מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » א' אוקטובר 15, 2017 3:43 pm

א. הפסוק כותב:
"אוֹ נוֹדַע כִּי שׁוֹר נַגָּח הוּא מִתְּמוֹל שִׁלְשֹׁם וְלֹא יִשְׁמְרֶנּוּ, בְּעָלָיו שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם שׁוֹר תַּחַת הַשּׁוֹר וְהַמֵּת יִהְיֶה-לּוֹ"

ב. המשנה (בבא קמא כג:) מביאה מחלוקת ר' יהודה ור' מאיר לגבי חזקת המועדות של שור;
לפי ר' יהודה שור נעשה למועד לאחר שנגח ג' נגיחות בג' ימים. וכן להיפך; בכדי שהשור ישוב להיות בחזקת שור תם, צריך להוכיח שהוא לא נגח ג' ימים אע"פ ששורים עברו לפניו.
אך ר' מאיר חולק ואומר ששור תם יעשה למועד לאחר שנגח ג' נגיחות אפילו ביום אחד. ועוד מוסיף וחולק ואומר שבכדי ששור מועד יחזור להיות בחזקת תם מספיק שיהיו התינוקות ממשמשין בו והוא לא נוגח (ואפי' בפעם אחת).

ג. הגמרא (שם) מקשה לדעת ר' מאיר שהרי לכאורה בפסוק כתוב "כִּי שׁוֹר נַגָּח הוּא מִתְּמוֹל שִׁלְשֹׁם" ומהיכא תיתי שאפילו ביום אחד אם נגח ג"פ נעשה מועד?
ומביאה שם הגמ' סברא אליבא דר"מ ואומרת "ריחק ניגוחתיו חייב, קירב נגיחותיו לא כל שכן?!".
ובכוונת הדברים כך נראית הסברא; שאם אמרנו ששור הנוגח בג' ימים רצופים זה מוכיח שאין הדבר מקרה ודנים את השור כנגחן, אם כן יש בסיס חזק לומר שכל שכן במקרה שהשור נגח ג"פ ביום אחד - מראה הדבר שהוא שור נגחן וקיצוני ועל כן הוא בחזקת שור מועד.
להלכה סותמת הגמרא (כד.) שהלכה כר' יהודה בתם שנעשה מועד (שצריך לנגוח ג' ימים), והלכה כר' מאיר במועד שנעשה תם (שכל שהתינוקות ממשמשין בו נעשה תם מיד).

ד. השו"ע (או"ח קי"ד) מביא שאם בימות החמה מסתפק אדם האם הזכיר בטעות "משיב הרוח ומוריד הגשם" במקום "מוריד הטל", שאם מסתפק בתוך שלושים יום לאחר פסח - הרי הוא בחזקת שאמר "מוריד הגשם" וצריך לחזור. אך לאחר 30 יום - הרי הוא בחזקת שהתרגל ואמר "מוריד הטל".
ומוסיף עוד השו"ע וכותב שאם ביום הראשון של פסח יאמר האדם צ' (90) פעמים "מוריד הטל" (על סדר התפילה) יועיל הדבר שמכאן והלאה אם מסתפק מה אמר; הרי הוא כבר בחזקת רגיל לומר "מוריד הטל" ואין צריך לחזור שוב.

המקור לשו"ע הנ"ל הוא המהר"ם מרוטנבורג (שו"ת מהר"מ מרוטנבורג ח"א פו"מ אות ע"ג. וכן מובא גם בטור או"ח קי"ד. ובספר תשב"ץ הקטן אות ש"ז).
וכותב שם המהר"מ שמצא ראיה לדבריו מהגמרא הנ"ל "ריחק נגיחותיו חייב - קירב לא כ"ש".
ומזה מוכיח שאע"פ שהצריכו שלושים יום (ובהם תשעים תפילות) - אם אומר ביום אחד תשעים פעם זה מועיל ("קירב לא כ"ש?").

ה. וקצת קשה על דברים אלו.

1. שהרי ההלכה נחתמה כר' יהודה בתם, והסברא של ר' מאיר "קירב לא כ"ש?" לא נקבעה להלכה וא"כ איך מביא המהר"מ ראיה מגמרא זו?
שאלה זו מקשה המגן אברהם (או"ח קי"ד ט'). ומתרץ שם ומחלק, שמה שלא אומרים "קירב לא כ"ש" לגבי שור הוא משום שאפשר ששור יחלה ויתקוף ג"פ באותו היום מחמת שגעונו וא"כ אין כאן ראיה כלל לגבי מועדות (מה שאי"כ בכמה ימים שאז מלמד הדבר על טבעו הרע של השור).
אבל לגבי אדם שצריך להרגיל לשונו ולומר "מוריד הטל" במקום "משיב הרוח ומוריד הגשם" - אכן אפשר שקיימת הסברא של "קירב לא כ"ש" (ואם יאמר אדם צ"פ ביום אחד הוא יתרגל ויכנס לחזקה שאמר את הנוסח השגור בפיו).

2. רבינו פרץ (מובא בשו"ת מהרמ"ר וכן בטור) גם הוא מתמיה על דברי המהר"מ. ותורף שאלתו היא שלכאורה אין דמיון כלל בין הגמרא על שור המועד לבין שלושים יום של "מוריד הטל".
ומסביר; לגבי שור המועד אנו מחפשים ראיה לכך שהשור מועד. וא"כ כשנוגח ג' פעמים רואים שהשור הזה בטבעו הוא שור נגחן. ואם נגח בג' ימים - כ"ש כשנוגח ביום אחד שוב ושוב ומוכיח שזה טבעו - שור נגחן (אליבא דר"מ. ולא כדעת ר"י אותה תיקן בבהירות המג"א הנ"ל).
אבל לגבי שלושים יום של "מוריד הטל" - אין הנידון ראיה אלא ענין של רגילות. שקיימא לן שלאחר שלושים יום האדם מתרגל ואומר "מוריד הטל".
אבל לשיטתך מנלן שהאומר ביום אחד צ"פ זה גם יועיל שיתרגל? (וכוונתו שא"א להביא ראיה משור ששם הנושא הוא ראיה שהשור נגחן וכאן הנושא הוא שהאדם מתרגל).

ו. הקהילות יעקב (בבא קמא סימן כ"ט, טהרות סימן ס"ו הישנים) חוקר ודורש בעניין חזקה. ומסתפק שם האם מה שמוחזק בכל מקום בג"פ, האם הוא בתורת ראיה והוכחה שדרכו בכך, או, שאחרי שדבר חוזר ונשנה ג' פעמים; מכח אותם פעמים עצמם נעשית החזקה (כלומר שדבר זה נעשה לרגיל).
ורוצה שם הקהילות יעקב לתלות את מחלוקת המהר"מ מרוטנבורג ורבינו פרץ בחקירה זו.
ומסביר: ר' פרץ למד והבין שכל חזקה היא בתורת ראיה, וכגון שור שנגח ג' פעמים יש ראיה שהוא נגחן ולכן הוא נעשה מוחזק ומועד לשלם נזק שלם.

ואילו המהר"מ למד שחזקה היא בתורת הרגל, וכגון שור שאחרי שנגח ג' פעמים הוא מתרגל לנגוח וזה נעשה טבעו ולכן הוא מועד מעתה לשלם נזק שלם.

ואם כן, אליבא דהמהר"מ אפשר להביא משור המועד ראיה לשלושים יום שאומר "מוריד הטל", שהרי שגם בתפילה הנידון הוא התרגלות.
ומיהו לרבינו פרץ באמת אין כלל שייכות בין הראיה לנידון, וא"א כלל להביא ראיה משור המועד לענין תפילה והזכרת "משיב הרוח ומוריד הגשם" או "מוריד הטל".
והדברים שמחים.

ז. והנה למעשה השו"ע (הנ"ל) פוסק שאפשר לסמוך על שיטת המהר"מ מרוטנבורג ומי שיאמר צ"פ "משיב הרוח ומוריד הגשם" או "מוריד הטל" - אינו צריך לחזור בתפילתו אם מסופק מה אמר.

ח. ומעשה רב בא לידי והנה ביום השמיני חג העצרת זמן שמחת תורה השנה זכיתי וראיתי את הגאון הגדול הרב יצחק אזרחי שליט"א שנכנס לתוך חדר האוכל בסעודת יום החג ושר ופיזם וניגן בהתלהבות עצומה עם תלמידיו סביבו "מחיה מתים אתה רב להושיע - משיב הרוח ומוריד הגשם" כערך צ"פ.
והסביר שכעת א"א לטעות ולומר "מוריד הטל" בתפילת העמידה.
ונראה שגם הגאון הגדול ותלמידיו בררו להם ההלכה כשיטת רבינו המהר"מ מרוטנבורג ולשיטתו נכנסו לחזקת צ"פ "משיב הרוח ומוריד הגשם".

ואמנם השעה מאוחרת היתה כי פנה יום ואנו לא טעמנו מאומה מלבד איזה רוגאל"ך ולעק"ח בקידוש היום, ורגלינו כאבו מפאת מחולות שעשינו לכבודה של תורה.
אך כל מי שזכה להיות נוכח שם באותו המעמד וראה את השמחה על פני הגאון הנ"ל ובת השחוק על שפתותיו - שמח גם הוא ועלץ ליבו.
ואף אני נתכוונתי לשמוח עמהם. ודמיון נצטייר לי בליבי, ובעיני רוחי ראיתי כמין צורת המהר"מ מרוטנבורג היושב מסובל בייסורים בבור האסורים אשר במגדל אינזישהיים, ומלבן וכותב ומונה דין זה של האומר צ"פ "מוריד הטל" ביום ראשון של פסח.
ונראה לומר ששמח היה הוא אז, שדברי תורה משמחי לבות הם, וכמו שאמר דוד המלך עליו השלום פקודי השם ישרים משמחי לב.
ואפשר שקצת מאותה השמחה שהיתה אז בלבו של המהר"מ מרוטנבורג באתה אצלנו המפזמים "מחיה מתים אתה רב להושיע - משיב הרוח ומוריד הגשם" והאירה לנו ונחמתנו בגלותנו וקרבה לנו יום אשר הוא לא יום ולא לילה.
ואפשר שגם אתם כשקראתם ולמדתם ונתפלפלתם בתורה זו שהבאתי כאן בעניי; אפשר שגם בכם נתדבקה קצת מאותה השמחה.
ויה"ר שנזכה ונשמח ונעלוז בדברי התורה אני ואתם עם כל שאר עמ"י. אכי"ר.



אנכי הקטן
קמצן_קדוש.


עוֹד תַּעֲדִי בַּעֲדִי שָׁנִי וְתֺף תִּקְחִי תֵּלְכִי בְּמָחוֹל וְצַהֲלִי בִּמְחוֹלָיִךְ

יָרוּם לְבָבִי בְּעֵת יָאִיר לְךָ צוּר וְיַגִּיהַּ לְחָשְׁכֵּךְ וְיָאִירוּ אֲפֵלָיִךְ.

שאלי שרופה באש. רבי מאיר בן רבי ברוך מרוטנבורג.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' אוקטובר 15, 2017 3:55 pm

קמצן_קדוש כתב:א. ומעשה רב בא לידי והנה ביום השמיני חג העצרת זמן שמחת תורה השנה זכיתי וראיתי את הגאון הגדול הרב יצחק אזרחי שליט"א שנכנס לתוך חדר האוכל בסעודת יום החג ושר ופיזם וניגן בהתלהבות עצומה עם תלמידיו סביבו "מחיה מתים אתה רב להושיע - משיב הרוח ומוריד הגשם" כערך צ"פ.
והסביר שכעת א"א לטעות ולומר "מוריד הטל" בתפילת העמידה.[/size]
[/quote]

אם שרו וזמרו זאת בנעימה מיוחדת לכאורה אין מועיל, כמו מועד לשבתות שאינו מועד לחול, שבאמירה הרגילה אינו מתרגל. ועליהם לחזור ולומר צ' פעמים בנעימת תפילה רגילה.

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' אוקטובר 15, 2017 4:42 pm

יהודי טבעי כתב:
קמצן_קדוש כתב:א. ומעשה רב בא לידי והנה ביום השמיני חג העצרת זמן שמחת תורה השנה זכיתי וראיתי את הגאון הגדול הרב יצחק אזרחי שליט"א שנכנס לתוך חדר האוכל בסעודת יום החג ושר ופיזם וניגן בהתלהבות עצומה עם תלמידיו סביבו "מחיה מתים אתה רב להושיע - משיב הרוח ומוריד הגשם" כערך צ"פ.
והסביר שכעת א"א לטעות ולומר "מוריד הטל" בתפילת העמידה.[/size]


אם שרו וזמרו זאת בנעימה מיוחדת לכאורה אין מועיל, כמו מועד לשבתות שאינו מועד לחול, שבאמירה הרגילה אינו מתרגל. ועליהם לחזור ולומר צ' פעמים בנעימת תפילה רגילה.
[/quote]
שמעתי בעבר ולא ביררתי כי הגר"י זילברשטיין גם נוהג כך בביהכנ"ס שלו. ואכן טענתך לכאו' טענה חזקה.

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » א' אוקטובר 15, 2017 5:06 pm

יהודי טבעי כתב:אם שרו וזמרו זאת בנעימה מיוחדת לכאורה אין מועיל, כמו מועד לשבתות שאינו מועד לחול, שבאמירה הרגילה אינו מתרגל. ועליהם לחזור ולומר צ' פעמים בנעימת תפילה רגילה.

כמדומני שתוס' כותב באיזה מקום שהטעם שמועד לשבת אינו מועד לחול הוא משום שהשור רואה שכולם עם בגדים שונים והוא לא מזהה אותם.
וא"כ אנני בטוח אם שייך ללמוד מזה לענייננו.. וצ"ע בזה..
(ד"א, יש סיפור כמדומני על הרוגוצ'ובער שבאו ואמרו לו על אמא אחת שבנה לא יונק ממנה בשבתות ואמר להם שיאמרו לה שתלבש בגדי חול בשבת והוא יאכל, וכך הווה. וכששאלו אמר להם שלמד זה מהתוס' הנ"ל).

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוקטובר 15, 2017 5:20 pm

כך ראיתי נוהגים אצל הג"ר מאיר סאלאווייציק זצ"ל בהקפות, וכך שמעתי שנוהגים בעוד בתי מדרשות (חברון גאולה ובעוד מקומות), וכבר כתבו הפוסקים עצה זו.

אמנם יש לעיין במי שאומר צ"פ "מחיה מתים אתה רב להושיע משיב הרוח ומוריד הגשם" מן המנחה ולמעלה, האם אין בזה משום מכין מיו"ט לחו"ל?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' אוקטובר 15, 2017 9:29 pm

יהודי טבעי כתב:
אם שרו וזמרו זאת בנעימה מיוחדת לכאורה אין מועיל, כמו מועד לשבתות שאינו מועד לחול, שבאמירה הרגילה אינו מתרגל. ועליהם לחזור ולומר צ' פעמים בנעימת תפילה רגילה.

אם כנים הדברים אז יצטרכו צ' פעמים תפילות שבת, לאותם הרגלילם להתפלל בלחש בניגון של שבת.

ובאמת שמעתי מי שרצה לומר שמי שזוכר שהתפלל בניגון של ימים נוראים בעשרת ימי תשובה ומסופק אם אמר המלך הקדוש יועיל דומיא דמי שאמר ותן פחדך, ולא עיינתי כעת כלל.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי משה שריפי » א' אוקטובר 15, 2017 11:19 pm

אדרבה, אני מבין שבאמירה בניגון הדברים נקלטים יותר טוב.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 16, 2017 12:03 am

סיכום נאה
קמצן_קדוש כתב:במגדל אינזישהיים,


פירוש מהר"ם מרוטנבורג סוף פרק ד' אוהלות כתב:כל אלה הדברים סובבתי והוספתי בפרק מגדל העומד באוויר במגדל אנזשהים בהיותי תפוס שמה.
מלבד מה שכתבתי כבר עליו בהיותי בביתי. שבח והלל לא-להי תהילתי, אשר לא הסיר תפלתי וחסדו מאתי. ובמחשכים היה לי דברו נר לרגלי ואור לנתיבתי, ולא עזבני ואל יטשני כל ימי היותי ואף כי אחרי מותי

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי נריה אור » ב' אוקטובר 16, 2017 3:10 pm

לכאו' מי שטעה ואמר מוריד הטל יצא יד"ח ואמאי הוצרכו לומר צ' פעמים ואולי רק רצו להרוויח לא לטעות בתפילה וקצ"ע

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי נריה אור » ב' אוקטובר 16, 2017 3:13 pm

נריה אור כתב:לכאו' מי שטעה ואמר מוריד הטל יצא יד"ח ולא צריך לחזור ואמאי הוצרכו לומר צ' פעמים ואולי רק רצו להרוויח לא לטעות בתפילה שמעולם לא שמענו שעושים כן (ולפי"ז יעשו ג"כ צ"פ בברך עלינו וכדו')וקצ"ע

קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ב' אוקטובר 16, 2017 3:37 pm

נריה אור כתב:לכאו' מי שטעה ואמר מוריד הטל יצא יד"ח ואמאי הוצרכו לומר צ' פעמים ואולי רק רצו להרוויח לא לטעות בתפילה וקצ"ע

אתה כמובן צודק. עיקר הנפק"מ הוא לפסח.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 16, 2017 3:38 pm

נריה אור כתב:
נריה אור כתב:לכאו' מי שטעה ואמר מוריד הטל יצא יד"ח ולא צריך לחזור ואמאי הוצרכו לומר צ' פעמים ואולי רק רצו להרוויח לא לטעות בתפילה שמעולם לא שמענו שעושים כן (ולפי"ז יעשו ג"כ צ"פ בברך עלינו וכדו')וקצ"ע

מהר"ם מרוטנבורג היה אשכנזי, ומסתמא לא אמר "מוריד הטל" בקיץ, ואילו היה שוכח "מוריד הגשם" - היה עליו לחזור.

מן הדרום
הודעות: 711
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' אוקטובר 16, 2017 5:02 pm

שמעתי מהרב רוזנטל זצ"ל מחיפה שכך היו מלוים את הרב חרלפ
בשערי חסד הביתה אחרי תפילת מוסף בשמחת תורה, בשירת 90 פעם משיב הרוח

מן הדרום
הודעות: 711
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי מן הדרום » ב' אוקטובר 16, 2017 5:04 pm

ראו על כל זה בעז"ה בהאוצר חוברת ט העתידה לצאת

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 16, 2017 6:37 pm

נריה אור כתב:לכאו' מי שטעה ואמר מוריד הטל יצא יד"ח ואמאי הוצרכו לומר צ' פעמים ואולי רק רצו להרוויח לא לטעות בתפילה וקצ"ע

המקור דין שזה הוא מהירושלמי
ורצו להרויח את דברי הראב"ד והר"ן שמשמע שהבבלי חולק
ר"ן על הרי"ף מסכת תענית דף א עמוד ב
ויש לתמוה על הרב אלפסי ז"ל למה כתב זה הירושמי בהלכותיו דכי אמרי' בגמ' לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו מסתמא משמע דנקיט סירכיה דימות החמה ואדכר טל ולא מטר ואפ"ה אמר דמחזירין אותו ועוד דאם איתא להך סברא דירושלמי אדאשמועינן רבי חנינא בגמ' דילן לא אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו לישמעינן רבותא טפי דלא אמר מוריד הגשם אין מחזירין אותו כיון דאמר ומוריד הטל ועוד דכיון דהא דירושלמי והא דגמ' דילן משמיה דר' חנינא אמרוה אם איתא דס"ל לתלמודא דידן הכי הוה ליה לתלמודא לאיתויי הכא דאלו מאי דאמרי' בגמרא דילן לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו לא קמ"ל מידי דברייתא שלימה היא ולפיכך כתב הראב"ד ז"ל אילו הסכים התלמוד שלנו עם הירושלמי לא היה מניחו זה מי שסדר הברייתא שלנו *ועכשיו שכתבו ה"ר הגאון רבי יצחק ז"ל אין בידינו לדחותו ומיהו כתב הרמב"ן ז"ל דהבו דלא לוסיף עלה דבהזכרה הוא דאיתמר ואין דנין כן בשאלה לפי שיש שבח והודאה [בזכירת טל] במה שאינו נעצר כמו שיש במה שהוא נעצר לפיכך הזכרת [טל] רצוי גבורת גשמים עומדת במקומה אבל היאך יתכן לומר בשאלה שתהא שאלת מה שאינו צריך לשאול עולה לו במקום מה שצריך לשאול הא ודאי ליתא:
* בב"י קי"ד משמע שגם ההמשך מדברי הראב"ד

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: פלפול קצר בעניין אמירת צ"פ משיב הרוח וכו' ומעשה שראיתי ואיזה נפק"מ להלכה.

הודעהעל ידי נריה אור » ב' אוקטובר 16, 2017 7:12 pm

בתבונה כתב:
נריה אור כתב:לכאו' מי שטעה ואמר מוריד הטל יצא יד"ח ואמאי הוצרכו לומר צ' פעמים ואולי רק רצו להרוויח לא לטעות בתפילה וקצ"ע

המקור דין שזה הוא מהירושלמי
ורצו להרויח את דברי הראב"ד והר"ן שמשמע שהבבלי חולק
ר"ן על הרי"ף מסכת תענית דף א עמוד ב
ויש לתמוה על הרב אלפסי ז"ל למה כתב זה הירושמי בהלכותיו דכי אמרי' בגמ' לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו מסתמא משמע דנקיט סירכיה דימות החמה ואדכר טל ולא מטר ואפ"ה אמר דמחזירין אותו ועוד דאם איתא להך סברא דירושלמי אדאשמועינן רבי חנינא בגמ' דילן לא אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו לישמעינן רבותא טפי דלא אמר מוריד הגשם אין מחזירין אותו כיון דאמר ומוריד הטל ועוד דכיון דהא דירושלמי והא דגמ' דילן משמיה דר' חנינא אמרוה אם איתא דס"ל לתלמודא דידן הכי הוה ליה לתלמודא לאיתויי הכא דאלו מאי דאמרי' בגמרא דילן לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו לא קמ"ל מידי דברייתא שלימה היא ולפיכך כתב הראב"ד ז"ל אילו הסכים התלמוד שלנו עם הירושלמי לא היה מניחו זה מי שסדר הברייתא שלנו *ועכשיו שכתבו ה"ר הגאון רבי יצחק ז"ל אין בידינו לדחותו ומיהו כתב הרמב"ן ז"ל דהבו דלא לוסיף עלה דבהזכרה הוא דאיתמר ואין דנין כן בשאלה לפי שיש שבח והודאה [בזכירת טל] במה שאינו נעצר כמו שיש במה שהוא נעצר לפיכך הזכרת [טל] רצוי גבורת גשמים עומדת במקומה אבל היאך יתכן לומר בשאלה שתהא שאלת מה שאינו צריך לשאול עולה לו במקום מה שצריך לשאול הא ודאי ליתא:
* בב"י קי"ד משמע שגם ההמשך מדברי הראב"ד

יש"כ חידוש מעניין!!אבל עלכ"פ אולי יש חשש שיחשבו שזה חובה ויבואו לחזור אם שכח ויגרם ברכה לבטלה..


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים