מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 14, 2017 8:06 am

רמב"ם פ"ב מהל' ממרים ה"ט:

הואיל ויש לבית דין לגזור ולאסור דבר המותר ויעמוד איסורו לדורות, וכן יש להן להתיר איסורי תורה לפי שעה, מהו זה שהזהירה תורה (דברים ד): "לא תוסיף עליו ולא תגרע ממנו"? - שלא להוסיף על דברי תורה ולא לגרוע מהן ולקבוע הדבר לעולם בדבר שהוא מן התורה, בין בתורה שבכתב בין בתורה שבעל פה.

כיצד? הרי כתוב בתורה "לא תבשל גדי בחלב אמו", מפי השמועה למדו שזה הכתוב אסר לבשל ולאכול בשר בחלב בין בשר בהמה בין בשר חיה, אבל בשר העוף מותר בחלב מן התורה. אם יבוא בית דין ויתיר בשר חיה בחלב, הרי זה גורע; ואם יאסור בשר העוף ויאמר שהוא בכלל הגדי והוא אסור מן התורה, הרי זה מוסיף. אבל אם אמר "בשר העוף מותר מן התורה ואנו נאסור אותו ונודיע לעם שהוא גזרה שלא יבא מן הדבר חובה ויאמרו העוף מותר מפני שלא נתפרש כך החיה מותרת שהרי לא התפרשה ויבא אחר לומר אף בשר בהמה מותרת חוץ מן העז ויבא אחר לומר אף בשר העז מותר בחלב פרה או הכבשה שלא נאמר אלא אמו שהיא מינו ויבא אחר לומר אף בחלב העז שאינה אמו מותר שלא נאמר אלא אמו לפיכך נאסור כל בשר בחלב אפילו בשר עוף", אין זה מוסיף אלא עושה סייג לתורה, וכן כל כיוצא בזה:


מהרמב"ם נראה שאין זו גזירה כבכל מקום סייג לאיסור תורה, אלא כדי שלא יבואו לטעות וללמוד מקרא כפשוטו שרק גדי בחלב אמו נאסר ותו לא. ולא הבנתי איך תיקנו את הדבר ע"י גזירתם כיון ומודעים לעם שאין איסור עוף בחלב רק מדרבנן (כדי לא לעבור על בל תוסיף), הלא לכאורה אדרבא יבואו העם יותר לטעות ולחשוב שמקרא כפשוטו, ואין האיסור מהתורה אלא על גדי בחלב אמו, והשאר מד"ס.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ו' דצמבר 08, 2017 3:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 14, 2017 10:51 am

לא הבנתי מה לא מובן. הרמב"ם אומר שבגלל שהפסוק אומר כך יש יותר חשש שיבואו לטעות מבחינה מעשית ולכן גזרו כדי שלא 'לתת דבריך לשיעורים'. במלים פשוטות, אין ענינו של הרמב"ם בחיבורו זה לבאר את פסוקי התורה והוא מדבר על החשש המעשי בלבד.

אגב, מן הסתם ידוע לך שיש שם ברמב"ם שינויי נוסחאות די גדולים

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 14, 2017 2:09 pm

החשש המעשי של הרמב"ם שבואו לטעות בפירוש המקראות ולהגיד שרק גדי בחלב אמו אסור, וזה מה שלא הבנתי, מה הועילו חכמים בתקנתם, עדין יגידו כך, לכא' הרבה יתר כי עכ"פ יש דרבנן יהיה עוד דרבנן, ולא הבנתי איך תירצת זאת?

אותה אבקש
הודעות: 492
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי אותה אבקש » ג' נובמבר 14, 2017 2:39 pm

עיין בצפנת פענח כללי התורה והמצוות ג' אות נ"ב גזירה משום מיחלף.
שהאריך בדברי הרמב"ם.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 14, 2017 2:47 pm

מה איכפת לנו איך הם יבינו את הפסוק? העיקר שבפועל הם יינזרו מבשר וחלב

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 14, 2017 2:49 pm

כלומר: הרמב"ם מדבר לשתי קבוצות. יש את החכמים שמסוגלים להבין ולהם הוא מסביר את פירושו המדוייק של הפסוק ומה הוסיפו חכמים. ויש את המון העם שלא נצליח להנחיל להם את פירושו של הפסוק וכו' ולהם אנו דואגים פשוט לקיים את המצוה במעשה

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' נובמבר 14, 2017 8:24 pm

דרומי כתב:מה איכפת לנו איך הם יבינו את הפסוק? העיקר שבפועל הם יינזרו מבשר וחלב

הבעיה שכיון שהם יבינו בפסק כפשוטו לא עשינו כלום בגז' שהלאה יגידו שהכל מדרבנן, ויש בזה נפק"מ טובא כמובן, (וזה הלא מה שנראה שהרמב"ם בא לומר שמשם הכי גז' שלא ייחשבו שהכל חוץ גדי בלב אמו הוא דרבנן)

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: לא הבנתי טעם הרמב"ם לגזרת איסור בשר עוף בחלב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' נובמבר 15, 2017 8:03 am

חשבתי כעת שיש ליישב השאלה, שהרמב"ם באר שהעם יכול לטעות ולחשוב כפש"מ שלא אסרה תורה אלא גדי בחלב אימו, וממילא אינו איסור של בשר בחלב, אלא איסור מחמת המין, כמו אותו ואת בנו (ומחמת רחמנות וכדו'), ואם כן לא מתאים כלל לגזור על עוף בחלב, ובגזירה זו כאילו ביארו חכמים שהאיסור כאן הוא מחמת עצם העירוב של בשר בחלב, וממילא לא יטעו אנשי, וכולם להבין שאפי' בשר חיה בחלב אסור מה"ת, כמש"כ הרמב"ם בממרים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 269 אורחים