מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' נובמבר 27, 2017 12:22 am

כנראה ישנו בעיא בסיפור. פתאום אומרים שהכלה הזמינה אצל החנות, והחתן הלך לקנות אותו, והתחלף בחנות? זה לא משמעות הסיפור. ועכשיו אני רואה בככר השבת שלא כך ולא כך היה הסיפור, אלא שלקח טבעת אחרת שלא היתה שלו, ולא הטבעת שהאמא שלו קנתה עבורו.

ולא עוד אלא
יצויין כי לעת עתה בשל המצב ההלכתי המורכב שנוצר החתן והכלה גרים בבית ההורים.

ציטוט מסוף הכתבה בככר השבת.

בקיצור, הסיפור לא הועברה בדיוק, ולא הייתי מופתע אם לא קרה כלום, אין כאן זוג ולא טבעת, לא חופה ולא פסק, רק הטחינה שהיתה אמורה להיות ממאכלי השבע ברכות.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי בינוני » ב' נובמבר 27, 2017 12:28 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כנראה ישנו בעיא בסיפור. פתאום אומרים שהכלה הזמינה אצל החנות, והחתן הלך לקנות אותו, והתחלף בחנות? זה לא משמעות הסיפור. ועכשיו אני רואה בככר השבת שלא כך ולא כך היה הסיפור, אלא שלקח טבעת אחרת שלא היתה שלו, ולא הטבעת שהאמא שלו קנתה עבורו.

אני גם לא יודע איך היה הסיפור. אני הבנתי מתחילה כמו האפשרות הראשונה שכתבת עכשיו, ובזה באמת לפי המחנ"א זה ספק קידושין. לפי הגרסה השנייה שכתבת לכאו' אין כאן אפילו לא ספק קידושין.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' נובמבר 27, 2017 12:40 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:האריכות של הבל מביאה לידי גיחוך. אין כאן מום. הוא רצה טבעת, וראה מה שקונה, וקנה אותה. אין כאן שום חסרון בלתי השגעונות שבראש הכלה. (אם אני הייתי החתן, הייתי מסרב לקדש שנית ). אם לקחו ע"מ לבקרו, היה הקנין תלוי בהסכמתה. אבל כאן איננה תלויה בכלום, והאשה יכולה למכור הפרוטה שקבלה ולקנות במעות מה שרוצה, כולל טבעת בדוגמא שרוצה או גלידה או חבית של דגים מלוחים.

מום במקח היתה אם הטבעת נמצאה שאינו אלא גלגל של אופניים וכדו׳.

דיברתי עם אחד מגדולי חכמי הדור, וסיפרתי לו הסיפור ללא שמות, ואמר שהשאלה איננה על הקידושין אלא האם הרב שפסק טעון אישפוז מיידית או לא. הטענה של מקח טעות בקידושין הביא אותו לידי שחוק ממש "אם בשעת הקידושין היתה מרגישה שיש כאן טעות, האם חושב מאן דהוא שהיתה תובעת להפסיק החתונה ולחכות עד שימצאו את הטבעת שרוצה?!


דברי טעם.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 27, 2017 9:15 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:האריכות של הבל מביאה לידי גיחוך. אין כאן מום. הוא רצה טבעת, וראה מה שקונה, וקנה אותה. אין כאן שום חסרון בלתי השגעונות שבראש הכלה. (אם אני הייתי החתן, הייתי מסרב לקדש שנית). ...
השאלה איננה על הקידושין אלא האם הרב שפסק טעון אישפוז מיידית או לא. ...

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כנראה ישנו בעיא בסיפור. פתאום אומרים שהכלה הזמינה אצל החנות, והחתן הלך לקנות אותו, והתחלף בחנות? זה לא משמעות הסיפור. ועכשיו אני רואה בככר השבת שלא כך ולא כך היה הסיפור, אלא שלקח טבעת אחרת שלא היתה שלו, ולא הטבעת שהאמא שלו קנתה עבורו.
ולא עוד אלא
יצויין כי לעת עתה בשל המצב ההלכתי המורכב שנוצר החתן והכלה גרים בבית ההורים.

ציטוט מסוף הכתבה בככר השבת.
בקיצור, הסיפור לא הועברה בדיוק, ולא הייתי מופתע אם לא קרה כלום, אין כאן זוג ולא טבעת, לא חופה ולא פסק, רק הטחינה שהיתה אמורה להיות ממאכלי השבע ברכות.

התחלתי לעבור על האשכול, והנה בהודעה הראשונה אני רואה כך:
אפרקסתא דעניא כתב:הסאגה החלה בליל שבת בליל לאחר השבע ברכות, אז סיפרה הכלה לאחותה כי הטבעת שיש לה זו לא הטבעת שהזמינה מלכתחילה ולכאורה היה טעות בהזמנה.
הסיפור הכה בתדהמה את בני הזוג ובני המשפחה. והם שאלו את הרבנים כיצד לנהוג. האם מדובר בקידושי טעות משום שלא היה על דעתה של הכלה להתקדש בטבעת זו, בנוסף, מכיוון שהחתן לא התכוון לקדש בטבעת זו, לא התכוון לקנות אותה ומדובר במקח טעות והטבעת כלל אינה שלו.
אחד מרבני העיר בני ברק - מתלמידי החכמים החשובים בעיר - פסק להם שבני הזוג לא יישנו ביחד בליל שבת - משום יש חשש שהם עדיין לא נשואים ויש חשש לאיסור ייחוד.

ומכאן למדנו כמה דברים חשובים.
א. לפני שמגיבים על כל נידון שהוא, ובפרט אם מתחילים להתקיף, כדאי פשוט לקרוא על מה מגיבים.
ב. יש כאלו שלא מקיימים את סעיף א', ויש להתייחס להודעותיהם בהתאם.
ג. יש כאלו שבמקלדת שלהם אין את האותיות ט' ע' י' ת' י', תבינו אותם, הם לא אשמים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' נובמבר 27, 2017 1:24 pm

בתחילה חשבתי שהכלה מזמינה מהחתן, שהוא מראה לה כמה דוגמאות, והיא אומרת איזה היא רוצה. עד שהביאו צד חדש שהיא מזמינה אצל החנות.

בכל אופן, למה תהא נאמנת לומר אכן ולבטל המקח? בעל החנות אמר שזהו הטבעת, והבעל קנה אותה על סמך דבריו, ואפילו אם לא היה אלא ענין ממון לא תהא נאמנת, וגם בעל החנות אינו נאמן בהודאתו במקום שחב לאחריני, קרי הבעל. ועכשיו שנתארסה ע"י הטבעת, למה תהא נאמנת לבטל הקידושין?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' נובמבר 27, 2017 1:59 pm

נזכרתי ששמעתי מעשה שהיה אצל בעל השבט הלוי זצוק"ל שהטבעת בה נתקדשה הייתה של זהב צהוב והכלה חפצה בזהב לבן שנהג אותו זמן, וכאשר בא החתן לתת את הטבעת קפצה ידה אחורנית ואיני זוכר את פרטי המעשה כ"כ.
מישהו יכול למצוא/זוכר כזה מעשה?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 27, 2017 2:24 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בכל אופן, למה תהא נאמנת לומר אכן ולבטל המקח? בעל החנות אמר שזהו הטבעת, והבעל קנה אותה על סמך דבריו, ואפילו אם לא היה אלא ענין ממון לא תהא נאמנת, וגם בעל החנות אינו נאמן בהודאתו במקום שחב לאחריני, קרי הבעל. ועכשיו שנתארסה ע"י הטבעת, למה תהא נאמנת לבטל הקידושין?

לא זכיתי להבין השאלה, גם אם נאמר שאין כאן נאמנות להתירה לעלמא, מ"מ האיש והאשה עצמם שיודעים שלא היו כאן קידושין ודאי אסורים זל"ז עד שיקדשו שנית.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' נובמבר 27, 2017 2:57 pm

מיכאל1 כתב:נזכרתי ששמעתי מעשה שהיה אצל בעל השבט הלוי זצוק"ל שהטבעת בה נתקדשה הייתה של זהב צהוב והכלה חפצה בזהב לבן שנהג אותו זמן, וכאשר בא החתן לתת את הטבעת קפצה ידה אחורנית ואיני זוכר את פרטי המעשה כ"כ.
מישהו יכול למצוא/זוכר כזה מעשה?


ב"ה שהחתן ניצול מאשה כזו.

שש ושמח כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בכל אופן, למה תהא נאמנת לומר אכן ולבטל המקח? בעל החנות אמר שזהו הטבעת, והבעל קנה אותה על סמך דבריו, ואפילו אם לא היה אלא ענין ממון לא תהא נאמנת, וגם בעל החנות אינו נאמן בהודאתו במקום שחב לאחריני, קרי הבעל. ועכשיו שנתארסה ע"י הטבעת, למה תהא נאמנת לבטל הקידושין?

לא זכיתי להבין השאלה, גם אם נאמר שאין כאן נאמנות להתירה לעלמא, מ"מ האיש והאשה עצמם שיודעים שלא היו כאן קידושין ודאי אסורים זל"ז עד שיקדשו שנית.


בגלל שהסיפור נגמרה בין החתן לבעל החנות. כאשר אין החתן יכול לתבוע את החנות, הטבעת היא שלו לגמרי. מעכשיו הכל בסדר, שנתקדשה בטבעת שלו.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' נובמבר 27, 2017 3:13 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בגלל שהסיפור נגמרה בין החתן לבעל החנות. כאשר אין החתן יכול לתבוע את החנות, הטבעת היא שלו לגמרי. מעכשיו הכל בסדר, שנתקדשה בטבעת שלו.
לא ברור למה אתה מחליט להעמיד באוקימתא שבעל החנות הרשע ממשיך לטעון שלא נפלה טעות מתח"י. המציאות הפשוטה היא שהוא ג"כ מודה בטעות ומוכן להחליף.
אבל גם לפי האוקימתא דידך לא ברור לי הפסק שלך. אם החתן מאמין לארוסתו שנפלה טעות אז מאי מהני שאינו יכול לתבוע את בעל החנות? לכל היותר הוא יכול לזכות בטבעת מכאן ואילך.
בדבר אחד אני מסכים איתך "הכל בסדר" אבל א"צ להתלהם בשביל זה. יהיה בסדר גם בלעדינו חבורת המוצי"ם דק"ק פאוה"ח.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' נובמבר 27, 2017 3:20 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
דיברתי עם אחד מגדולי חכמי הדור, וסיפרתי לו הסיפור ללא שמות, ואמר שהשאלה איננה על הקידושין אלא האם הרב שפסק טעון אישפוז מיידית או לא. הטענה של מקח טעות בקידושין הביא אותו לידי שחוק ממש "אם בשעת הקידושין היתה מרגישה שיש כאן טעות, האם חושב מאן דהוא שהיתה תובעת להפסיק החתונה ולחכות עד שימצאו את הטבעת שרוצה?!

סברא זו איני מבין. מן הסתם גם אילולא קיבלה טבעת כלל היתה מעדיפה להמשיך את החתונה, והחתן יקנה לה טבעת בפעם אחרת. אבל ההלכה היא שצריכה להתרצות מעיקרא להתקדש בשוה כסף זה, ולא די בזה שמתרצה לקידושין.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 27, 2017 3:51 pm

דווקא בנקודה הזו אני הייתי אומר שליטוואק צודק. מה המקור לדבריך שצריכה להתרצות מעיקרא?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' נובמבר 27, 2017 5:04 pm

כי קידושי כסף פירושם שהאשה מקנה עצמה בהנאת השו"כ שקיבלה, כמבואר בש"ס ובפוסקים. אולי היא מסכימה להתקדש גם בלאו הכי, אבל אין כאן קידושי כסף.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' נובמבר 27, 2017 6:49 pm

חשבונות רבים כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בגלל שהסיפור נגמרה בין החתן לבעל החנות. כאשר אין החתן יכול לתבוע את החנות, הטבעת היא שלו לגמרי. מעכשיו הכל בסדר, שנתקדשה בטבעת שלו.
לא ברור למה אתה מחליט להעמיד באוקימתא שבעל החנות הרשע ממשיך לטעון שלא נפלה טעות מתח"י. המציאות הפשוטה היא שהוא ג"כ מודה בטעות ומוכן להחליף.
אבל גם לפי האוקימתא דידך לא ברור לי הפסק שלך. אם החתן מאמין לארוסתו שנפלה טעות אז מאי מהני שאינו יכול לתבוע את בעל החנות? לכל היותר הוא יכול לזכות בטבעת מכאן ואילך.
בדבר אחד אני מסכים איתך "הכל בסדר" אבל א"צ להתלהם בשביל זה. יהיה בסדר גם בלעדינו חבורת המוצי"ם דק"ק פאוה"ח.


גם אם בעל החנות יסכים לדברי האשה (איני יודע למה נקרא רשע אם אינו מסכים? האם זהו המנהג כהיום, כל מי שאינו מאמין במה שאני מאמין, נקרא רשע?), איך מהני הודאתו לאחר שיצא מידו? העדים ראו הטבעת תחת ידו, והם מעידים שהוא שלו, ומעכשיו אין הבעל נאמן לומר שאינו שלו, הואיל ונפקא מתחת ידו, ומי נאמן בזה?

הבעיא פה אינה בקידושין אלא במהלך החיים האוהבת למצוא בעיות שאלות וחששות בכל צעד, וחוסר יכולת להכריע כדת. כל המרבה בחששות הרי זה משובח, במקום כל המרבה בהכרעות ופסקים וידיעות מוצקות.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' נובמבר 27, 2017 8:31 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:גם אם בעל החנות יסכים לדברי האשה (איני יודע למה נקרא רשע אם אינו מסכים? האם זהו המנהג כהיום, כל מי שאינו מאמין במה שאני מאמין, נקרא רשע?), איך מהני הודאתו לאחר שיצא מידו? העדים ראו הטבעת תחת ידו, והם מעידים שהוא שלו, ומעכשיו אין הבעל נאמן לומר שאינו שלו, הואיל ונפקא מתחת ידו, ומי נאמן בזה?
אני מקווה שאת הסברא הזו לא שמעת מאותו "אחד מגדולי חכמי הדור" שדיברת עימו.
הבעל והאשה ובעל החנות כולם מסכימים שקרתה טעות. מה שייך לטעון שהטבעת היתה מוחזקת להיות של החתן ואף אחד אינו נאמן? וכי אנו דנים להתירה לעלמא? כל הנידון הוא שאם היא טוענת שלא נתקדשה בטבעת של הבעל והבעל מאמין לה, הם צריכים קידושין שניים.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הבעיא פה אינה בקידושין אלא במהלך החיים האוהבת למצוא בעיות שאלות וחששות בכל צעד, וחוסר יכולת להכריע כדת. כל המרבה בחששות הרי זה משובח, במקום כל המרבה בהכרעות ופסקים וידיעות מוצקות.
המניע שלך כבר הובן לכולם וא"צ לכתוב אותו במפורש (אבל כתיבת דברי רוח משרתת רק את הצד שכנגד).

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 27, 2017 8:32 pm

סגי נהור כתב:כי קידושי כסף פירושם שהאשה מקנה עצמה בהנאת השו"כ שקיבלה, כמבואר בש"ס ובפוסקים. אולי היא מסכימה להתקדש גם בלאו הכי, אבל אין כאן קידושי כסף.

כנראה אתה הבנת שליטוואק בא לענות על חשש מקח טעות בהקנאת הטבעת מהמוכר לבעל,
אני דיברתי [וכך הבנתי את דבריו] על הטענה שגם בהנחה שהטבעת נקנתה לבעל, יש כאן חשש קידושי טעות משום שהרי"ז כאומר לאשה התקדשי לי בכוס של זהב ונמצא של כסף או של כסף ונמצא של זהב שאינה מקודשת. ועל זה יש מקום לטעון שכיון שאנן סהדי שאם תראה רגע לפני הקידושין כשהיא תחת החופה שהטבעת אינה זו שסיכמו עליה לא לא תסכים לעכב את החופה אפי' לכמה דקות כדי להביא טבעת אחרת אלא תתקדש בזו, ל"ש לומר שהוא מקח טעות.
אשמח לשמוע דעת החכמים בנידון זה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' נובמבר 27, 2017 8:40 pm

שו"ע אה"ע סימן ל"ח סעיף כ"ד

או שאמר: התקדשי לי בכוס זה של יין ונמצא של דבש, או דבש ונמצא מים כגון שהיה מכוסה ולא הכירה בו עד אחר כך, בכל אלו והדומה להם, אפילו אמרה: בלבי היה להתקדש לו אפילו לא יתקיים התנאי, אינה מקודשת


כיסוי פני הכלה, למיטב ידיעתי, איננה סבה שלא תוכל לראות דוגמת הטבעת שקבלה.

וחוץ מזה, הרי כל הדינים האלו דיני תנאי הם, ובסעיף ב' מבואר שצריך הלכות תנאים לזה. אלא דבסעי' ד' הביא י"א דמשפטי התנאים אינם אלא לחומרא ולא לקולא. ומ"מ בנידון דידן שלא אמרו כלום בשעת הקידושין, אלא שהיא חשבה שתקבל מה שבקשה והזמינה (אם אכן כך היה המעשה), איך נאמר שיש כאן איזה תנאי בקידושין?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' נובמבר 27, 2017 9:09 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שו"ע אה"ע סימן ל"ח סעיף כ"ד
או שאמר: התקדשי לי בכוס זה של יין ונמצא של דבש, או דבש ונמצא מים כגון שהיה מכוסה ולא הכירה בו עד אחר כך, בכל אלו והדומה להם, אפילו אמרה: בלבי היה להתקדש לו אפילו לא יתקיים התנאי, אינה מקודשת

השו"ע לא קשור לנידון, אני מדבר באופן שאנן סהדי [מראש] שכל אשה במצב זה אינה מקפידה על זה, והשו"ע מדבר באופן שאין אנן סהדי ע"ז אלא שבמקרה היא אינה מקפידה.
כיסוי פני הכלה, למיטב ידיעתי, איננה סבה שלא תוכל לראות דוגמת הטבעת שקבלה.

הרי עיקר הכיסוי הוא כדי שלא תראה במה מקדשת כמבו' ברמ"א ל"א ס"ב. ומ"מ בנידו"ד במציאות כך היה, מה הענין להתווכח על זה שוב ושוב, ולהתקיף את אלו שיודעים "קצת" יותר טוב ממך מה היה במציאות?
[ובאמת יש להעיר שלא ראוי לתת לכלה לבחור דוגמא וכנידו"ד, שמעקרים את מנהג הרמ"א מכל תוכן]
וחוץ מזה, הרי כל הדינים האלו דיני תנאי הם, ובסעיף ב' מבואר שצריך הלכות תנאים לזה. אלא דבסעי' ד' הביא י"א דמשפטי התנאים אינם אלא לחומרא ולא לקולא. ומ"מ בנידון דידן שלא אמרו כלום בשעת הקידושין, אלא שהיא חשבה שתקבל מה שבקשה והזמינה (אם אכן כך היה המעשה), איך נאמר שיש כאן איזה תנאי בקידושין?

למה לא?

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי בינוני » ב' נובמבר 27, 2017 9:14 pm

אם אכן מדובר בשני מינים (מה שתלוי הרבה במציאות) לא תעזור התרצות האשה ולא שום אנן סהדי, ואפילו אם החתן והכלה שניהם יצעקו שהם מוכנים לטבעת הזו, ואפילו אם ישתמשו בפועל בטבעת, כי לפי המחנ"א שהבאתי יש צד שלא חל המקח מעיקרא כלל (הוא מסתפק בזה כאמור), וא"כ קידש החתן במה שנמצא בידו בטעות.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' נובמבר 27, 2017 9:20 pm

העלו שני נידונים: א. מק"ט מול החנות (שזו הבעיה בעיני) ב. קידושי טעות ובעניין זה אני מסכים עם ליטוואק.
לענ"ד אם לא היה מק"ט מול החנות אין שום צד לטעון שהיו כאן קידושי טעות בגלל שחודש לפני החתונה הכלה רצתה טבעת מסוימת. ודאי דעתה להתקדש בטבעת שמקבלת לקידושין ולא היה מעולם גילוי דעת שאם לא זו הטבעת אינה מתקדשת וגם אם היה ג"ד כזה יל"ד אי מהני.
כמ"ש ליטוואק בהתקדשי בכוס זה של יין הבעיה שהוא אמר בשעת קידושין שהכוס של יין אבל אם אמר התקדשי בכוס זה והיא טוענת שסברה שהוא יין אין זה כלום.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' נובמבר 27, 2017 9:49 pm

שש ושמח כתב:
סגי נהור כתב:כי קידושי כסף פירושם שהאשה מקנה עצמה בהנאת השו"כ שקיבלה, כמבואר בש"ס ובפוסקים. אולי היא מסכימה להתקדש גם בלאו הכי, אבל אין כאן קידושי כסף.

כנראה אתה הבנת שליטוואק בא לענות על חשש מקח טעות בהקנאת הטבעת מהמוכר לבעל,
אני דיברתי [וכך הבנתי את דבריו] על הטענה שגם בהנחה שהטבעת נקנתה לבעל, יש כאן חשש קידושי טעות משום שהרי"ז כאומר לאשה התקדשי לי בכוס של זהב ונמצא של כסף או של כסף ונמצא של זהב שאינה מקודשת. ועל זה יש מקום לטעון שכיון שאנן סהדי שאם תראה רגע לפני הקידושין כשהיא תחת החופה שהטבעת אינה זו שסיכמו עליה לא לא תסכים לעכב את החופה אפי' לכמה דקות כדי להביא טבעת אחרת אלא תתקדש בזו, ל"ש לומר שהוא מקח טעות.
אשמח לשמוע דעת החכמים בנידון זה.

על זה אני אומר שהאנן סהדי לא שייך בכלל לצד הממוני של הקנין, שהרי היתה מקנה עצמה גם בלי כסף בכלל. האנן סהדי הוא שהיא רוצה להתקדש ורוצה שהחתונה תעבור בשלום ללא תקלות. אבל הרי התורה דורשת שיהיה כאן דוקא קנין כסף, היינו שתקנה את עצמה דוקא בהנאת שו"כ, וכאן היא סברה שהיא מקבלת הנאה מסוימת ובפועל הנאה זו לא באה לה, הרי שאין כאן קנין כסף. והרי הדבר פשוט שאם היתה קונה טבעת בעלמא לא היתה מתרצית לטעות כזו, וטעם ההתרצות הוא רק מפני רצונה להתקדש.

במלים אחרות: בקנינים אחרים יש רק צד ממון, וממילא היכא דאנן סהדי דניחא ליה בקנין הקנין חל, אבל בקידושין שיש צד ממון וצד אישות, הא דניח"ל מצד אישות אינו סיבה להכשיר את הצד ממון.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי יבנה » ב' נובמבר 27, 2017 10:15 pm

כמה תשובות שנכתבו כבר בענין מקח טעות בשינוי הטבעת
ר' גרוס בשם ר' אלישיב בשינוי מזהב לבן לכסף שמעיקר הדין הקידושין קיימים, אך להחמיר לקדש שוב.
זהב התרומה בשם ר' אלישיב שהקידושין קיימים, ולא הזכיר להחמיר לקדש שוב.
האירוסין והנישואין בשם ר' ואזנר בקנה טבעת של זהב והתברר שרק מצופה זהב, שהקידושין קידושין.
תשובות והנהגות בהחליפו דוגמא, מסופק ומצריך לקדש שנית מספק.
ביכורי גשן במקרה שהיה שינוי בדגם הטבעת, שאינו קידושין כלל וא"צ גט אפ' לחומרא.
קבצים מצורפים
תשובות והנהגות ב.PDF
(332.78 KiB) הורד 192 פעמים
בכורי גשן.PDF
(1.66 MiB) הורד 200 פעמים
האירוסין והנישואין.PDF
(236.23 KiB) הורד 176 פעמים
אגרתא דחדוותא.PDF
(109.21 KiB) הורד 200 פעמים
זהב התרומה תרומות.PDF
(211.83 KiB) הורד 167 פעמים

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי בינוני » ב' נובמבר 27, 2017 11:13 pm

יש"כ על העלאת התשובות. אסכם את מה שמובא שם בנוגע לנידון מק"ט.

1) ספר תשובות והנהגות. אינו קשור כלל לענייננו, כי שם לא היה נידון מק"ט בין המוכר לקונה.

2) ספר בכורי גשן. זה ממש הסיפור שלנו, ופסק שאין חשש קידושין כלל כיון שמדובר בב' מינים. (אכן לא הביא את המחנ"א הנ"ל שמסופק בדבר.)

3) האירוסין והנישואין. שם נשאל הרב וואזנר ז"ל בקנה טבעת בחזקת זהב ונמצאת רק מצופה בזהב. ושם הרב וואזנר באמת מסתפק באופן שיהיה ב' מינים שאולי אין המכר מתחיל כלל, אך לדעתו בסיפור הזה המקח כן חל [ובהכרח שסבר שאינו נידון כב' מינים, ולא הסביר מדוע, אכן בדברי השואל מוסבר זה קצת, עי"ש].

4) אגרתא דחדוותא. גם שם לא היה נידון של מקח טעות כלל אלא אי הבנה בין המוכר לקונה, ועפ"י הדין לא היה הקונה יכול לדרוש ביטול מקח.

5) זהב התרומה. שמועה בשם הגריש"א בחתן שקנה טבעת בחזקת זהב ונמצאת של כסף, וכתב שכיון שיש אומדנא דמוכח שהחתן אם היה יודע היה מתרצה לא לבטל הקידושין לכן המקח קיים. ולא נכנס כלל לנידון ב' מינים, וקשה לסמוך על שמועות [ואף בעל המחבר - שכל דבריו שם הם בחילוק בין מין אחד לשני מינים - הכניס את השמועה בסוגריים].
נערך לאחרונה על ידי בינוני ב ג' נובמבר 28, 2017 12:50 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי בינוני » ג' נובמבר 28, 2017 12:06 am

בספר זהב התרומה שהביאו לעיל הוכיח בצורה יפה מאוד שיש הבדל גדול בין שם א' לב' שמות, שבשם א' [אף שלעניין מקח הוי מק"ט מ"מ] אם תרם מזה בשוגג תרומתו תרומה (ב"ב פ"ד ע"ב), משא"כ בשני שמות אין תרומתו תרומה אפילו בשוגג (תרומות פ"ג מ"א), וביארו הראשונים (תוס' רשב"א וריטב"א יבמות פ"ט ע"א) שבשני שמות הוי טעות טפי.
וכל זה אף שיש אומדנא דמוכח שעדיף ליה לקיים את ההפרשה אף שהייתה בטעות כיון שאל"כ אכל טבל, וכמו שהביא שם מהירושלמי (שהביאוהו הראשונים תרומות פ"ב מ"ב). ומוכח שבשני שמות אין מועיל אומדנא דמוכח ואין שום אפשרות לקיים את הדבר כיון שנעשה בטעות גמורה.
[וע"ז הביא את השמועה בשם הגריש"א, והיא לכאו' סותרת את דבריו, אלא שאולי הבין כנ"ל שבכל אופן שם 'טבעת' אחד הוא אם מזהב ואם מכסף.]
(ומש"כ שם שטעות אינו מדין תנאי, לבד שסותר את רעק"א כמש"כ בעצמו, סותר את פסקי הרא"ש כתבות פ"ז ס"י, ואת הגר"א רל"ב סקי"ג, וא"כ קושית הראשונים והירושלמי חד היא.)

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' נובמבר 28, 2017 12:31 am

הן בדברי הגר"מ גרוס, הן בדברי הגר"ש וואזנער, מוזכר ענין מקח טעות משום הדמים. ולא הבנתי, מקח טעות אינו משום הבדל המחיר אלא מום בהמקח, ואפילו לו יצוייר שאין כאן אונאה, עדיין יש לדון משום מק"ט.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי בינוני » ג' נובמבר 28, 2017 12:42 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הן בדברי הגר"מ גרוס, הן בדברי הגר"ש וואזנער, מוזכר ענין מקח טעות משום הדמים. ולא הבנתי, מקח טעות אינו משום הבדל המחיר אלא מום בהמקח, ואפילו לו יצוייר שאין כאן אונאה, עדיין יש לדון משום מק"ט.

במקרה של הרב גרוס לא היה מום במקח, מה שהקונה ביקש זה מה שקיבל, אלא שהקונה לא הסביר את עצמו טוב.
במקרה של הרב וואזנר הוא כותב שיש אומדנא שהוא מוחל על המום (ולכן אין מה לדון מצד מק"ט), אלא מה, שעדיין אינו מוחל על המחיר, ולכן כתב שיבקש את ההפרש.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' נובמבר 28, 2017 1:23 am

בינוני כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הן בדברי הגר"מ גרוס, הן בדברי הגר"ש וואזנער, מוזכר ענין מקח טעות משום הדמים. ולא הבנתי, מקח טעות אינו משום הבדל המחיר אלא מום בהמקח, ואפילו לו יצוייר שאין כאן אונאה, עדיין יש לדון משום מק"ט.

במקרה של הרב גרוס לא היה מום במקח, מה שהקונה ביקש זה מה שקיבל, אלא שהקונה לא הסביר את עצמו טוב.
במקרה של הרב וואזנר הוא כותב שיש אומדנא שהוא מוחל על המום (ולכן אין מה לדון מצד מק"ט), אלא מה, שעדיין אינו מוחל על המחיר, ולכן כתב שיבקש את ההפרש.

אז למה הזכירו הדמים כלל?
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ג' נובמבר 28, 2017 2:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי בינוני » ג' נובמבר 28, 2017 1:39 am

ראשית, יש כזה דבר מק"ט בגלל המחיר אף שאין מום במוצר כלל ואף כשאין דיני אונאה, וקשה לי להיכנס בזה פה, אבל אציין לנתיה"מ של"ב סק"ד, מחנה אפרים אונאה סי' ז' והמשפט שלום רכ"ז ס"ג.
וכ"ש שבנידוננו יהיה הדין כך, שאף שאינו מקפיד על עצם המום מ"מ יש לו טענה על הדמים, וחובה להוסיף שהמוכר יכול לומר: או שתבטל את המקח או שתוותר על ההפרש, וכמפו' בשו"ע רל"ב ס"ד, והרב וואזנר רמז לכך. אלא שבדר"כ מוכר נורמלי והגון יחזיר את הפער.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' נובמבר 28, 2017 10:08 am

חשבונות רבים כתב:כמ"ש ליטוואק בהתקדשי בכוס זה של יין הבעיה שהוא אמר בשעת קידושין שהכוס של יין אבל אם אמר התקדשי בכוס זה והיא טוענת שסברה שהוא יין אין זה כלום.

אם קדשה בטבעת סתם ונמצאה של נחושת הרי זה ספק קידושין, אף שלא אמר כלום, מפני שאין דרך לקדש בכך וסברה היא שהטבעת היא של זהב (סי' ל"א ס"ב).

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 29, 2017 12:19 am

יש נידון דומה קצת, (אולי נכב"ב), על מי שקנה אתרוג יקר מאד, אבל אחרי היום הראשון הבחין שהיה בו איזה פגם, וכעת עולה הטענה שאם הוא יתבע את ביטול הקנייה מדין מקח-טעות, אז למפרע הוא לא יצא יד"ח כי האתרוג לא היה שלו.
אולי הת"ח דפה יאמרו אם זה דומה או שונה, ומה באמת הדין.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 29, 2017 8:36 am

עושה חדשות כתב:יש נידון דומה קצת, (אולי נכב"ב), על מי שקנה אתרוג יקר מאד, אבל אחרי היום הראשון הבחין שהיה בו איזה פגם, וכעת עולה הטענה שאם הוא יתבע את ביטול הקנייה מדין מקח-טעות, אז למפרע הוא לא יצא יד"ח כי האתרוג לא היה שלו.
אולי הת"ח דפה יאמרו אם זה דומה או שונה, ומה באמת הדין.

יותר דומה לשאלה (היפוטתית) אחרת:
מי שביום השני של החג התברר לו שקיבל אתרוג מזן אחר ממה שהזמין.
וכו'.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 29, 2017 5:20 pm

עושה חדשות כתב:יש נידון דומה קצת, (אולי נכב"ב), על מי שקנה אתרוג יקר מאד, אבל אחרי היום הראשון הבחין שהיה בו איזה פגם, וכעת עולה הטענה שאם הוא יתבע את ביטול הקנייה מדין מקח-טעות, אז למפרע הוא לא יצא יד"ח כי האתרוג לא היה שלו.
אולי הת"ח דפה יאמרו אם זה דומה או שונה, ומה באמת הדין.

לכאורה המק"ט אינו תלוי אם יתבע או לא אלא במציאות אם קבל אתרוג אחר ואילו היה יודע לא היה קונה זה מק"ט גם אם אינו רוצה לתבוע

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' נובמבר 30, 2017 2:00 pm

בעיקר דין קידושין בשבת ואם יש לומר בזה אי עביד לא מהני יעויין בשו"ת מענה אליהו להאדר"ת סי' צ"ד בארוכה.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ה' נובמבר 30, 2017 2:37 pm

יבנה כתב:
חשבונות רבים כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:החתן קידש את הכלה בטבעת ישנה שלה והקידושין חלו לשמחת כולם.
לא רוצה להשבית את השמחה אבל אשה לא ידעה לאקנויי וא"כ יש להצריכם קידושין בפעם הד' (ככה הסיפור גם יהיה יותר מוצלח).

מנין לך שלא יודעת לאקנויי, והרי בגיטין כא. פשטו שיודעת. וע"ע שו"ת בית יצחק אבה"ע א' סי' ק"ד שכתב שיודעת להקנות ע"ש.
חשבונות רבים כתב:אכן. בו"כ תכסה את פני ותודה שהעמדתני על הטעות.

שו"ר שמתוך התאוה להיות מודה על האמת מיהרתי להודות במילתא דלא פשיטא. דהדבר תלוי במחלוקת ראשונים ואך שלרוב הראשונים נפסק בגיטין שם שאשה ידעה לאקנויי, להרשב"א נשאר בספק.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' נובמבר 30, 2017 2:42 pm

עושה חדשות כתב:יש נידון דומה קצת, (אולי נכב"ב), על מי שקנה אתרוג יקר מאד, אבל אחרי היום הראשון הבחין שהיה בו איזה פגם, וכעת עולה הטענה שאם הוא יתבע את ביטול הקנייה מדין מקח-טעות, אז למפרע הוא לא יצא יד"ח כי האתרוג לא היה שלו.
אולי הת"ח דפה יאמרו אם זה דומה או שונה, ומה באמת הדין.

לא הבנתי מה הצד לומר שאם יבטל את המקח לא יפסיד למפרע את המצווה.
אולי כוונתך לדון האם חייב שלא לתבוע ביטול המקח,
או לדון האם באופן שמסכים שלא לבטל את המקח לא הפסיד המצוה?
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ה' נובמבר 30, 2017 3:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' נובמבר 30, 2017 3:09 pm

לא הבנתי מה בכוונתך לומר

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 30, 2017 3:54 pm

שש ושמח כתב:לדון האם באופן שמסכים שלא לבטל את המקח לא הפסיד המצוה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קידושין בשבת - סיפור אקטואלי

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' נובמבר 30, 2017 10:17 pm

דרך אגב, ממין האשכול
סיפר לי תלמיד חכם א' שליט"א שישב השבוע אצל מרן בעל הדרך אמונה ובתוך השיחה אמר לו שהיה מעשה בסוכות האחרון שיהודי קנה אתרוג מהודר באלף דולר ואחר חג הסוכות כשרצה נוות ביתו לעשות מרקחת טבלה את האתרוג במים והתברר שהאתרוג צבוע.
מיד הלך הקונה אל המוכר ובפיו טענתו לקבל חזרה את כספו, והשיבו המוכר ראשית אם הוי מק"ט א"כ לא קיימת את המצווה ולא יצאת ידי חובה, ועוד שכל הסיבה שהסכמת לשלם היא כדי שיראו הסובבים את האתרוג המהודר, והרי ראו הסובבים שאתרוגך מהודר, ורצה לשמוע הת"ח את דעת הדרך אמונה
והגר"ח סירב לענות ואמר לו לא היה ולא נברא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 219 אורחים