מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' אוקטובר 18, 2017 3:42 pm

שמעתי לעורר, שהנה נפסק בשו"ע סי' ש"ח שאמנם כלי שלם שנזרק לאשפה מבעו"י אינו נעשה מוקצה, כיון שבטלה דעתו של הזורק, אך שבר כלי שנזרק נעשה מוקצה. וכבר כתבו פוסקי זמנינו שכוס חד פעמית שנזרקה מבעו"י, אף שהיא כלי שלם נעשית מוקצה, כיון שלא שייך 'בטלה דעתו' שאדרבה, כך היא דרך בני אדם.
ומעתה, עלון שנזרק מבעו"י ע"י בעליו לגניזה, אף שהוא שלם הרי כיון שכך ההנהגה לזרקו לגניזה לאחר שעבר זמנו, לכאורה הוא כנזרק לאשפה.
ובעיני ראיתי כמה פעמים שאנשים ניגשים באמצע שבת לפח הגניזה שבביהכ"נ ומוציאים עלונים משבועות קודמים, האם הם עוברים על איסור מוקצה?
האם יש מקום לחלק בין 'גניזה' ל'אשפה'?
ואם תאמר שגניזה לפעמים מוציאים ממנה - הרי גם מאשפה לפעמים מוציאים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוקטובר 18, 2017 4:26 pm

חיים סגל כתב:שמעתי לעורר, שהנה נפסק בשו"ע סי' ש"ח שאמנם כלי שלם שנזרק לאשפה מבעו"י אינו נעשה מוקצה, כיון שבטלה דעתו של הזורק, אך שבר כלי שנזרק נעשה מוקצה. וכבר כתבו פוסקי זמנינו שכוס חד פעמית שנזרקה מבעו"י, אף שהיא כלי שלם נעשית מוקצה, כיון שלא שייך 'בטלה דעתו' שאדרבה, כך היא דרך בני אדם.
ומעתה, עלון שנזרק מבעו"י ע"י בעליו לגניזה, אף שהוא שלם הרי כיון שכך ההנהגה לזרקו לגניזה לאחר שעבר זמנו, לכאורה הוא כנזרק לאשפה.
ובעיני ראיתי כמה פעמים שאנשים ניגשים באמצע שבת לפח הגניזה שבביהכ"נ ומוציאים עלונים משבועות קודמים, האם הם עוברים על איסור מוקצה?
האם יש מקום לחלק בין 'גניזה' ל'אשפה'?
ואם תאמר שגניזה לפעמים מוציאים ממנה - הרי גם מאשפה לפעמים מוציאים.

לא כ"כ הבנתי מדוע פשיטא למר דעלון נחשב ככלי שבור - רק בגלל שההנהגה לזרוק לגניזה לאחר שעבר זמנו.
מה שהוא שלם, והוא כלי ראוי לתשמיש, אינו מוקצה בשום אופן, רק אם דרך בעליו לזרקו.
תעזוב גניזה. עתון סיפורי החג, מלא סיפורים יפים, ספר שלם לגמרי מלא תוכן. האם בגלל שהדרך לזרקו לאשפה לאחר החג, יהיה 'מוקצה' בזריקתו לאשפה? מדוע זה פשוט לך?

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' אוקטובר 18, 2017 11:57 pm

עתניאל בן קנז כתב:
חיים סגל כתב:שמעתי לעורר, שהנה נפסק בשו"ע סי' ש"ח שאמנם כלי שלם שנזרק לאשפה מבעו"י אינו נעשה מוקצה, כיון שבטלה דעתו של הזורק, אך שבר כלי שנזרק נעשה מוקצה. וכבר כתבו פוסקי זמנינו שכוס חד פעמית שנזרקה מבעו"י, אף שהיא כלי שלם נעשית מוקצה, כיון שלא שייך 'בטלה דעתו' שאדרבה, כך היא דרך בני אדם.
ומעתה, עלון שנזרק מבעו"י ע"י בעליו לגניזה, אף שהוא שלם הרי כיון שכך ההנהגה לזרקו לגניזה לאחר שעבר זמנו, לכאורה הוא כנזרק לאשפה.
ובעיני ראיתי כמה פעמים שאנשים ניגשים באמצע שבת לפח הגניזה שבביהכ"נ ומוציאים עלונים משבועות קודמים, האם הם עוברים על איסור מוקצה?
האם יש מקום לחלק בין 'גניזה' ל'אשפה'?
ואם תאמר שגניזה לפעמים מוציאים ממנה - הרי גם מאשפה לפעמים מוציאים.

לא כ"כ הבנתי מדוע פשיטא למר דעלון נחשב ככלי שבור - רק בגלל שההנהגה לזרוק לגניזה לאחר שעבר זמנו.
מה שהוא שלם, והוא כלי ראוי לתשמיש, אינו מוקצה בשום אופן, רק אם דרך בעליו לזרקו.
תעזוב גניזה. עתון סיפורי החג, מלא סיפורים יפים, ספר שלם לגמרי מלא תוכן. האם בגלל שהדרך לזרקו לאשפה לאחר החג, יהיה 'מוקצה' בזריקתו לאשפה? מדוע זה פשוט לך?

כפי שכתבתי כיון שמפורש בראשונים שהסיבה לכך שכלי שלם שנזרק לאשפה אינו נעשה מוקצה הוא משום ש'בטלה דעתו' כיון שאין הדרך לזרקו, ממילא פשוט שדבר שהדרך לזרקו ולא שייך לומר בטלה דעתו הרי נעשה מוקצה, וכן פשיטא להו לפוסקי זמנינו לענין כלי חד פעמי שאף שהוא שלם לגמרי ויש אנשים ששוטפים ומשתמשים בו שוב, באופן שבעליו זרקוהו לאשפה לא שייך לומר בטלה דעתו, והזריקה לאשפה גורמת לו להיות מוקצה [ולא דווקא שעקב הדרך נהפך ל'כלי שבור', אלא אף כלי שלם שלא שייך לומר בטלה דעתו נעשה מוקצה].
אלא שאני מסתפק האם יש לחלק בין 'גניזה' ל'אשפה'.

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי מענה איש » ה' אוקטובר 19, 2017 12:01 am

חיים סגל כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
חיים סגל כתב:שמעתי לעורר, שהנה נפסק בשו"ע סי' ש"ח שאמנם כלי שלם שנזרק לאשפה מבעו"י אינו נעשה מוקצה, כיון שבטלה דעתו של הזורק, אך שבר כלי שנזרק נעשה מוקצה. וכבר כתבו פוסקי זמנינו שכוס חד פעמית שנזרקה מבעו"י, אף שהיא כלי שלם נעשית מוקצה, כיון שלא שייך 'בטלה דעתו' שאדרבה, כך היא דרך בני אדם.
ומעתה, עלון שנזרק מבעו"י ע"י בעליו לגניזה, אף שהוא שלם הרי כיון שכך ההנהגה לזרקו לגניזה לאחר שעבר זמנו, לכאורה הוא כנזרק לאשפה.
ובעיני ראיתי כמה פעמים שאנשים ניגשים באמצע שבת לפח הגניזה שבביהכ"נ ומוציאים עלונים משבועות קודמים, האם הם עוברים על איסור מוקצה?
האם יש מקום לחלק בין 'גניזה' ל'אשפה'?
ואם תאמר שגניזה לפעמים מוציאים ממנה - הרי גם מאשפה לפעמים מוציאים.

לא כ"כ הבנתי מדוע פשיטא למר דעלון נחשב ככלי שבור - רק בגלל שההנהגה לזרוק לגניזה לאחר שעבר זמנו.
מה שהוא שלם, והוא כלי ראוי לתשמיש, אינו מוקצה בשום אופן, רק אם דרך בעליו לזרקו.
תעזוב גניזה. עתון סיפורי החג, מלא סיפורים יפים, ספר שלם לגמרי מלא תוכן. האם בגלל שהדרך לזרקו לאשפה לאחר החג, יהיה 'מוקצה' בזריקתו לאשפה? מדוע זה פשוט לך?

כפי שכתבתי כיון שמפורש בראשונים שהסיבה לכך שכלי שלם שנזרק לאשפה אינו נעשה מוקצה הוא משום ש'בטלה דעתו' כיון שאין הדרך לזרקו, ממילא פשוט שדבר שהדרך לזרקו ולא שייך לומר בטלה דעתו הרי נעשה מוקצה, וכן פשיטא להו לפוסקי זמנינו לענין כלי חד פעמי שאף שהוא שלם לגמרי ויש אנשים ששוטפים ומשתמשים בו שוב, באופן שבעליו זרקוהו לאשפה לא שייך לומר בטלה דעתו, והזריקה לאשפה גורמת לו להיות מוקצה [ולא דווקא שעקב הדרך נהפך ל'כלי שבור', אלא אף כלי שלם שלא שייך לומר בטלה דעתו נעשה מוקצה].
אלא שאני מסתפק האם יש לחלק בין 'גניזה' ל'אשפה'.

לכאו' באשפה הכוס נמאס ואף אם לא נתלכלך דעת בני אדם בדלה הימנו משא''כ בגניזה דרך בני אדם ליטול עיתונים ועלונים מהגניזה

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי מענה איש » ה' אוקטובר 19, 2017 12:02 am

לכאו' באשפה הכוס נמאס ואף אם לא נתלכלך דעת בני אדם בדלה הימנו משא''כ בגניזה דרך בני אדם ליטול עיתונים ועלונים מהגניזה

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' אוקטובר 19, 2017 8:26 am

מענה איש כתב:לכאו' באשפה הכוס נמאס ואף אם לא נתלכלך דעת בני אדם בדלה הימנו משא''כ בגניזה דרך בני אדם ליטול עיתונים ועלונים מהגניזה

בביאור הלכה כתב ש'אשפה' לאו דווקא, אלא גם אם זרקו מפתח ביתו החוצה, ונסתפק שם לענין שמו אחורי הדלת עיי"ש.
והיינו כיון שאין הענין מה שנמאס וכדו', כי א"כ גם אם נזרק בשבת הו"ל מוקצה ככל דבר שנשבר או נמאס וכדו' שנעשה מוקצה מחמת גופו, אלא מתבאר בסוגיא שם ומפרשיה שזריקה ל'אשפה' אינה 'מציאות של מוקצה' אלא 'הקצאה מדעת הבעלים', והקצאה מדעת אינה חלה אלא מערב שבת ולא באמצע שבת, ולכן נראה שגם זריקה לגניזה הרי היא הקצאה מדעת בעליה כמו בנזרק לאשפה, ואמנם בכלי שלם שנזרק אמרינן בטלה דעתו, אך עלון שעבר זמנו שהדרך לזרקו לא שייך לומר 'בטלה דעתו'.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי לענין » ה' אוקטובר 19, 2017 10:03 am

עי' בתורת המוקצה עמ' ת''ג ונתיב הקודש מוקצה עמ' תרצ''א בהערה
בשביל מה יש אוצר החכמה?

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי מענה איש » ה' אוקטובר 19, 2017 8:31 pm

בשלמי יונתן הלכות מוקצה בשם הגר''צ ובר להתיר בשלם ולאסור בקרוע

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: עלון שנזרק לגניזה נהפך למוקצה?

הודעהעל ידי אראל » ה' אוקטובר 19, 2017 8:33 pm

כהיום הייתי אומר, שה'גניזה' נחשב ככלים העומדים לסחורה..... והבן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים