מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 12, 2017 12:35 am

בדברי החזו"א הידועים:
חזו''א מטבע.png
חזו''א מטבע.png (29.66 KiB) נצפה 5505 פעמים


*

- האם יש לכם דוגמאות נוספות בהם ניתן להעיר לכאו' כעין הערתו הנ"ל של החזו"א?

- האם יש תיעוד על תקופות/איזורים (אחרי מתן תורה) שלא השתמשו במטבעות כלל?

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 12, 2017 10:18 am

עושה חדשות כתב:- האם יש תיעוד על תקופות/איזורים (אחרי מתן תורה) שלא השתמשו במטבעות כלל?


בדורותינו- בכל העולם

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי שומע כעונה » א' נובמבר 12, 2017 2:13 pm

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:- האם יש תיעוד על תקופות/איזורים (אחרי מתן תורה) שלא השתמשו במטבעות כלל?


בדורותינו- בכל העולם

השאלה היתה אם יש מקום שאין משתמשים כלל במטבעות, בדורותינו אמנם השימוש הנפוץ הוא באשראי וכדו' אבל משתמשים במטבעות והאשראי הוא ביטוי למטבעות.
יתכן והביטקוין הוא כסף וירטואלי שאין לו שום ערך ממשי ואינו תלוי במטבעות, ולדברי החזו"א הנ"ל יתכן שאסור באמת להנהיגו כמטבע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 12, 2017 6:20 pm

שומע כעונה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:- האם יש תיעוד על תקופות/איזורים (אחרי מתן תורה) שלא השתמשו במטבעות כלל?


בדורותינו- בכל העולם

השאלה היתה אם יש מקום שאין משתמשים כלל במטבעות, בדורותינו אמנם השימוש הנפוץ הוא באשראי וכדו' אבל משתמשים במטבעות והאשראי הוא ביטוי למטבעות.
יתכן והביטקוין הוא כסף וירטואלי שאין לו שום ערך ממשי ואינו תלוי במטבעות, ולדברי החזו"א הנ"ל יתכן שאסור באמת להנהיגו כמטבע.


המטבעות של היום הם הסכמיים ללא כל משמעות לערך המתכת אלא רק לכח קניה יחסי. לפיכך, יש הנוקטים שאין להם דין מטבע כלל.

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי שומע כעונה » א' נובמבר 12, 2017 7:39 pm

המטבעות של היום הינם בהחלט תוצאה של הסכם, אבל סוף סוף ההסכם הוא על מטבע והערך העליון של ההסכם וכל התרים אחר הממון הוא כסף מזומן!
הכל סובב סביב המטבע או השטר, משא"כ הביטקוין שהוא וירטואלי לחלוטין ואינו אלא הסכם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 12, 2017 10:06 pm

שומע כעונה כתב:המטבעות של היום הינם בהחלט תוצאה של הסכם, אבל סוף סוף ההסכם הוא על מטבע והערך העליון של ההסכם וכל התרים אחר הממון הוא כסף מזומן!
הכל סובב סביב המטבע או השטר, משא"כ הביטקוין שהוא וירטואלי לחלוטין ואינו אלא הסכם.


אליבא דמ"ד שמטבע זוקק כחלק מההגדרה שווי עצמי של מתכת אז ההסכמה איננה על מטבע

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 13, 2017 12:05 am

לחזו"א אין בעיה במטבע שהשווי שלו הוא רק הסכמי,
להיפך, מטבע כזה הוא הצורה הטובה לתמוך עליו את תשלומי התורה.

אעתיק את דבריו שם מתחילתם:
ב"ק צ"ג ב' כל הגזלנים משלמין כשעת הגזילה, והנה לא העמידה התורה את התשלומין לפי הכלי שהחסיר לו אלא ההיזק מתערך בשיווי כסף וחיוב התשלומין חל על שיעור הכסף של החפץ שגזלו או שהזיקו, ואם הוזל החפץ ירויח ואם הוקר יפסיד, ויש לענין כסף שתי דרכים, אפשר שתלוי בכסף, ואפשר שתלוי במטבע, ומצינו בה' שקלים של פדיון הבן שקצבה התורה הדבר במשקל כסף צרוף ואע"ג דבזמן שנצטוינו על המצוה היה השקל מטבע אבל לדורות לא הקפידה תורה במטבע אלא משקל כסף צרוף כפי המשקל שהיה אז ה' שקלים וכדאיתא יו"ד סי' ש"ה ס"א, והיה אפשר לפרש תשלומים שבתורה שנעריך כל חפץ הנגזל ע"פ שיווי משקל כסף צרוף ויתחייב לשלם משקל זה בין שיוזל החפץ נגד הכסף ובין שיוקר, וכדין פדיון הבן שהוקבע לדורות.
אבל מנהגנו לשער בערך מטבע בכל מדינה ומדינה ולמדנו שקבעה התורה את התשלומין ע"פ ערך המטבע היוצאת במדינה, ותימא דא"כ נתמכין דיני התורה בזה על הסכם מקרי שהרי אין ענין המטבעות טבעי אלא הסכם ואם יסכימו שלא לעשות מטבעות אין לנו הלכה בתורה במנהג התשלומין, ואע"ג דמצינו בחילול מע"ש שהקפידה תורה על המטבע ואם אין מטבע אין חילול, התם אכתי אם אין חילול יכול להביא את המע"ש לירושלים אבל הכא אם אין מטבע בטל הלכות תשלומין, ואפשר שאם אין מטבע חייב לשלם כדי שישיג חפץ שגזלו, ואפשר דכיון דמצוות התורה נתמכין על הנהגת המטבע חייבין להנהיג כן כדי שיהא אפשר להנהיג הלכות התורה [ואפשר שאם אין מטבע בעולם, כסף צרוף הוא המטבע לכל דיני התורה כדין פה"ב ושאר דברים ואם גזל חפץ מתחייב לשלם משקל כסף צרוף שהיה שוה בשעת גזילה אלא בזמן שיש מטבע במדינה חשיבא מטבעת המדינה יותר מכסף צרוף ועי' לק' סי' קפ"ב סק"א].
וענין מטבע כל דבר שהסכימו עליו בני המדינה למכור ולקנות בו ולהעריך בו את כל השוק כמו שנוהגין המדינות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 13, 2017 9:14 am

עושה חדשות כתב:לחזו"א אין בעיה במטבע שהשווי שלו הוא רק הסכמי,
להיפך, מטבע כזה הוא הצורה הטובה לתמוך עליו את תשלומי התורה.

אעתיק את דבריו שם מתחילתם:
ב"ק צ"ג ב' כל הגזלנים משלמין כשעת הגזילה, והנה לא העמידה התורה את התשלומין לפי הכלי שהחסיר לו אלא ההיזק מתערך בשיווי כסף וחיוב התשלומין חל על שיעור הכסף של החפץ שגזלו או שהזיקו, ואם הוזל החפץ ירויח ואם הוקר יפסיד, ויש לענין כסף שתי דרכים, אפשר שתלוי בכסף, ואפשר שתלוי במטבע, ומצינו בה' שקלים של פדיון הבן שקצבה התורה הדבר במשקל כסף צרוף ואע"ג דבזמן שנצטוינו על המצוה היה השקל מטבע אבל לדורות לא הקפידה תורה במטבע אלא משקל כסף צרוף כפי המשקל שהיה אז ה' שקלים וכדאיתא יו"ד סי' ש"ה ס"א, והיה אפשר לפרש תשלומים שבתורה שנעריך כל חפץ הנגזל ע"פ שיווי משקל כסף צרוף ויתחייב לשלם משקל זה בין שיוזל החפץ נגד הכסף ובין שיוקר, וכדין פדיון הבן שהוקבע לדורות.
אבל מנהגנו לשער בערך מטבע בכל מדינה ומדינה ולמדנו שקבעה התורה את התשלומין ע"פ ערך המטבע היוצאת במדינה, ותימא דא"כ נתמכין דיני התורה בזה על הסכם מקרי שהרי אין ענין המטבעות טבעי אלא הסכם ואם יסכימו שלא לעשות מטבעות אין לנו הלכה בתורה במנהג התשלומין, ואע"ג דמצינו בחילול מע"ש שהקפידה תורה על המטבע ואם אין מטבע אין חילול, התם אכתי אם אין חילול יכול להביא את המע"ש לירושלים אבל הכא אם אין מטבע בטל הלכות תשלומין, ואפשר שאם אין מטבע חייב לשלם כדי שישיג חפץ שגזלו, ואפשר דכיון דמצוות התורה נתמכין על הנהגת המטבע חייבין להנהיג כן כדי שיהא אפשר להנהיג הלכות התורה [ואפשר שאם אין מטבע בעולם, כסף צרוף הוא המטבע לכל דיני התורה כדין פה"ב ושאר דברים ואם גזל חפץ מתחייב לשלם משקל כסף צרוף שהיה שוה בשעת גזילה אלא בזמן שיש מטבע במדינה חשיבא מטבעת המדינה יותר מכסף צרוף ועי' לק' סי' קפ"ב סק"א].
וענין מטבע כל דבר שהסכימו עליו בני המדינה למכור ולקנות בו ולהעריך בו את כל השוק כמו שנוהגין המדינות.


האין כוונת הדברים לחלק בין מטבע בעל שווי לבין משקל כסף צרוף שאיננו מוטבע (כעין נסכא)?

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' נובמבר 13, 2017 6:49 pm

אכן כך, אבל מטבעות ושטרות שלנו אולי הם בכלל מה שכתב החזו''א "וענין מטבע כל דבר שהסכימו עליו בני המדינה למכור ולקנות בו ולהעריך בו את כל השוק כמו שנוהגין המדינות".

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 13, 2017 7:09 pm

אפרים זלמן כתב:אכן כך, אבל מטבעות ושטרות שלנו אולי הם בכלל מה שכתב החזו''א "וענין מטבע כל דבר שהסכימו עליו בני המדינה למכור ולקנות בו ולהעריך בו את כל השוק כמו שנוהגין המדינות".


אכן. אולי.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 14, 2017 8:28 pm

נראה שהחזו"א מתכון שאין הכוונה כסף אלא מה שהסכימו עליו המדינות להוליך בו את השוק, ואם כן כיום נחשב הבקטיון יותר מטבע ממטבע, כי הגיעו למצב שכבר מבינים שאין צורך בדבר ממשי (אפי' כסמל) להגדרת ערך.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' נובמבר 14, 2017 10:55 pm

פרי יהושע כתב:נראה שהחזו"א מתכון שאין הכוונה כסף אלא מה שהסכימו עליו המדינות להוליך בו את השוק, ואם כן כיום נחשב הבקטיון יותר מטבע ממטבע, כי הגיעו למצב שכבר מבינים שאין צורך בדבר ממשי (אפי' כסמל) להגדרת ערך.

לגבי הביטקוין, הואיל ועדיין ברוב המדינות אינו מקובל כהליך מקובל למסחר, והאינטרס של המדינות נראה שלא לאשרו, וגם באלה שנתקבל לא נתקבל אלא למסחר מסוים ולא לקנות בו כל דבר, א'כ הוא יכול להחשב יותר כסחורה כלשהי בדומה לאופציות בבורסה שיש להם ערך עתידי כלשהו שנמדד במטבעות מקובלים כדולר.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' נובמבר 14, 2017 11:05 pm

עושה חדשות כתב:לחזו"א אין בעיה במטבע שהשווי שלו הוא רק הסכמי,
להיפך, מטבע כזה הוא הצורה הטובה לתמוך עליו את תשלומי התורה.

אעתיק את דבריו שם מתחילתם:
ב"ק צ"ג ב' כל הגזלנים משלמין כשעת הגזילה, והנה לא העמידה התורה את התשלומין לפי הכלי שהחסיר לו אלא ההיזק מתערך בשיווי כסף וחיוב התשלומין חל על שיעור הכסף של החפץ שגזלו או שהזיקו, ואם הוזל החפץ ירויח ואם הוקר יפסיד, ויש לענין כסף שתי דרכים, אפשר שתלוי בכסף, ואפשר שתלוי במטבע, ומצינו בה' שקלים של פדיון הבן שקצבה התורה הדבר במשקל כסף צרוף ואע"ג דבזמן שנצטוינו על המצוה היה השקל מטבע אבל לדורות לא הקפידה תורה במטבע אלא משקל כסף צרוף כפי המשקל שהיה אז ה' שקלים וכדאיתא יו"ד סי' ש"ה ס"א, והיה אפשר לפרש תשלומים שבתורה שנעריך כל חפץ הנגזל ע"פ שיווי משקל כסף צרוף ויתחייב לשלם משקל זה בין שיוזל החפץ נגד הכסף ובין שיוקר, וכדין פדיון הבן שהוקבע לדורות.
אבל מנהגנו לשער בערך מטבע בכל מדינה ומדינה ולמדנו שקבעה התורה את התשלומין ע"פ ערך המטבע היוצאת במדינה, ותימא דא"כ נתמכין דיני התורה בזה על הסכם מקרי שהרי אין ענין המטבעות טבעי אלא הסכם ואם יסכימו שלא לעשות מטבעות אין לנו הלכה בתורה במנהג התשלומין, ואע"ג דמצינו בחילול מע"ש שהקפידה תורה על המטבע ואם אין מטבע אין חילול, התם אכתי אם אין חילול יכול להביא את המע"ש לירושלים אבל הכא אם אין מטבע בטל הלכות תשלומין, ואפשר שאם אין מטבע חייב לשלם כדי שישיג חפץ שגזלו, ואפשר דכיון דמצוות התורה נתמכין על הנהגת המטבע חייבין להנהיג כן כדי שיהא אפשר להנהיג הלכות התורה [ואפשר שאם אין מטבע בעולם, כסף צרוף הוא המטבע לכל דיני התורה כדין פה"ב ושאר דברים ואם גזל חפץ מתחייב לשלם משקל כסף צרוף שהיה שוה בשעת גזילה אלא בזמן שיש מטבע במדינה חשיבא מטבעת המדינה יותר מכסף צרוף ועי' לק' סי' קפ"ב סק"א].
וענין מטבע כל דבר שהסכימו עליו בני המדינה למכור ולקנות בו ולהעריך בו את כל השוק כמו שנוהגין המדינות.

בעניותי לא הבנתי את התימה הגדולה.
אם לא יהיו מטבעות בעולם, אז או שכל גזילה שהיא, בעצם לא יהיה לה שווי, ואין חיוב תשלומים על מי שגזל כלום.
או שימדדו את השווי בערך המסחרי של החפץ הנגזל, כמה עגבניות למשל אפשר היה לקנות בו, ואז ישלמו בעגבניות....

ואגב, אם מישהו מתכוון לקנות אויר שנמצא בחצרו, הנכנס לשם ונושם בלי רשותו של בעל האויר, יתחייב בגזילה?
או שאין לזה ערך בכלל
או שאולי אי אפשר לקנות אויר....גם בגלל שאין לו ערך בכלל...

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 15, 2017 9:58 am

אליהו בן עמרם כתב: ואגב, אם מישהו מתכוון לקנות אויר שנמצא בחצרו, הנכנס לשם ונושם בלי רשותו של בעל האויר, יתחייב בגזילה?
או שאין לזה ערך בכלל
או שאולי אי אפשר לקנות אויר....גם בגלל שאין לו ערך בכלל...


מצ"ב מש"כ בזה בס"ד בספרי
קבצים מצורפים
אויר.docx
(23.64 KiB) הורד 209 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' נובמבר 20, 2017 1:00 am

לנידון האשכול, ע"ע בס' כתית למאור על עניני מטבע, סימן א.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: נתמכין דברי התורה בזה על הסכם מקרי

הודעהעל ידי בר ישראל » ב' נובמבר 20, 2017 10:37 pm

לפי דעות החוקרים היו המון עמים וארצות ש(כדברי החזון איש - חכם גדול מנביא) השתמשו בכסף צרוף אך כלל לא הכירו ענין המטבעות


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים