מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אוקטובר 02, 2017 9:52 am

לא, לגבי ברכת שהחיינו: ש"ע א"ח רכג ג "קנה כלים חדשים...מברך...שהחיינו...ולא אמרו חדשים אלא לאפוקי אם מכרן וחזר וקנאן".
כן, לגבי טריפה מלקוחות: ש"ע אה"ע קו א "הכותב [את] כל נכסיו [הישנים] לבניו...בין בריא בין שכיב מרע, וכתב לאשתו עמהם קרקע כלשהו...אינה טורפת מנכסים [ישנים] אלו כלום, אבל מנכסים שיבואו לו אחר כך, גובָה מהם, אפילו באו לו מאותם נכסים [ישנים] עצמם, כגון שמת אחד מהבנים [שזכה במתנת הנכסים הישנים], וִירֵשׁוֹ [האב הבריא את הבן]".
כן, לגבי מעשרות: "רמב"ם מעשר ו יט "כהן שמכר שדה לישראל ואמר לו...על מנת שהמעשרות שלי כל זמן שהיא לפניך, מְכָרָהּ [הישראל] לאחר, אע"פ שחזר [הישראל] וּלְקָחָהּ [מהאחר], איו לכהן אותם המעשרות".
כן, לגבי טבילת כלים: ש"ע יו"ד קכ יא: "ישראל שמכר כלי לעכו"ם, וחזר ולקחו ממנו, צריך טבילה".

א. האם לשאלה שבכותרת יש עוד נ"מ, חוץ מהארבע הנ"ל?
ב. האם יש עוד דינים המוכיחים, שלגבי טריפה מלקוחות, הנכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ב' אוקטובר 02, 2017 3:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 02, 2017 10:36 am

לגבי "דבר שלא היה בעולם" דינם כישנים, והיינו שאפשר לומר "שדה זו שאני מוכרה לראובן, לכשאקחנה בחזרה - הרי היא נתונה לשמעון" (כך מצינו שאפשר לקדש אשה "לאחר שאגרשיך" וכיו"ב).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 02, 2017 10:48 am

אולי להעיר מסוטה מג, א רש"י ד"ה על מכונו - "סתרו ובנאו במדה ראשונה אינו חוזר, דלאו חדש הוא, הואיל ולא חידש להוסיף עליו, ואפילו אצלו אינו חדש, וגרע מהלוקח והיורש".

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אוקטובר 02, 2017 11:52 am

עזריאל ברגר כתב:לגבי "דבר שלא היה בעולם" דינם כישנים, והיינו שאפשר לומר "שדה זו שאני מוכרה לראובן, לכשאקחנה בחזרה - הרי היא נתונה לשמעון".

ייש"כ. אגב, אני לא מכיר דין זה בציור שציירת ("הרי היא נתונה לשמעון"), אם כי אני כן מכיר דין זה בהקדש (רמב"ם ערכין ו כט): "האומר לחברו שדה זו שאני מוכר לך - לכשאקחנה ממך תתקדש, הרי זו מקודשת כשיקחנה, שהרי עתה בידו להקדישה".
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ב' אוקטובר 02, 2017 1:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אוקטובר 02, 2017 11:53 am

דרומי כתב:אולי להעיר מסוטה מג, א רש"י ד"ה על מכונו - "סתרו ובנאו במדה ראשונה אינו חוזר, דלאו חדש הוא, הואיל ולא חידש להוסיף עליו, ואפילו אצלו אינו חדש, וגרע מהלוקח והיורש".


ייש"כ.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוקטובר 02, 2017 12:01 pm

לגבי פטור לקוח מפורש בתוספת בב"מ שחזר ולקחן מחויב וכן בירושלמי לגבי ביכורים ויש מחלקים בזה למעש"ב וכרגע לא בעניינים.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוקטובר 02, 2017 12:50 pm

המפקיר כרמו וחזר וזכה בו חייב במעשר (מדרבנן).

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי אש משמים » ב' אוקטובר 02, 2017 1:03 pm

לכאורה אין הכותרת מדוייקת, הנידון לגבי 'שהחיינו' הוא לא האם זה חדש אצלו אלא האם יש לו חידוש ושמחה בדבר ולכן גם אם זה נידון כחדש אצלו עדיין אין בכך חידוש ושמחה.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי ישנו » ב' אוקטובר 02, 2017 1:54 pm

עזריאל ברגר כתב:לגבי "דבר שלא היה בעולם" דינם כישנים, והיינו שאפשר לומר "שדה זו שאני מוכרה לראובן, לכשאקחנה בחזרה - הרי היא נתונה לשמעון" (כך מצינו שאפשר לקדש אשה "לאחר שאגרשיך" וכיו"ב).

זה רק אם עושה כן בשעת מכירה ומשום בידו, אם כבר מכר ל"מ.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי נשר » ב' אוקטובר 02, 2017 2:21 pm

כך הוא הדין לגבי טבילת כלים, אם מכר לגוי וחזר וקנה ממנו, צריך לטבול

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 02, 2017 3:00 pm

הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:לגבי "דבר שלא היה בעולם" דינם כישנים, והיינו שאפשר לומר "שדה זו שאני מוכרה לראובן, לכשאקחנה בחזרה - הרי היא נתונה לשמעון".

ייש"כ. אגב, אני לא מכיר דין זה בציור שציירת ("הרי היא נתונה לשמעון"), אם כי אני כן מכיר דין זה בהקדש (רמב"ם ערכין ו כט): "האומר לחברו שדה זו שאני מוכר לך - לכשאקחנה ממך תתקדש, הרי זו מקודשת כשיקחנה, שהרי עתה בידו להקדישה".

אכן ציירתי מדעתי, כי לא זכרתי שזה מפורש ברמב"ם.
ישנו כתב:
עזריאל ברגר כתב:לגבי "דבר שלא היה בעולם" דינם כישנים, והיינו שאפשר לומר "שדה זו שאני מוכרה לראובן, לכשאקחנה בחזרה - הרי היא נתונה לשמעון" (כך מצינו שאפשר לקדש אשה "לאחר שאגרשיך" וכיו"ב).

זה רק אם עושה כן בשעת מכירה ומשום בידו, אם כבר מכר ל"מ.

אמת.
כלומר: שדה שמכרתיה ובדעתי לקנותה - היא כדבר שלא בא לעולם לכל דבר.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אוקטובר 02, 2017 3:22 pm

נשר כתב:כך הוא הדין לגבי טבילת כלים, אם מכר לגוי וחזר וקנה ממנו, צריך לטבול

ייש"כ, והוספתי זאת כעת גם בהודעתי הראשונה, יחד עם עוד מקרים חדשים שמצאתי בינתיים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אוקטובר 02, 2017 3:41 pm

קראקובער כתב:לגבי פטור לקוח מפורש בתוספת בב"מ שחזר ולקחן מחויב וכן בירושלמי לגבי ביכורים ויש מחלקים בזה למעש"ב וכרגע לא בעניינים.


לא הבנתי מה עניין דוגמה זו לאשכול.
הרי אם קנה פירות עם הקרקע שעליה הם גדלים, חייב בביכורים, גם אם מעולם לא היה ברשותו לפני שקנאם.
מאידך, אם קנה רק פירות, פטור מביכורים, וה"ה אם ראובן שהיה בעל קרקע המגדלת פירות, מכר את הקרקע לשמעון ואת הפירות ללוי, וחזר וקנה את הפירות מלוי, פטור מביכורים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם נכסים שיצאו מרשות האדם וחזרו אליו נידונים כחדשים?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' אוקטובר 02, 2017 3:46 pm

אפרקסתא דעניא כתב:המפקיר כרמו וחזר וזכה בו חייב במעשר (מדרבנן).


ייש"כ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים