מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי ממרומי היער » ש' נובמבר 18, 2017 8:37 pm

רבקה אומרת ליעקב: וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח לְךָ אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה: וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ: - כך אמרה וחשבה רבקה.

למעשה המציאות הייתה קצת שונה, יעקב שוהה אצל לבן שבע שנים ומתחתן, ואח"כ עוד 13 שנים, ועל זה התורה מעידה: וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ: ונראה שיעקב רצה לקיים בעיני רוחו את מה שאמרה לו רבקה שזה יהיה רק ימים אחדים, והוא גרם לכך שדבריה לא יהיו לשוא ע"י שאהב את רחל מאד, וכך בעקיפין הוא גרם לכך שלא תהיה בו אכזבה מדברי רבקה.

דבר דומה מצינו בספר חיי אדם כלל סז סעיף ג': הכיבוד הוא במחשבה ובמעשה ובדיבור...שידמה בעיניו שהם גדולים ונכבדי ארץ, אף שבעיני שאר בני אדם אינם חשובים כלל, וזה עיקר כבוד, שאם לא כן, הרי כתיב "בפי ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני".

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 18, 2017 8:40 pm

זה לא עונה על 13 שנים שאח"כ.
וגם אינו דומה כלל לדברי החי"א.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי לענין » ש' נובמבר 18, 2017 9:02 pm

ממרומי היער כתב:רבקה אומרת ליעקב: וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח לְךָ אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה: וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ: - כך אמרה וחשבה רבקה.

למעשה המציאות הייתה קצת שונה, יעקב שוהה אצל לבן שבע שנים ומתחתן, ואח"כ עוד 13 שנים, ועל זה התורה מעידה: וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ: ונראה שיעקב רצה לקיים בעיני רוחו את מה שאמרה לו רבקה שזה יהיה רק ימים אחדים, והוא גרם לכך שדבריה לא יהיו לשוא ע"י שאהב את רחל מאד, וכך בעקיפין הוא גרם לכך שלא תהיה בו אכזבה מדברי רבקה.

דבר דומה מצינו בספר חיי אדם כלל סז סעיף ג': הכיבוד הוא במחשבה ובמעשה ובדיבור...שידמה בעיניו שהם גדולים ונכבדי ארץ, אף שבעיני שאר בני אדם אינם חשובים כלל, וזה עיקר כבוד, שאם לא כן, הרי כתיב "בפי ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני".



בכוונה לא הבאת את הרש''י שם בויצא??? (כ''ט י''ח)

ועי' בדי באר להגר''ד מן זצ''ל - בראשית תניינא עמ' רפ''ב

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי ממרומי היער » ש' נובמבר 18, 2017 9:29 pm

לענין כתב:
ממרומי היער כתב:רבקה אומרת ליעקב: וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח לְךָ אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה: וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ: - כך אמרה וחשבה רבקה.

למעשה המציאות הייתה קצת שונה, יעקב שוהה אצל לבן שבע שנים ומתחתן, ואח"כ עוד 13 שנים, ועל זה התורה מעידה: וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ: ונראה שיעקב רצה לקיים בעיני רוחו את מה שאמרה לו רבקה שזה יהיה רק ימים אחדים, והוא גרם לכך שדבריה לא יהיו לשוא ע"י שאהב את רחל מאד, וכך בעקיפין הוא גרם לכך שלא תהיה בו אכזבה מדברי רבקה.

דבר דומה מצינו בספר חיי אדם כלל סז סעיף ג': הכיבוד הוא במחשבה ובמעשה ובדיבור...שידמה בעיניו שהם גדולים ונכבדי ארץ, אף שבעיני שאר בני אדם אינם חשובים כלל, וזה עיקר כבוד, שאם לא כן, הרי כתיב "בפי ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני".



בכוונה לא הבאת את הרש''י שם בויצא??? (כ''ט י''ח)

ועי' בדי באר להגר''ד מן זצ''ל - בראשית תניינא עמ' רפ''ב


ברש"י מבואר הפוך שהימים האחדים הכוונה לשבע שנים, ורש"י קת תמוה, וכי אמו רבקה התכוונה שתהיה שם שבע שנים, וכי לזה יקרא ימים אחדים? וצריך לומר שהיא התכוונה לשבע שנים בשביל שישוב חמת אחיו עשיו (מכאן רמז לחוק התיישנות 7 שנים) והיא ניחמה אותו שזה יעבור מהר, ואכן הוא כוון לכך ע"י אהבתו את רחל (כאמור בשביל לכבד את אמו).

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' נובמבר 23, 2017 2:08 pm

עושה חדשות כתב:וגם אינו דומה כלל לדברי החי"א.


מדוע זה אינו דומה, רואים מכאן שע"י מאמץ מחשבתי האדם מסוגל לכבד את הוריו, בלי שום מעשים בפועל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 23, 2017 2:59 pm

אני הייתי מבאר אחרת. שהעניין כאן הוא שהקב"ה מקיים דברי הצדיקים על אף שאין כוונתם דווקא לכך.

כלומר שהרי לפי פשוטו רבקה אמרה לו שישב לפחות ימים אחדים עד שוב אף אחיו. אבל בפועל מסיבות שונות היה צריך להיות שם עשרים שנה. אבל כיוון שנפק מפי רבקה שיהיה ימים אחדים התקיים גם דבר זה שבבחינה מסויימת היה רק כימים אחדים. (על השלוש עשרה שנים שאח"כ אין להקשות כי מסתבר שהם גם היו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה)

הזכרתי פעם את דברי הגר"ר מרגליות עךל דברי אלישע לשונמית ששאל אותה אם צריכה שידבר עבורה למלך וגם זה התקיים אחר מותו ללמדנו שאין נופל מדברי הצדיק מאומה.

שש בן שש
הודעות: 46
הצטרף: ה' מרץ 12, 2015 5:21 pm

Re: כיבוד הורים ע"י דמיון תודעתי

הודעהעל ידי שש בן שש » ה' נובמבר 23, 2017 5:07 pm

בנוגע ל13 השנים הנוספים, אפשר לתרץ ששם בפסוקים מבואר שהמטרה הייתה גם שימצא לעצמו אשה, ואולי ימים אחדים הם דוקא עד שימצא אשה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים