מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' נובמבר 05, 2017 10:27 am

הסתפקתי האם שייך איסור 'לא ילבש' בפיג'מה.
הכוונה לפיג'מות השייכות במובהק לנשים, כגון על ידי צבען או הציורים עליהן, ובכלל צורת המכנס, האם שייך לאסור לגבר.

לכאו' לא שייך כאן 'שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים, ואשה שמלת איש ותשב בין האנשים'. וכן שאר הטעמים.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 05, 2017 10:41 am

רק ר' שמעון דורש טעמא דקרא ואין הלכה כמותו
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' נובמבר 05, 2017 4:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 05, 2017 3:09 pm

במקרה ההפוך (מכנסי פיג'מה לנשים) שמעתי שיש אוסרים (בגלל שזה מכנסיים) וכך כתב בספר "הליכות בת ישראל"

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2017 4:34 pm

ארזי הלבנון כתב:הסתפקתי האם שייך איסור 'לא ילבש' בפיג'מה.
הכוונה לפיג'מות השייכות במובהק לנשים, כגון על ידי צבען או הציורים עליהן, ובכלל צורת המכנס, האם שייך לאסור לגבר.

לכאו' לא שייך כאן 'שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים, ואשה שמלת איש ותשב בין האנשים'. וכן שאר הטעמים.

למה לא שייך?

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' נובמבר 05, 2017 5:15 pm

עזריאל ברגר כתב:
ארזי הלבנון כתב:הסתפקתי האם שייך איסור 'לא ילבש' בפיג'מה.
הכוונה לפיג'מות השייכות במובהק לנשים, כגון על ידי צבען או הציורים עליהן, ובכלל צורת המכנס, האם שייך לאסור לגבר.

לכאו' לא שייך כאן 'שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים, ואשה שמלת איש ותשב בין האנשים'. וכן שאר הטעמים.

למה לא שייך?

האדם הלובש את הפיג'מה עולה למיטה לישון. איפה יש לו להתערבב עם נשים?
אא"כ הולך למסיבת פיג'מות

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2017 5:53 pm

ארזי הלבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ארזי הלבנון כתב:הסתפקתי האם שייך איסור 'לא ילבש' בפיג'מה.
הכוונה לפיג'מות השייכות במובהק לנשים, כגון על ידי צבען או הציורים עליהן, ובכלל צורת המכנס, האם שייך לאסור לגבר.

לכאו' לא שייך כאן 'שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים, ואשה שמלת איש ותשב בין האנשים'. וכן שאר הטעמים.

למה לא שייך?

האדם הלובש את הפיג'מה עולה למיטה לישון. איפה יש לו להתערבב עם נשים?
אא"כ הולך למסיבת פיג'מות

וכי גרע מהמעביר שער בית הערווה?!

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' נובמבר 05, 2017 5:57 pm

עזריאל ברגר כתב:וכי גרע מהמעביר שער בית הערווה?!

ודאי. פיג'מה היא ללילה, העברת שיער הערווה היא לקצת יותר מלילה, ואיתה הולכים גם למכולת...

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 05, 2017 6:17 pm

"שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים"

אשמח להסבר

וכי האיסור הוא רק אם יושב בין הנשים? וכי לאשה מותר ללבוש מכנסיים בביתה?!

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' נובמבר 05, 2017 7:28 pm

מענין לענין באותו ענין: האם יש איסור להלביש לחולה המכונה 'פארקאלאך' בגדי נשים, כי הרי ברור שהוא אינו יכול לשבת בין הנשים? א"ד שזה נהיה עבורו חפצא דאיסורא?

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי מנין » א' נובמבר 05, 2017 7:34 pm

יאיר כתב:במקרה ההפוך (מכנסי פיג'מה לנשים) שמעתי שיש אוסרים (בגלל שזה מכנסיים) וכך כתב בספר "הליכות בת ישראל"

מופרך. מכנסי נשים זה בגדי נשים ומותרות להן.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 05, 2017 7:52 pm

ארזי הלבנון כתב:לכאו' לא שייך כאן 'שלא ילבש איש שמלת אשה וישב בין הנשים, ואשה שמלת איש ותשב בין האנשים'. וכן שאר הטעמים.

אלו דברי ת"ק בנזיר (נט.), אבל "לרבי אליעזר בן יעקב אף על פי שאינו יושב בין הנשים אסור מן התורה לתקן בתיקוני אשה" (ב"י יו"ד קפב, ה), ועיי"ש שכך הלכה, כראב"י.

ופירוש דברי תנא קמא 'ישב בין הנשים' - בב"י משמע שהוא כפשוטו. אמנם בבינת אדם (סימן עד, אות צ) משמע שפירש שהכונה היא שלובש כל בגדי הנשים, עד שאינו ניכר כאיש.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 05, 2017 8:02 pm

יאיר כתב:במקרה ההפוך (מכנסי פיג'מה לנשים) שמעתי שיש אוסרים (בגלל שזה מכנסיים) וכך כתב בספר "הליכות בת ישראל"

בספר 'הנוי והנצח' (לרב ישראל מאיר מורגנשטרן, בן הגרד"מ), כתב (פ"א סעיף י) בשם הגריש"א להקל, כיון ששונים ממכנסי האיש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2017 9:21 pm

ארזי הלבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:וכי גרע מהמעביר שער בית הערווה?!

ודאי. פיג'מה היא ללילה, העברת שיער הערווה היא לקצת יותר מלילה, ואיתה הולכים גם למכולת...

אבל לא רואים את זה! ומה זה יועיל לו "לשבת בין הנשים"?
אבל כנראה אכן הדבר שנוי במחלוקת התנאים הנ"ל, כך שאין ראיה מזה.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' נובמבר 05, 2017 9:26 pm

בגמ' (נזיר נט.) מפורש שלת"ק (הדורש 'שלא ישב בין הנשים') העברת שיער הערוה אינה אסורה מדאורייתא, אלא מדרבנן (ובדעת ראב"י נחלקו הראשונים, אם האיסור מדאורייתא או מדרבנן, עיין בית יוסף יו"ד קפב, ה).

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: איסור 'לא ילבש' בקרוקס

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' נובמבר 05, 2017 11:01 pm

[code][/code]אני הקטן הסתפקתי בנעלי קרוקס אם יש בהם לא ילבש, וכן אם מותר ללבוש של אשתו בימי נידותה, ושאלתי לחכמי הוראה והתירו
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ב' נובמבר 06, 2017 12:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בקרוקס

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' נובמבר 05, 2017 11:25 pm

שייף נפיק כתב:אני הקטן הסתפקתי בנעלי קרוקס אם יש בהם לא ילבש, וכן אם מותר ללבוש של אשתו בימי נידותה, ושאלתי לחכמי הוראה והתוכן.

?

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' נובמבר 05, 2017 11:55 pm

מצ"ב קטע מתוך ספר 'את צנועים חכמה', הנמצא בסוף סוגיית 'לא ילבש' ומהוה סיכום לסוגיא (חלק א', עמוד ריד). צירפתי את הקטע שנראה שיש לדמות לשאלה אודות הפיג'מה.
קבצים מצורפים
P_20171105_235239_1.jpg
P_20171105_235239_1.jpg (471.89 KiB) נצפה 5302 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בקרוקס

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' נובמבר 06, 2017 8:55 pm

ארזי הלבנון כתב:
שייף נפיק כתב:אני הקטן הסתפקתי בנעלי קרוקס אם יש בהם לא ילבש, וכן אם מותר ללבוש של אשתו בימי נידותה, ושאלתי לחכמי הוראה והתוכן.

?

נעלי קרוקס בצבע ורוד או סגול, מדוע שלא יהיה בהם משום "לא ילבש" לגבר?


אגב, בת משפחה שלי לבשה קודם תשעת הימים את חולצותיו של בעלה אחת על השניה כדי להכינם עבורו לתשעת הימים. נוו"ב תחי' העירה את תשומת ליבה שלכאו' יש בכך משום 'לא ילבש'. והנה, למובא כאן שהאיסור הוא רק בלובש/ת לנוי או לקישוט אך לא בלובש/ת מטעם צדדי, א"כ הדבר מותר. האמנם?

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 06, 2017 9:25 pm

לבישה שלא לנוי, היא מחלוקת אחרונים.

הב"ח (יו"ד קפב, ה) והט"ז (שם ד) מקילים. והש"ך (שם ז) כתב על הב"ח: "ואין דבריו מוכרחים כ"כ" (ומ"מ מסיק, שאם לובש כל בגדי אשה, אסור אפילו שלא לנוי).

ובבינת אדם (אות עד) כתב: "ואמנם כיון שהוא איסור דאורייתא בודאי יש להחמיר".

ועיין גם ביד הקטנה (הל' ע"ז, פ"ו סעיף ל) שהאריך לחלוק על הב"ח.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בקרוקס

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 06, 2017 9:28 pm

פרנקל תאומים כתב:נעלי קרוקס בצבע ורוד או סגול, מדוע שלא יהיה בהם משום "לא ילבש" לגבר?

לשון החכמת אדם (צ, א):
בין שהמלבוש הוא שוה לבגד נשים מחמת עשייתו ותפירתו בין מחמת צבעו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בקרוקס

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' נובמבר 06, 2017 10:51 pm

מעט דבש כתב:
פרנקל תאומים כתב:נעלי קרוקס בצבע ורוד או סגול, מדוע שלא יהיה בהם משום "לא ילבש" לגבר?

לשון החכמת אדם (צ, א):
בין שהמלבוש הוא שוה לבגד נשים מחמת עשייתו ותפירתו בין מחמת צבעו.

כלומר כב' מסכים עימי שהדבר אסור?

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' נובמבר 06, 2017 11:40 pm

פרנקל תאומים כתב:כלומר כב' מסכים עימי שהדבר אסור?


בפשטות כב' מראה את הצדדים לכאן ולכאן. ועדיין הדברים טעונים הכרעה, ולשם כך צילמתי מספר 'את צנועים חכמה' (במסקנתו).

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' נובמבר 06, 2017 11:47 pm

ארזי הלבנון כתב:
פרנקל תאומים כתב:כלומר כב' מסכים עימי שהדבר אסור?


בפשטות כב' מראה את הצדדים לכאן ולכאן. ועדיין הדברים טעונים הכרעה, ולשם כך צילמתי מספר 'את צנועים חכמה' (במסקנתו).

אני חושב שגם למסק' הספר שצילמת, מסתבר לאסור. מאחר שנעילת קרוקס בבית היא צורת הנעילה המקובלת, כנעלי בית, ואי"ז סיבה צדדית, אלא ככל בגד שלובשים דרך לבישתו לנוי.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' נובמבר 06, 2017 11:57 pm

פרנקל תאומים כתב:אני חושב שגם למסק' הספר שצילמת, מסתבר לאסור. מאחר שנעילת קרוקס בבית היא צורת הנעילה המקובלת, כנעלי בית, ואי"ז סיבה צדדית, אלא ככל בגד שלובשים דרך לבישתו לנוי.

לא התכוונתי לנעלי קרוקס [שאגב, גם כותב ההודעה לעיל לא ציין למה התכוון, סתם ולא פירש].
התכוונתי לדבריך אלה:
אגב, בת משפחה שלי לבשה קודם תשעת הימים את חולצותיו של בעלה אחת על השניה כדי להכינם עבורו לתשעת הימים

[שרק עכשיו ראיתי, דרך הציטוטים שהבאת בהודעתך, שדבריך היו נסובים דווקא על הקרוקס].

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' נובמבר 07, 2017 12:34 am

ממש על אותו משקל אני מצרף את האשכול הזה, כמעט אותה שאלה בחידוד אחר.
viewtopic.php?f=17&t=31515&p=334782&hilit=%D7%9E%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%9D#p334782
אשמח לתוספת.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איסור 'לא ילבש' בפיג'מה

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' נובמבר 07, 2017 1:36 am

אוהב אוצר כתב:ממש על אותו משקל אני מצרף את האשכול הזה, כמעט אותה שאלה בחידוד אחר.
viewtopic.php?f=17&t=31515&p=334782&hilit=%D7%9E%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%9D#p334782
אשמח לתוספת.

מצ"ב מתוך 'את צנועים חכמה' להרה"ג הבר שליט"א עמ' רטו'.

בעמוד קודם לכן, הלכה מס' 3 כתב:
בגדים שגם איש וגם אשה רגילים ללובשם - אין בהם איסור לא ילבש. נתון זה נכון אפילו אם אין בבגד מאפייני המייחדים אותו לגברים או לנשים בלבד

ובהערה:
וכן מותר לאיש ללבוש בגד שגם נשים לובשות אותו, אפילו אם בגד זה ספציפית שייך לאשה, וכן הדין להיפך.


וכבר נידון כאן בקצרה:
viewtopic.php?f=17&t=35668
קבצים מצורפים
P_20171107_013456_1.jpg
P_20171107_013456_1.jpg (957.59 KiB) נצפה 5175 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים