מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוקטובר 18, 2017 4:57 pm

נשאלתי מעשה שהיה, בחזן שעשה מנחה קצרה ולא אמר יעלה ויבוא, האם מי שהתפלל עמו בשמיעה עד קדושה לא יצא יד"ח וצריך להשלים?
שורש הספק לכאו' האם טעות בתפילה במקום שחייב לחזור משוי לה כאילו אינה תפילה, או"ד שהוי תפילה.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוקטובר 19, 2017 12:31 am

לדבריך י"ל ששומע כעונה, וכאילו אמר בעצמו ברכות הראשונות. ואילו אח"כ הזכיר יעלה ויבוא ולא צריך לחזור.
אמנם גם למי שנוהג במנהג טעות של מנחה קצרה, אין הכוונה שלא יאמר ג' ראשונות, אלא שאומרם או ביחד עם הש"ץ בלחש או לאחר קדושה מתחיל בעצמו מתחלת שמו"ע, כמבואר רמ"א קכד ב', ואשי ישראל פרק כד הלכה י. וכבר אמרו בשו"ע סי' קכד א' ובמ"ב שם ס"ק א', שהש"ץ אינו מוציא את הבקיאים אפ' בדיעבד. נמצא שאפ' היה זוכר הש"ץ יעלה ויבוא, היה אותו יחיד צריך לחזור על תפלתו.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוקטובר 19, 2017 2:16 am

בא נצמצם את השאלה האם נחשב שלא יצאו בקדושה דילמא חשיב הש"ץ כלא התפלל, ויצטרך לחזור על התפילה כרגיל, (או אולי עד אחרי קדושה), וצ"ע.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' אוקטובר 20, 2017 10:51 am

בהליכות שלמה הל' תפילה מובא באריכות, דעתו של הגרשז"א שבכל כה"ג חשיב תפילה, אלא שלא יצא יד"ח.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 20, 2017 11:29 am

ומה דינו של חזן שטעה בתפילת מנחה רגילה ולא אמר יעלה ויבוא בחזרת הש"צ?
האם כשחוזר על החזרה - צריכים להגיד שוב קדושה?
לכאורה כן.

איש חסידות והלכה
הודעות: 90
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 2:18 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי איש חסידות והלכה » ש' אוקטובר 21, 2017 11:40 pm

יש פה ב' נושאים א. האם תפילת הציבור של החזן משויכת לתפילת יחיד שלו ב.האם קדושה דינה עם התפילה או שגם בנפרד יוצאים בה יד"ח

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי יודע_ספר » א' אוקטובר 22, 2017 12:25 am

לכאורה תליא בנידון המפורסם בפלוגתא דחכמי פרובינצא מדוע צריך לחזור על התפילה, האם התפילה פסולה או שמא חסר לו הזכרה וחייבו אותו שוב להתפלל כדי להזכיר.
דלצד שהתפילה היא תפילה מעלייתא פשיטא שיצאו יד"ח קדושה.

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי יודע_ספר » א' נובמבר 05, 2017 5:13 pm

עזריאל ברגר כתב:ומה דינו של חזן שטעה בתפילת מנחה רגילה ולא אמר יעלה ויבוא בחזרת הש"צ?
האם כשחוזר על החזרה - צריכים להגיד שוב קדושה?
לכאורה כן.


אכן לכאורה כך,
וכן נראה מדברי השערי תשובה בסימן תקפב סק"א לגבי ש"ץ שטעה בהמלך הקדוש

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2017 5:55 pm

יודע_ספר כתב:
עזריאל ברגר כתב:ומה דינו של חזן שטעה בתפילת מנחה רגילה ולא אמר יעלה ויבוא בחזרת הש"צ?
האם כשחוזר על החזרה - צריכים להגיד שוב קדושה?
לכאורה כן.


אכן לכאורה כך,
וכן נראה מדברי השערי תשובה בסימן תקפב סק"א לגבי ש"ץ שטעה בהמלך הקדוש

לא ראיתי את השערי תשובה, אבל יש שם מחלוקת מפורשת בין הקשו"ע לבין הילקו"י, ועכ"פ אינו ראיה ברורה לעניננו, כי אפשר לומר ששם היה פגם בברכת "קדושת השם" עצמה, וכאן הפגם היה בברכה אחרת.

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי יודע_ספר » ב' נובמבר 06, 2017 7:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
יודע_ספר כתב:
עזריאל ברגר כתב:ומה דינו של חזן שטעה בתפילת מנחה רגילה ולא אמר יעלה ויבוא בחזרת הש"צ?
האם כשחוזר על החזרה - צריכים להגיד שוב קדושה?
לכאורה כן.


אכן לכאורה כך,
וכן נראה מדברי השערי תשובה בסימן תקפב סק"א לגבי ש"ץ שטעה בהמלך הקדוש

לא ראיתי את השערי תשובה, אבל יש שם מחלוקת מפורשת בין הקשו"ע לבין הילקו"י, ועכ"פ אינו ראיה ברורה לעניננו, כי אפשר לומר ששם היה פגם בברכת "קדושת השם" עצמה, וכאן הפגם היה בברכה אחרת.


השערי תשובה מביא זאת מספר זקן אהרן (לרבי אהרן בן בנימין הלוי, חי בטורקיה לפני כחמש מאות שנה בתקופת המהרי"ק).
ומדבריו נראה להדיא שצריך לחזור לראש בכל גוונא (ראה צילום)

אינני מכיר מחלוקת בין קיצור שלחן ערוך לילקוט יוסף אשמח להפניה.

(אגב, קצת זר לי בנושא שדנו בו גדולי עולם והקדמונים להביא פלוגתא מאחרוני זמנינו)
קבצים מצורפים
זקו אהרן רו.png
זקו אהרן רו.png (67.74 KiB) נצפה 4211 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 06, 2017 8:04 pm

קשו"ע אומר שחוזר הש"צ לראש, ויאמר קדושה שוב.
ילקו"י אומר שחוזר לאתה קדוש (כמו הטועה בברכת יוצר שחוזר ל"והאופנים" או ל"לא-ל ברוך נעימות יתנו").

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: חזן במנחה קצרה שטעה ולא הזכיר יעלה ויבוא

הודעהעל ידי יודע_ספר » ה' נובמבר 23, 2017 10:04 pm

עזריאל ברגר כתב:קשו"ע אומר שחוזר הש"צ לראש, ויאמר קדושה שוב.
ילקו"י אומר שחוזר לאתה קדוש (כמו הטועה בברכת יוצר שחוזר ל"והאופנים" או ל"לא-ל ברוך נעימות יתנו").

יפה מאד,
מחלוקת זו הכרתי, אך זה לא קשור לנידון דידן כלל מה שהנך מביא בשם הילקוט יוסף (כבר קדמו לו גדולי האחרונים וכן אי"ז דבריו אלא העתקה מהקדמת אביו הראשל"צ בהסכמתו לשו"ת דברי חזקיהו שנדפס מחדש) מבואר שם שאחרי שהחזן אמר 'קדושה' נסתיימו הג' ראשונות ולכן אף אם טעה ואמר המלך הקדוש אינו חוזר לראש כיון שאין הוא עומד בג' ראשונות ודומה הדבר לחזן שצריך לחזור על ברכת 'אתה חונן'.
הנדון שלנו בש"ץ שצריך לחזור האם חוזר על הקדושה, ובזה אני לא מכיר לא יביע אומר ולא ילקוט יוסף שאומרים שאם מתחיל מראש התפילה אינו אומר שוב קדושה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים