 am

יישר כח ר' מה שנכון!

חקר
הודעות: 845
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי חקר » ג' פברואר 25, 2014 12:12 am

דעת הרמב"ם ידועה דאסור מדאורייתא, עי' הל' מאכ"ס פ"ד.

מה שנכון נכון
הודעות: 8577
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 25, 2014 12:21 am

חקר כתב:דעת הרמב"ם ידועה דאסור מדאורייתא, עי' הל' מאכ"ס פ"ד.

ראה בבא"ח שהובא לעיל דהיינו דוקא בבשר האדם ולא בעורו.

חקר
הודעות: 845
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי חקר » ג' פברואר 25, 2014 9:38 am

לא ראיתי בא"ח, אבל ברמב"ם זה מפורש: ואלו שעורותיהן כבשרן, עור האדם וכו'.

בן החבורה
הודעות: 410
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' פברואר 25, 2014 9:42 am

ומה עם הציפרניים?

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 25, 2014 10:49 am

צפרניים שמעתי מאותו אחד שאין בעיה מדין זה אבל קרוב לודאי שיש (איסור לאכלן) משום 'בל תשקצו'..

בן החבורה
הודעות: 410
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' פברואר 25, 2014 10:52 am

של מי הוא שיקול הדעת ש"קרוב לודאי"? של דע"ת או של דעבעה"ב?

מה שנכון נכון
הודעות: 8577
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 25, 2014 10:54 am

חקר כתב:לא ראיתי בא"ח, אבל ברמב"ם זה מפורש: ואלו שעורותיהן כבשרן, עור האדם וכו'.

מקור דברי הבא"ח הוא בפמ"ג, ובאמת מצאתי שתמהו עליו מדברי הרמב"ם וכמו שכתבת.
שחיטת חולין.GIF
שחיטת חולין.GIF (16.84 KiB) נצפה 3701 פעמים

חיי הלוי ה.PDF
(344.07 KiB) הורד 204 פעמים

וראה עוד כאן גם לענין צפרנים קשקשים וכו'.
מראה דבר.PDF
(437.14 KiB) הורד 99 פעמים

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 25, 2014 10:55 am

'קרוב לודאי וכו' הוא דעתי וכוונתי היא שאם מואס בכך ודאי שעובר על 'בל תשקצו' ופשוט.

בן החבורה
הודעות: 410
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' פברואר 25, 2014 11:19 am

מי מואס בכך? הוא עצמו? רוב האנשים הכוססים ציפורניהם ובולעים אותם אינם מואסים בכך

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 25, 2014 11:29 am

בן החבורה כתב:מי מואס בכך? הוא עצמו? רוב האנשים הכוססים ציפורניהם ובולעים אותם אינם מואסים בכך


יתכן. (אך זה לא פשוט שכל מה שאדם עושה אינו מואס בו ויתכן מצב שבתחילה מואס ואחרי זמן כבר לא)

ועיין כאן: viewtopic.php?f=17&t=4363

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' פברואר 26, 2014 10:06 am

כסיסת ציפרנים אינה אכילה, היא כסיסה. ראה גמ' ברכות (לו:) "כס פלפלי ביומי דכפורי פטור, כס זנגבילא ביומא דכפורי פטור". וברש"י: כל דבר שאדם אוכל שלא כדרכו מקרי כסיסה. וכן נפסק ברמב"ם ובשו"ע.

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' יוני 30, 2014 2:01 am

האם ספרדי שמקדש על מיץ ענבים יוצא י"ח בדיעבד והאם הוא מוציא ידי חובה אשכנזי בקידוש על מיץ ענבים?

מה שנכון נכון
הודעות: 8577
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יוני 30, 2014 2:08 am

אי"ז ברור כלל שיש הבדל בהלכה בין ספרדים לאשכנזים בענין זה וראה כאן ובשו"ת עולת יצחק ב,סח ואכמ"ל.
גם מצד המציאות, כיום נשתנה למעליותא ורובו יין כעדות הר"מ שטרנבוך וכ"כ הריח"ס ועוד.
בעיקר הענין ראה בשו"ת חזו"ע ח"א עמוד פא דכשר לכוס של ברכה מדין חמר מדינה.
אלא שברכתו שהכל ולא בפה"ג, ובדיעבד אם קדש בליל שבת ובירך עליו בפה"ג ונזכר קודם ששתה, סגי שיברך עליו עתה שהכל ויוצא יד"ח כמ"ש המ"ב רעא,עח גבי שיכר. [איני נכנס כעת לנושא סב"ל נגד מרן].
אמנם להוציא אשכנזי לכאורה ודאי יכול מדין ערבות אף דלדידיה ל"מ וראה סימן קסז ס"כ.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' יוני 30, 2014 2:49 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' יוני 30, 2014 2:11 am

יישר כח!

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 07, 2015 9:00 pm

שאלוני, האם אדם יכול ללמוד בדיעבד ללא בגדים (כשאין לבו רואה ערותו) או שהדבר אסור מעיקר הדין ועדיף שלא ילמד כלל?

יאיר1
הודעות: 1121
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' ספטמבר 07, 2015 9:34 pm

ישנה שמועה שר' הלל זקס זצ"ל היה לומד בביתו עם גופיה.
אבל בפשטות נראה לי שמותר, מה יכולה להיות הבעיה?
אולם ברור שלא מספיק שליבו אינו רואה את הערווה, אלא שהערווה תהיה מכוסה.

יבנה
הודעות: 1748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יבנה » ב' ספטמבר 07, 2015 10:09 pm

המעשה היה עם החפץ חיים בעזרת נשים שהוריד חולצתו ונשאר עם טליתו כו' כפי שסיפר בנו.
בברכות ושאר דברים בעינן רק כיסוי ערוה, ודוקא בתפילה בעינן טפי.

שיף
הודעות: 2153
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי שיף » ב' ספטמבר 07, 2015 10:35 pm

יכול להיות שהיו ב' מעשים..

יאיר1
הודעות: 1121
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר1 » ג' ספטמבר 08, 2015 6:23 pm

אני מדבר על סיפור אחר לחלוטין.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1484
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ספטמבר 08, 2015 7:50 pm

יאיר1 כתב:ישנה שמועה שר' הלל זקס זצ"ל היה לומד בביתו עם גופיה.
אבל בפשטות נראה לי שמותר, מה יכולה להיות הבעיה?


לא כ"כ מסתדר לי עם ההרגשה של 'הקב"ה יושב ושונה כנגדו'.
(כוונתי לגופיה, לא לשאלת השואל לגבי 'דיעבד').

מה שנכון נכון
הודעות: 8577
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 8:28 pm

יבנה כתב:המעשה היה עם החפץ חיים בעזרת נשים שהוריד חולצתו ונשאר עם טליתו כו' כפי שסיפר בנו.

דוגמא מדרכי אבי.GIF
דוגמא מדרכי אבי.GIF (4.59 KiB) נצפה 3256 פעמים

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ספטמבר 08, 2015 9:05 pm

אם מישהו לא הבין, כמובן ששאלת השואל היא גם כשאינו לבוש ציצית, גופיה ומכנסיים, (וגרביים ו/או נעליים).

יבנה
הודעות: 1748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יבנה » ג' ספטמבר 08, 2015 10:17 pm

שולחן ערוך סימן עד סעיף ו
היתה טליתו חגורה על מתניו לכסותו ממתניו ולמטה אף על פי שממתניו ולמעלה הוא ערום מותר לקרות ק"ש אבל להתפלל אסור עד שיכסה לבו.
וכתב ע"ז המ"ב ס"ק כ"ד -
לבו - ה"ה כל גופו ונקט לבו איידי דרישא דבק"ש א"צ לכסות לבו. וטעם דתפלה חמורה לפי שבתפלה צריך לראות את עצמו כעומד לפני המלך ומדבר עמו שצריך לעמוד באימה אבל בק"ש אינו מדבר לפני המלך.
מבואר שדוקא בתפלה אסור משום שעומד לפני המלך, אבל בתורה שאינו כן יהיה מותר ותלוי רק בכיסוי הערוה.

יאיר1
הודעות: 1121
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר1 » ד' ספטמבר 09, 2015 12:13 am

עתניאל בן קנז כתב:
יאיר1 כתב:ישנה שמועה שר' הלל זקס זצ"ל היה לומד בביתו עם גופיה.
אבל בפשטות נראה לי שמותר, מה יכולה להיות הבעיה?


לא כ"כ מסתדר לי עם ההרגשה של 'הקב"ה יושב ושונה כנגדו'.
(כוונתי לגופיה, לא לשאלת השואל לגבי 'דיעבד').

היה לו טעם לזה, כמדומני מפני שהיה חם.
בכל אופן זו שמועה ולא סיפור מוסמך, יבואו תלמידיו ויכחישו או יאשרו.

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ש' ספטמבר 19, 2015 11:38 pm

זכור לי שראיתי במס' סוטה (כנראה ברש"י) ובהלכה שיש לברך ברכה"מ וכל הברכות בקול רם (אפילו אין מי שיענה אמן) ולע"ע לא מצאתי (אלא דברים דומים בדף לז שם) האם דמיינתי?

יישר כח למסייעים!

חיימקה
הודעות: 814
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי חיימקה » א' ספטמבר 20, 2015 3:54 am

יאיר כתב:ב.באם שניים אומרים קדיש (שלא באותו קצב - דבר שכמובן לא ראוי) ואם אענה לאחד איש"ר לא אספיק לענות לשני. האם אוכל לענות לראשון
רק אמן כדי שאספיק לענות לשני איש"ר? (שאלה אולי לא כ"כ פשוטה אבל לכאורה יהיה מותר משום דאמן ו"יהא שמיה רבה" כל אחד לחוד דצריך להפסיק/לשהות בינהם).
[/quote]
כתב בהלכות קטנות סי' מח כששנים או שלשה אומרים קדיש יחד ואחד מקדים, אם באים כל אחד תוך כדי דיבור יענה עם הראשון או עם האחרון אמן ויעלה לכולם, ואם יש הפסק יענה על כל אחד ואחד. (סי' נה מ"ב ס"ק ד)
נ.ב. וממילא מיושב גם הוויכוח האם בזמן המ"ב אמרו שנים קדיש.

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 21, 2015 12:20 am

יאיר כתב:זכור לי שראיתי במס' סוטה (כנראה ברש"י) ובהלכה שיש לברך ברכה"מ וכל הברכות בקול רם (אפילו אין מי שיענה אמן) ולע"ע לא מצאתי (אלא דברים דומים בדף לז שם) האם דמיינתי?

יישר כח למסייעים!

חיימקה
הודעות: 814
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי חיימקה » ב' ספטמבר 21, 2015 2:22 am

עי' מ"ב סי קפה ס"ק ג וסי' תרמג ס"ק ה

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 21, 2015 3:03 am

יישר כח עצום!

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 25, 2015 8:52 am

מדוע כלאים אסור להרכיב ומותר לאכול?
מדוע לא עובר על 'לפני עיוור' שכשקונה גורם למרכיב להמשיך באיסורו?
(או שיש לי טעות בהבנה/בידיעה).

גימפעל
הודעות: 2398
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 25, 2015 8:56 am

כמדומני שכלאים אסורים בהנאה.

יאיר
הודעות: 9710
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול - שאלות פשוטות

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 25, 2015 9:09 am

כלאי הכרם אסורים באכילה וכלאי זרעים והאילן מותרים באכילה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גל גל ו־ 41 אורחים

cron