הודעהעל ידי מיללער » ו' יולי 31, 2020 6:45 am
בעצם על הכלל של 'קרקע אינה נגזלת' אע"פ שמקופיא נראה שזה ענין שמציאות 'קרקע בחזקת בעליה קיימת', וכן כ' רש"י במס' בבא מציעא ז. ד"ה מקרקעי. 'דכל היכא דאיתיה ברשות מרי' קיימא דקרקע אינה נגזלת'. וכן כתבו התוס' מפורש במס' סוכה דף לא. ד"ה אבל, שכתבו בסוף דבריהם: קרקע דבחזקת הבעלים עומדת "ולכך" אין קרקע נגזלת.
ובב' מקומות תמה הגרעק"א בגליונותיו ונשאר בצ"ע וצע"ג, שהרי כל היסוד של קרקע אינה נגזלת נלמד מכלל ופרט וכלל במס' ב"ק קיז: ומאותה הילפותא נלמד גם שעבדים אין נגזלים, וא"כ אם גזל עבדים אע"פ שבפועל הכניסן לביתו, לא קמו ברשותו להתחייב עליהם באונסין ואם נשרפו שם או שטפם נהר אין חייב באחריותן, הרי אף דאין קיימין ברשות בעלים ובמציאות הם ברשות הגזלן ואפ"ה אין נגזלות.
ומשמע מדבריו דאם א' גזל מחבירו עבד, והכניסן ברשותו, יכול הגזלן להקדיש את העבד (באופן שיכול להוציאו בדיינין) ולית ביה משום ואיש כי יקדיש את ביתו וכו'
-
מה המהלך הנקוטה בישיבות ליישב את קושית רעק"א בזה?