אב בבינה כתב:וכן יש להוכיח מברכה על תפילין כל היום לדעת הפו' שתפילין כל היום קיומית. וכן שמברכין כל פעם שנכנסים לסוכה מעיקר הדין.
אליהו בן עמרם כתב:אב בבינה כתב:וכן יש להוכיח מברכה על תפילין כל היום לדעת הפו' שתפילין כל היום קיומית. וכן שמברכין כל פעם שנכנסים לסוכה מעיקר הדין.
אשמח למקור בענין תפילין. כי בפשטות לענד היא חיובית. אלא שיוצאים גם בשיעור קטן יותר מיום שלם.
ובסוכה לענד היא חיובית כל הזמן
עושה חדשות כתב:הריב"ש בסי' שצח כ' "השוחט את המסוכנת אע"פ שאין דעתו לאכלה מברך על השחיטה".
אליהו בן עמרם כתב:בסוכה דף מא מצינו שאנשי ירושלים היו נוטלים הלולב גם בעת התפילה וקריאת שמע, ועוד במשך היום.
ולכאורה, לא נראה שהם סוברים שיש חיוב להחזיק בלולב כל היום, אלא שאם החזיק קיים מצוה. וזה ממש כאכילת מצה בשאר הימים של פסח שלדעת רבינו הגרא זצל מקיים בזה מצוה קיומית.
ומה עם ברכה למנהגם של אנשי ירושלים?
אומר המאירי בסוגיא הנ'ל בסוכה, שיש מצריכים לברך כל שעה שבא ליטלו על דרך מה שהיה מנהגם שהיו הולכים כל היום ולולבם בידם.
ואם כן, מצינו ברכה למצוה קיומית....
ואם כך, למה ההולכים בשיטת הגר'א בפסח לא מברכים על אכילת מצה כל אימת שואוכלים ומקיימים מצוה קיומית באכילתם?
מצאתי גם בקובץ שעורים עמ"ס קידושין (כמדומני דף ל) בסוגיא דנשים פטורות ממצוות עשה שהז"ג, שכתב לבאר את שיטת ר"ת דנשים מברכות על מצות עשה שהז"ג, על פי הראב"ד, שבעצם אשה שמקיימת את המצות עשה שהז"ג אינה כעושה דבר שפטורה ממנו, אלא היא מקיימת מצוה קיומית, כי איננה פטורה ממש אלא "רשאית" לעשות או לא לעשות, ואם עשתה מקיימת מצוה קיומית,
אליהו בן עמרם כתב:
ואם כך, למה ההולכים בשיטת הגר'א בפסח לא מברכים על אכילת מצה כל אימת שואוכלים ומקיימים מצוה קיומית באכילתם?
אוצר החכמה כתב:מצאתי גם בקובץ שעורים עמ"ס קידושין (כמדומני דף ל) בסוגיא דנשים פטורות ממצוות עשה שהז"ג, שכתב לבאר את שיטת ר"ת דנשים מברכות על מצות עשה שהז"ג, על פי הראב"ד, שבעצם אשה שמקיימת את המצות עשה שהז"ג אינה כעושה דבר שפטורה ממנו, אלא היא מקיימת מצוה קיומית, כי איננה פטורה ממש אלא "רשאית" לעשות או לא לעשות, ואם עשתה מקיימת מצוה קיומית,
אני לא מבין את המילים האלה וגם יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא.
מה פירוש המילים היא לא פטורה אלא רשאית לעשות ורשאית לא לעשות מי שרשאי לעשות ורשאי לא לעשות זה נקרא שהוא פטור. אלא מה תגיד שהיא מקיימת מצווה כשהיא עושה, ברור זה מה שאמר רבינו תם ומה השימוש במילים מצווה קיומית הסביר כאן משהו. אדרבה דברי רבינו תם מובנים ופשוטים וההגדרה של מצווה קיומית היא המסובכת יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא.
שומע ומשמיע כתב:אליהו בן עמרם כתב:
ואם כך, למה ההולכים בשיטת הגר'א בפסח לא מברכים על אכילת מצה כל אימת שואוכלים ומקיימים מצוה קיומית באכילתם?
למה לא מברכים על כל אכילת מצה זו שאלה שנידונה בראשונים.
אליהו בן עמרם כתב:מצאתי גם בקובץ שעורים עמ"ס קידושין (כמדומני דף ל) בסוגיא דנשים פטורות ממצוות עשה שהז"ג, שכתב לבאר את שיטת ר"ת דנשים מברכות על מצות עשה שהז"ג, על פי הראב"ד, שבעצם אשה שמקיימת את המצות עשה שהז"ג אינה כעושה דבר שפטורה ממנו, אלא היא מקיימת מצוה קיומית, כי איננה פטורה ממש אלא "רשאית" לעשות או לא לעשות, ואם עשתה מקיימת מצוה קיומית, כמו מצה בששת הימים לפי דעת הגר"א. ולכן הראב"ד אומר שיכולה ללכת עם טלית של כלאיים, כי מקיימת מצות ציצית והיא דוחה לאו דכלאיים. ולפי זה מבאר גם את דעת ר"ת בחולין וקידושין, שאשה מברכת על מצות עשה שהז"ג, כי בעצם מקיימת מצוה קיומית.
ולפי זה, מצאנו עוד מקור לברכה על מצוה קיומית.
(אמנם בסוגריים מקשה שם בקוב"ש, דא"כ לפ"ז למה לא מברכים על אכילת מצה בששת הימים, לפי דעת הגר"א.
אוצר החכמה כתב:בעיני ההבדל שאתה יוצר בין שני ההסברים הוא מלאכותי לחלוטין. בסופו של דבר אתה אומר שאדם יכול לעשות מצווה אע"פ שאינו חייב בה. זה בדיוק מה שאמר רבינו תם וזה פשוט וברור. זה שתוסיף לזה הגדרת מתנדב לא משנה כלום (זה לא כמו קרבנות שההתנדבות יוצרת חיוב הבאה)
אני כשלעצמי לא חושב שזה הפשט בדברי הגר"א אלא שזה כמו סוכה שאם הוא רוצה לאכול פת צריך לאכול מצה ולמה לא מברכים ע"ז זה מה שדן הרז"ה. אבל זה לא משנה גם לשיטתך אתה רק יכול לומר שמצה דומה לאשה אבל באשה לא הסברת כלום בהבדל בין שני הפירושים.
הדבר היחיד שאפשר לטעון נגד הדימוי מאשה למצה לשיטתך הוא שאם יש מישהו שחייב במצווה לגמרי את אפשר שמישהו אחר יעשה אותו מרצונו אבל שתהיה מצווה שכל עניינה ללא חובה זה אינו קיים. אבל שוב זה הסבר למה יש קושי במצה אבל באשה ההסבר נשאר אותו דבר.
י. אברהם כתב:אליהו בן עמרם כתב:מצאתי גם בקובץ שעורים עמ"ס קידושין (כמדומני דף ל) בסוגיא דנשים פטורות ממצוות עשה שהז"ג, שכתב לבאר את שיטת ר"ת דנשים מברכות על מצות עשה שהז"ג, על פי הראב"ד, שבעצם אשה שמקיימת את המצות עשה שהז"ג אינה כעושה דבר שפטורה ממנו, אלא היא מקיימת מצוה קיומית, כי איננה פטורה ממש אלא "רשאית" לעשות או לא לעשות, ואם עשתה מקיימת מצוה קיומית, כמו מצה בששת הימים לפי דעת הגר"א. ולכן הראב"ד אומר שיכולה ללכת עם טלית של כלאיים, כי מקיימת מצות ציצית והיא דוחה לאו דכלאיים. ולפי זה מבאר גם את דעת ר"ת בחולין וקידושין, שאשה מברכת על מצות עשה שהז"ג, כי בעצם מקיימת מצוה קיומית.
ולפי זה, מצאנו עוד מקור לברכה על מצוה קיומית.
(אמנם בסוגריים מקשה שם בקוב"ש, דא"כ לפ"ז למה לא מברכים על אכילת מצה בששת הימים, לפי דעת הגר"א.
ניתי ספר וניחזי
תביא את דברי הקוב"ש ונראה מה אמר ומה לא
י. אברהם כתב:ניתי ספר וניחזי
תביא את דברי הקוב"ש ונראה מה אמר ומה לא
אוצר החכמה כתב: אני כשלעצמי לא חושב שזה הפשט בדברי הגר"א אלא שזה כמו סוכה שאם הוא רוצה לאכול פת צריך לאכול מצה
אוצר החכמה כתב:הדבר היחיד שאפשר לטעון נגד הדימוי מאשה למצה לשיטתך הוא שאם יש מישהו שחייב במצווה לגמרי את אפשר שמישהו אחר יעשה אותו מרצונו אבל שתהיה מצווה שכל עניינה ללא חובה זה אינו קיים. אבל שוב זה הסבר למה יש קושי במצה אבל באשה ההסבר נשאר אותו דבר.
אליהו בן עמרם כתב:אוצר החכמה כתב: אני כשלעצמי לא חושב שזה הפשט בדברי הגר"א אלא שזה כמו סוכה שאם הוא רוצה לאכול פת צריך לאכול מצה
לענ"ד אין זה נכון.
אם רוצה לאכול פת, אסור לו לאכול חמץ, ולכן אין לו ברירה אלא לאכול מצה. (ומצה זו שאוכל מחמת איסור חמץ לא צריכה להיות עשויה לשמה).
ואם רוצה לאכול פת, ולכן אוכל מצה מחמת איסור אכילת חמץ, אין זה מכריח שמקיים מצות "אכילת מצה", אלא שבסה"כ מונע עצמו מן האיסור.
ומה שבראשונים ובגר"א איתא שמקיים מצוה אכילת מצה, הלא אין זה פועל יוצא מוכרח מחמת זה שמנע עצמו מאכילת חמץ.
ואם בכל אופן, הם אומרים שמקיים מצות אכילת מצה, על כרחך שאין לזה קשר להמנעות שלו מאיסור אכילת חמץ. וזאת ה"קיומית" לדבריהם.
ובסוכה שאני (ואינני נכנס בכוונה לכל ההגדרות הלמדניות שיש באחרונים בענין זה, כגון הגרש"ש והמנח"ח), כי אין איסור מפורש על אכילה מחוץ לסוכה כאיסור אכילת חמץ. דבר זה לא נכתב בשום מקום. כל מה שנכתב בסוכה זה מצוות ישיבת סוכה, שעל אף שאיננה מחייבת לאכול פת גם אם לא ירצה לאכול (בשונה מלילה הראשון), אך אם ירצה לאכול פת הרי הוא מחויב לאכול את זה בסוכה מחמת מצות ישיבת סוכה, וזאת בעצם מצוה חיובית (התלויה בתנאי - אם ירצה לאכול פת) ולא קיומית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים