מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה שבת.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יראה- שלם
הודעות: 157
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 9:35 pm

מעשה שבת.

הודעהעל ידי יראה- שלם » ה' נובמבר 23, 2017 10:24 pm

מעשה נורא שאירע בליל שב"ק העעל"ט באחת השכונות החרדיות בירושלים.
לאחד האולמות בשכונה שאמור היה להתקיים שם שמחת שבת שבע ברכות הוזמן האוכל לסעודות השבת מקייטרינג מחוץ לעיר,
מאיזה סיבה שהיא התמהמה בעל הקייטרינג מהבאת האוכל לפני זמן הדלה"נ. ולא פחות ולא יותר המשלוחן (יהודי !) הביא את האוכל כחצי שעה לאחר השקיעה בליל שבת. ולא עוד אלא בכדי שלא ירעימו עליו בקול גדול על חילול שבת הניח מעל רכבו נורה אדומה כדוגמת רכבי ההצלה וכך נכנס לתוככי השכונה, אבל עם פירוק המטען ראו השכנים את הנעשה ונתחולל שם מהומה גדולה, כאשר הת"ח שביניהם התחילו לדון על האוכל האם מותר באכילה בשבת.
ויש לדון מכמה ענינים.
א. הבאת האוכל מחוץ לתחום עפ"י סברא אם הגיע רק לאחר חצי שעה מהשקיעה היה בעת השקיעה מחוץ לתחום.
ב. נאמנותו על המאכלים הבשריים.
ג. אם מותר באכילה והיו הקדירות חמות אם מותר לשומו ע"ג פלטה.
ד. אם יש מקום להיתר מחמת שמחת חו"כ וכדו' בצירוף דעת ר"ת.

יבואו נא חו"ר הפורום לדון כדת של תורה על המעשה הנ"ל.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה שבת.

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' נובמבר 24, 2017 9:22 am

אחר הזעזוע שבסיפור הנ"ל (וכוחה של בושה, שהביאה את הרצון לחלל שבת במזיד),
קבלתי תשובה מחכ"א במייל:

מסתבר שחצי שעה היה מחוץ לתחו, אולם בתנועה, והרי קיי"ל שדבר זז [ניידי] לא קובע תחום עד שיעצור, ואם העצירה הראשונה היתה ברמזורים בתוך ירושלים [אינני מכיר את הכניסה החדשה לירושלים, הייתי שם לאחרונה לפני כשנתיים, ואינני יודע האם נשארו שם רמזורים במוצא, וכיו"ב] - הרי שנקבעה שביתתו רק בתוך התחום. יתכן שגם בזה שייך מעין 'עצירה לכתף' שאיננה נחשבת עצירה, כפי שמסתבר שגם במעיינות הנובעים, שהם הדוגמא לדבר שאין לו תחום - הם נחשבים כניידי גם אם יש בדרכם איזה עיכוב, אינני יודע.
נאמנותו על הבשר איננה קשורה לחילול השבת, והיא שאלה גם בימי החול, ואם משתמשים בסברות של מירתת, לא שווה לו, וכל כיו"ב - גם כאן ישתמשו בזה.
הנחה על הפלטה נחשבת שהיה לכתחילה, ואין להתירה אף אם המאכלים חמים, כשאין את תנאי חזרה [מבושל כל צרכו, דעתו לכך, לא הניח ע"ג קרקע, וחם יסו"ב/במקצת]. אמנם, אם הם סומכים על דעתו של הגר"ע יוסף שסובר שפלטה נחשבת כ'לא דרך בישול' - הרי שמותר להניח עליה לכתחילה דבר שאין בו חשש בישול נוסף, ויתכן שמותר לסמוך על זה במקום אונס והפס"מ ושמחת חתן וכלה כה"ג.
אין אפשרות לצרף את ר"ת לקולא בדאורייתא, אם דרכם להוציא את השבת במלאכות דאורייתא לפני זמן ר"ת - דהוי תרתי דסתרי, ואם הנידון שלנו הוא רק חזרה ותחומין, כלומר איסורי דרבנן - איני יודע.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה שבת.

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 26, 2017 8:25 am

שוב קבלתי מת"ח תשובה בענין.
מזון שהובא מחוץ לתחום.pdf
(117.85 KiB) הורד 224 פעמים
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' נובמבר 26, 2017 1:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבן זועקת
הודעות: 440
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2013 1:36 am

Re: מעשה שבת.

הודעהעל ידי אבן זועקת » א' נובמבר 26, 2017 8:39 am

בעם הארצותי לא הבנתי הנידון על ניידות המזון הרי הוא שייך לבעל הקייטרינג וכרגלי הבעלים (אא"כ נאמר כהצד האחרון שהועלה בתשובה דאזלינן בזה אחרי בעל השמחה).

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מעשה שבת.

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 26, 2017 5:14 pm

הסברא שהולכים אחר רגלי המשאיל ולא אחר השואל כששאל ממנו בשבת, אף כשרגיל
לשאול - היא מפני שלא ברור שהשואל ישאל, אולם בנדו"ד אין שום צד שלא ירצה את
המוצרים ששילם עליהם, ומסתמא עשה מאתיים טלפונים רגוזים היכן מוצרים.
- נחלקו תוס' והראב"ד באם הבעלים שובתים רחוק מחפציהם, והחפצים מגיעים אליהם
בשבת בדרך כלשהי, שלתוס' כשהיה רחוק מחפציו - התנתק מהם, ולראב"ד - החפצים
שלו נגררים אחריו אף כשלא חשב שיגיעו אליו [נפ"מ מזה כשבחור ישיבה נוסע לשבת
לעיר אחרת, האם חפציו אוטומטית משתייכים למקום שהם נמצאים בו, או שנאסרים].

עובדיה חן
הודעות: 1814
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מעשה שבת.

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' נובמבר 26, 2017 5:39 pm

לא ברור המעשה האם חומם בשבת?

יראה- שלם
הודעות: 157
הצטרף: ב' מרץ 27, 2017 9:35 pm

Re: מעשה שבת.

הודעהעל ידי יראה- שלם » א' נובמבר 26, 2017 6:51 pm

עובדיה חן כתב:לא ברור המעשה האם חומם בשבת?


לא יודע למעשה מה עשו בעלי השמחה. אשר ע"כ כל הדיון כאן הוא כאילו ועתה באו לדון בשעת מעשה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 172 אורחים