מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גוי בברכת שלא עשני אשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

גוי בברכת שלא עשני אשה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אוקטובר 12, 2017 8:58 pm

מספק"ל אם גוי יכול לברך ברכת שלא עשני אשה, דטעם ברכה זו האיש מקיים מצוות יתירות, ובגוי אין שייך זה, או"ד שיש לו מעלה יתירה מה שאשה נתקללה בקללות של צער יותר מהאיש (עיין פירוט הקללות בפרקי דר"א פי"ד) יש לו לברך?
(וז"פ שגוי יוכל לברך, ושנינו שעונים אמן אחריו כששמע ממנו כל הברכה)

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גוי בברכת שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 12, 2017 9:08 pm

כמדומני שבפוסקים דיברו רק על מעלת המצוות ולא על הקללות.
ועכ"פ "שלא עשני עבד" יכול לברך, שהרי עבד מותר באמו ובן-נוח אסור באמו.

שוב נמלכתי שמא יכול לברך "שלא עשני אשה" על זה שיש לו את האפשרות להתגייר ולהתחייב במצוות נוספות, או על זה שיש לו את האפשרות למול ולקיים מצווה זו כ"אינו מצווה ועושה", ועכ"פ אם מל - וודאי יכול לברך "שלא עשני אשה".

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: גוי בברכת שלא עשני אשה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אוקטובר 12, 2017 9:24 pm

כמדומה שאין שום ענין לגוי למול אף כאינו מצווה ועושה, וזה הרייד הידוע בענין אברהם שלא מל עד שלא נצטווה, שכל עוד שלא נצטווה, אין שום ענין של 'ברית', שהוא דבר שבא מצד שני צדדים, וכשאין צד שני אין לברית שום מהות של ברית.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גוי בברכת שלא עשני אשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 12, 2017 9:44 pm

שייף נפיק כתב:כמדומה שאין שום ענין לגוי למול אף כאינו מצווה ועושה, וזה הרייד הידוע בענין אברהם שלא מל עד שלא נצטווה, שכל עוד שלא נצטווה, אין שום ענין של 'ברית', שהוא דבר שבא מצד שני צדדים, וכשאין צד שני אין לברית שום מהות של ברית.

למיטב זכרוני הרמב"ם מתיר ליהודי למול גוי כשמתכוון למצווה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים