מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » א' נובמבר 26, 2017 3:39 pm

בשנים האחרונות מקובל שמקבלים שבת כמה דקות קודם לרפואת פלוני לזיווג אלמוני האם יש לכך מקור בגמרא, בראשונים, באחרונים????
(לא סיפורים, את זה יש מספיק וכן ראו ערך עיתון המבשר התורני של פרשת ויצא האחרון, אני רוצה מקור מוסמך)
נערך לאחרונה על ידי אליהו עזריאל ב ב' נובמבר 27, 2017 7:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 26, 2017 3:44 pm

זה משום כבוד השבת (שלא להיכנס לשבת בבהלה וכו', והשווה לשון הרמב"ם, שיש לשבת ולהמתין לכניסת השבת. כך בערך הלשון),
והמכבד את השבת נותנים לו נחלה בלי מצרים. עי' שבת קיח ע"ב.

וזה עוזר. מניסיון אישי.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » א' נובמבר 26, 2017 4:12 pm

לכן תקנו שמקבלים 20-30-40 דקות קודם השבת אני מדבר על לקבל שבת למשל 10 דקות לפני הזמן המקובל במקום שבו גרים
מחכה לתשובה עם מקורות????

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 26, 2017 6:37 pm

רבי שלמה אלקבץ "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה"

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » א' נובמבר 26, 2017 7:55 pm

כדכד כתב:רבי שלמה אלקבץ "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה"

מה ענית לי בוודאי ששבת היא המקור הברכה, אבל האם מוזכר בראשונים והאחרונים העניין שלקבל שבת יותר מוקדם ממה שהוא רגיל הוא זמן לישועה וכו?

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 26, 2017 9:09 pm

מסופקני אם אתה בכלל מעוניין לקבל מקור לשאלתך..

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי סעדיה » א' נובמבר 26, 2017 9:23 pm

חד ברנש כתב:מסופקני אם אתה בכלל מעוניין לקבל מקור לשאלתך..

שאלתו במקומה, וגם אני אשמח לקבל תשובה עליה.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' נובמבר 26, 2017 9:32 pm

ידוע שאלו המקבלים על עצמם שבת מוקדם ומאחרים כר"ת נמצא שיש להם במשך השנה כ50 שעות תוספת שבת דהיינו שני שבתות יותר אם צריך מקור לברכה ותועלת שבזה?

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' נובמבר 26, 2017 10:37 pm

בעקרון הגראי"ל ה' ישלח דברו וירפאהו היה מעודד בבני ברק שם מקבלים 20 דק' לפני שבת להקדים יותר ולקבל, הואיל ויש שיטות ראשונים שכבר 20 דק' קודם השקיעה כבר אפשר שהוא בין השמשות [שיטת היראים]
בעל היביע אומר היה מתנגד להקדים את השבת הרבה [בירושלים] כי אז לא ניכרת הדלקה לכבוד שבת.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי הפשטן » א' נובמבר 26, 2017 11:55 pm

מיכאל1 כתב:בעל היביע אומר היה מתנגד להקדים את השבת הרבה [בירושלים] כי אז לא ניכרת הדלקה לכבוד שבת.


לא רק בירושלים. זכורני שבעלון השבת "מעין השבת" היו מפרסמים שזמן הדלקת נרות הוא כעשר דקות לפני השקיעה, וזאת לפי דברי היביע אומר.
אבל נכון הוא, שמה שהיה מיוחד בירושלים היה - שהיביע אומר גם התנגד להקדים יותר מוקדם משאר המקומות בארץ, מה שאין כן לגבי שאר המקומות - הוא לא "התנגד" להדלקה עשרים דקות לפני השקיעה - אלא רק "פטר" מלהדליק בזמן זה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' נובמבר 27, 2017 12:01 am

אגב: בהתחלה, כשקראתי לראשונה את כותרת האשכול, מאד נפלאתי על סופה: "קודם לישועה": הייתי בטוח שזאת ט"ס, וצ"ל: "קודם לשקיעה" - ולא "קודם לישועה"...
רק אחרי התבוננות של כמה רגעים, תפסתי במה מדובר...
ומ"מ אילו הייתי במקומו של השואל, לא הייתי משתמש בניסוח הקצת מבלבל "קודם לישועה", אלא הייתי כותב באופן יותר ברור, למשל: "יותר מוקדם בשביל ישועה".

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' נובמבר 27, 2017 7:12 am

חד ברנש כתב:מסופקני אם אתה בכלל מעוניין לקבל מקור לשאלתך..

למה אתה אומר כך ?
הרי "כדכד" לא נתן לי שום מקור רק ציטט כמה מילים???

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 27, 2017 10:06 am

כוונתי היתה שתתבונן במלים: לקראת שבת לכו ונלכה ואם נלך לקראת שבת מוקדם יותר הרי "כי היא מקור הברכה" - השבת היא מקור הברכה ומשם נתברך ונוושע.בכוונה לא הארכתי כי חשבתי שזה ברור וגם שאתה לא רוצה תשובות ארוכותומפולפלות. יש על בסיס זה מעשה מהחפץ חיים אבל כתבת שאתה לא רוצה סיפורים

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 27, 2017 10:53 am

באמת איני מבין למה מזלזלים בשאלת פותח האשכול. בדרך כלל לא שמענו מאבותינו וזקנינו שהיו מקבלים את השבת יותר מוקדם בכמה דקות, וזאת השאלה מה המקור לתופעה זו?

ולהעיר שהקב"ה נכנס בו כחוט השערה... (רש"י בפ' בראשית), והענין של 'תוספת שבת' זה לכאורה כדי שלא יבואו להתבלבל ולטעות

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' נובמבר 27, 2017 11:17 am

כדכד כתב:כוונתי היתה שתתבונן במלים: לקראת שבת לכו ונלכה ואם נלך לקראת שבת מוקדם יותר הרי "כי היא מקור הברכה" - השבת היא מקור הברכה ומשם נתברך ונוושע.בכוונה לא הארכתי כי חשבתי שזה ברור וגם שאתה לא רוצה תשובות ארוכותומפולפלות. יש על בסיס זה מעשה מהחפץ חיים אבל כתבת שאתה לא רוצה סיפורים


לדעתי, מה שפותח האשכול התכוון הוא, שלדעתו - אתה בונה כאן בנין מאד כבד - על גבי ענף מאד דק ומאד רך.
הרי התיבות "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה", משתמעי לתרי אנפי - דהא דילמא קיימי אחיוב תוספת שבת - וכלל לא על הקדמת קבלת שבת בכמה דקות יותר מוקדם מחיוב תוספת שבת. לכן, זה ענף דק - כי צריך לדייק ממנו דיוקים לא מוכרחים. בשלמא אילו הענף הדק הזה - שעל גביו אתה בונה את הבנין שלך - הי' לקוח מהש"ס או מדברי הפוסקים, כגון שחכמי הש"ס או הפוסקים - הם אלו שהיו כותבים "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה" - הו' ניחא, דהא כך היא דרכה של תורה - לדייק דיוקים דקים מדברי הש"ס ומדברי הפוסקים - גם כשלא כתבו להדיא. אבל הרי לא זה הנדו"ד, שהרי הענף הדק הזה שעליו אתה נשען - לקוח מדברי אחרון (נולד אחרי גירוש ספרד), שאמנם הי' מקובל וצדיק - אבל לא הי' פוסק. בשלמא אילו המקובל הנ"ל הי' כותב להדיא "ראוי להקדים לקבל שבת - כמה דקות יותר מוקדם מזמן חיוב תוספת שבת - בשביל ברכה", הו' ניחא. אבל הוא עצמו - לא כתב זאת, אלא אתה הוא זה שבא לבנות את הבניין שלך ע"י דיוק בלתי מוכרח שאותו אתה מדייק מתוך דברי אותו אחרון - שכאמור לא הי' פוסק - ושלא הזכיר כלל את עניין הקדמת קבלת שבת בכמה דקות יותר מוקדם מזמן חיוב תוספת שבת.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ב' נובמבר 27, 2017 12:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 27, 2017 11:31 am

דרומי כתב:באמת איני מבין למה מזלזלים בשאלת פותח האשכול. בדרך כלל לא שמענו מאבותינו וזקנינו שהיו מקבלים את השבת יותר מוקדם בכמה דקות, וזאת השאלה מה המקור לתופעה זו?

ולהעיר שהקב"ה נכנס בו כחוט השערה... (רש"י בפ' בראשית), והענין של 'תוספת שבת' זה לכאורה כדי שלא יבואו להתבלבל ולטעות

לא בטוח
יש לימוד ע"ז מפסוקים (תוספת שבת, לא זה שנושעים ע"י כך) ודנים אם הם אסמכתא או מדאורייתא ולא משמע שלהוסיף זה רק מחשש טעות

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' נובמבר 27, 2017 12:10 pm

כמה וכמה פעמים שנשים פתיות עם התלהבות לישועות, מדליקות לפני פלג המנחה, בפרט נפוץ ביותר בירושלים שהזמן הנהוג הוא ארבעים דקות, מפסידות מצוות הדלקת נרות ומברכות לבטלה, ולא תקנה היא אלא קלקלה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' נובמבר 27, 2017 2:01 pm

חיימשה כתב:כמה וכמה פעמים שנשים פתיות עם התלהבות לישועות, מדליקות לפני פלג המנחה, בפרט נפוץ ביותר בירושלים שהזמן הנהוג הוא ארבעים דקות, מפסידות מצוות הדלקת נרות ומברכות לבטלה, ולא תקנה היא אלא קלקלה.

בכלל לא בטוח שבהדלקה לפני פלג באופן שמקבלת שבת אז יש ברכה לבטלה וחבל להלעיז על נשים צדקניות.
אם כן יש טענה שזה שמחמת הבהלה להדליק נרות 40 ו50 דק' לפני השקיעה לא מתפללות מנחה.

יש גם מעשים ההיפך, שמעתי מש"ב של האור למציון שכעס על היביע אומר שעודד להדליק סמוך לשקיעה יותר מ40 דקות בטענה שהגיעו אליו סיפורים של נשים שהדליקו אחר השקיעה.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' נובמבר 27, 2017 2:23 pm

אני חושב שאין כאן המקום (באשכול זה) לעניין האם יש חשש שיקבלו שבת ברגע שאחרי האחרון והאם וכמה זמן צריך לתוספת שבת, אלא יש כאן שאלה אחת: מה המקור לזה שלאחרונה יש כל מיני פרסומים בעניין שלקבל 10 דקות שבת קודם הזמן הרגיל לכל השיטות ספרד \ אשכנז, ואומרים שדבר זה יהיה לרפואת פלוני אלמוני, או לישועת של פלוני??
האם יש דברים כתובים בש"ס בראשונים או אחרונים מה היסוד לכך?????
כי אמת ויציב שהשבת היא מקור כל הברכות, אבל מכאן עד שאני מוסיף מחול על הקודש בכדי שלאלמוני יהיה ישועה, מה הקשר???

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: מקור לעניין שמקבלים שבת כמה דקות מקודם יותר מוקדם בשביל ישועה"וכו'

הודעהעל ידי בערל » ב' נובמבר 27, 2017 3:01 pm

זה מפורסם בשם החפץ חיים זצ"ל שייעץ כן להורים שבנם היה חולה במחלה קשה ל"ע וכמדומה שהגראי"ל שטיינמן שליט"א מעורר ע"כ הרבה.

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' נובמבר 27, 2017 8:23 pm

בערל כתב:זה מפורסם בשם החפץ חיים זצ"ל שייעץ כן להורים שבנם היה חולה במחלה קשה ל"ע וכמדומה שהגראי"ל שטיינמן שליט"א מעורר ע"כ הרבה.

מקורות לסיפור של החפץ חיים????

יונת אלם
הודעות: 385
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי יונת אלם » ב' נובמבר 27, 2017 8:29 pm

בפרי מגדים (א"א רנ"ו א') כותב: וראוי לתקן שיקרא השמש לקבלת שבת על כל פנים חצי שעה קודם בין השמשות, והחכם עיניו בראשו והמוסיף מחול על הקדש מוסיפין לו חיים".

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' נובמבר 27, 2017 8:40 pm

יונת אלם כתב:בפרי מגדים (א"א רנ"ו א') כותב: וראוי לתקן שיקרא השמש לקבלת שבת על כל פנים חצי שעה קודם בין השמשות, והחכם עיניו בראשו והמוסיף מחול על הקדש מוסיפין לו חיים".


כנראה לא ראית מה שכתבתי לעיל

ני חושב שאין כאן המקום (באשכול זה) לעניין האם יש חשש שיקבלו שבת ברגע שאחרי האחרון והאם וכמה זמן צריך לתוספת שבת, אלא יש כאן שאלה אחת: מה המקור לזה שלאחרונה יש כל מיני פרסומים בעניין שלקבל 10 דקות שבת קודם הזמן הרגיל לכל השיטות ספרד \ אשכנז, ואומרים שדבר זה יהיה לרפואת פלוני אלמוני, או לישועת של פלוני??
האם יש דברים כתובים בש"ס בראשונים או אחרונים מה היסוד לכך?????
כי אמת ויציב שהשבת היא מקור כל הברכות, אבל מכאן עד שאני מוסיף מחול על הקודש בכדי שלאלמוני יהיה ישועה, מה הקשר???

יונת אלם
הודעות: 385
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי יונת אלם » ג' נובמבר 28, 2017 7:18 am

בקר טוב
ראיתי מה שכתבת
אבל הפרי מגדים כותב להדיא 'מוסיפין לו חיים' זה לא מספיק כסגולה לרפואה?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 28, 2017 12:32 pm

אליהו עזריאל כתב:
בערל כתב:זה מפורסם בשם החפץ חיים זצ"ל שייעץ כן להורים שבנם היה חולה במחלה קשה ל"ע וכמדומה שהגראי"ל שטיינמן שליט"א מעורר ע"כ הרבה.

מקורות לסיפור של החפץ חיים????

אתה מחפש מקורות שהביאו את הסיפור על החפץ חיים או שאתה מחפש מקורות ולא סיפורים?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' נובמבר 28, 2017 2:06 pm

לענ"ד הדבר פשוט, שמה שכתוב בפתיחת האשכול "לא סיפורים", ר"ל לא סיפורים מאת חברי הפורום על אדם פלוני שנהג לעשות כך ונושע, אלא פותח האשכול מבקש מקורות מוסמכים - כגון מתוך ספרי רבותינו וכדומה - לזה שכך ראוי לעשות, או לפחות מקורות מוסמכים - כגון מתוך ספרי רבותינו וכדומה - על מעשה-רב שאמר שהקדמת קבלת שבת מועילה לישועה.

בתוך הגולה
הודעות: 794
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' נובמבר 28, 2017 2:15 pm

פותח האשכול מכוון לנקודה מאד מסוימת אבל מעניין לעניין יש מקום לעורר על עיקר הגדר של תוספת שבת כי מדברי הרמב"ן נראה להדיא שתוספת שבת נאמרה רק בזמן שיש בו מקצת לילה. עי"ש שמפרש את הדברים רק משקיעה ראשונה של רת"ם. (תורת האדם עניין אבלות ישנה מהד' זכרון יעקב אות קה והביאו הר"ן בחידושיו לרי"ף שבת סוף פרק שני דף טו א סוד"ה אמר רבה).
ובאמת זכור לי שיש באחרונים חילוק בין גדר תו"ש לדעת רת"ם לגדר תו"ש לדעת הגאונים והגר"א.

וכל זה סוגיא שלמה שיש להאריך בזה ולא באתי אלא להעיר כי באמת יש מעט זרות בכך שאדם המקבל שבת זמן הרבה קודם השבת יש לו מעלה על רעהו שאף הוא קיבל שבת כראוי וכיאות אלא שלא הקדים כ"כ.




מיכאל1 כתב:
חיימשה כתב:כמה וכמה פעמים שנשים פתיות עם התלהבות לישועות, מדליקות לפני פלג המנחה, בפרט נפוץ ביותר בירושלים שהזמן הנהוג הוא ארבעים דקות, מפסידות מצוות הדלקת נרות ומברכות לבטלה, ולא תקנה היא אלא קלקלה.

בכלל לא בטוח שבהדלקה לפני פלג באופן שמקבלת שבת אז יש ברכה לבטלה וחבל להלעיז על נשים צדקניות.
אם כן יש טענה שזה שמחמת הבהלה להדליק נרות 40 ו50 דק' לפני השקיעה לא מתפללות מנחה.

יש גם מעשים ההיפך, שמעתי מש"ב של האור למציון שכעס על היביע אומר שעודד להדליק סמוך לשקיעה יותר מ40 דקות בטענה שהגיעו אליו סיפורים של נשים שהדליקו אחר השקיעה.


הרב מיכאל כמדומה שלא דק מר פורתא. קבלת שבת לפני פלג המנחה בפשטות לא מועילה כלום. עי' שו"ע רסג סע' ד ומ"ב רס"א ס"ק כה.
אמנם בביה"ל סי' רסג שם ד"ה קודם הלילה מצדד שאפשר לקבל שבת שעתיים קודם הלילה (והיינו לפני פלג המנחה) אבל כבר כתב הגרש"ז אויערבך (שש"כ פמ"ג הע' סו הובא בדרשו שם) שזה רק קודם שקיעה שניה (כ40-50 דקות קודם שקיעה ראשונה) אבל זה ודאי שא"א לקבל שעתיים קודם שקיעה ראשונה.
תבנא לדינא שהני נשים צדקניות בירושלים שנהוג שם לקבל שבת 40 דק' קודם שקיעה ראשונה. אם ירבו עליהם לקבל שבת הרבה יותר מוקדם מזה, יש חשש גדול שתקנתם קלקלתם ובאים לידי ברכה לבטלה.
[כתבתי כ"ז בחפזה ולא נכנסתי לחשבון השעות בדיוק אבל לענ"ד העיקר ברור כדאמרן]

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 28, 2017 2:17 pm

מיכאל1 כתב:
חיימשה כתב:כמה וכמה פעמים שנשים פתיות עם התלהבות לישועות, מדליקות לפני פלג המנחה, בפרט נפוץ ביותר בירושלים שהזמן הנהוג הוא ארבעים דקות, מפסידות מצוות הדלקת נרות ומברכות לבטלה, ולא תקנה היא אלא קלקלה.

בכלל לא בטוח שבהדלקה לפני פלג באופן שמקבלת שבת אז יש ברכה לבטלה וחבל להלעיז על נשים צדקניות.
אם כן יש טענה שזה שמחמת הבהלה להדליק נרות 40 ו50 דק' לפני השקיעה לא מתפללות מנחה.

יש גם מעשים ההיפך, שמעתי מש"ב של האור למציון שכעס על היביע אומר שעודד להדליק סמוך לשקיעה יותר מ40 דקות בטענה שהגיעו אליו סיפורים של נשים שהדליקו אחר השקיעה.

אתה לא בטוח שזה ברכה לבטלה, אך הגרש"ז כן בטוח.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' נובמבר 28, 2017 2:34 pm

אין מה להביא את הגרש"ז כשאפשר להביא את הביאור הלכה.
אמנם פשטות הרעק"א היא לא ככה.
וכן זכורני שהעלה בארץ צבי (פרומר) לגינא, ועוד ובמקו"א הארכתי, אחפש את המקורות והעלה אותם לפני שולחן מלכים בל"נ ישוטטו רבים ותרבה הדעת.

רק אציין כעת לשבות יעקב שהובא בפנ"י בקו"א ברכות דף ב על המנהג שהיה בכ' סיוון שחל ביום ו' לקבל שבת אחר מנחה גדולה ולשבור את הצום, ואת התרוה"ד בסי' א' שכותב שהיו מקבלים שבת כשעתיים לפני השקיעה ואחר הסעודה היו מטיילים לאו השמש.
כל זה כתבתי בחופזי בלי עיון כלל.

ולכן אין להלעיז על דבר שכבר יש לו בית אב בקדמונים.

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי בערל » ג' נובמבר 28, 2017 2:41 pm

סיפור מופלא, שסיפר ר' שמחה קפלן זצ"ל, רבה של צפת, שבועיים לפני פטירתו, ממחיש לנו את גדולתו של מי שמקבל את השבת טרם זמנה. הוא סיפר, כי כשהיה צעיר למד בישיבת מיר, והיה מתאכסן אצל זוג, שהיה להם רק בן אחד. פעם אחת, ביום ששי, התקיים יריד. אבי המשפחה נסע ליריד, ולפני שיצא אל הדרך, אשתו לא הפסיקה להזהיר אותו שיחזור מוקדם. מספר הרב קפלן, שכאשר חזר מהישיבה, ראה את בעלת הבית עומדת נסערת ליד החלון וממתינה לבעלה. בתמיהתו כי רבה, שאל אותה מדוע היא חרדה כל כך, והרי יש עוד שעות רבות עד כניסת שבת? והאישה סיפרה, כי בנם היחיד נולד להם אחרי שנים רבות של ציפייה, ולאחר זמן קצר גילו אצלו מום כבד בלב. בשל כך, פנו בני הזוג לרופא, שאמר שספק גדול מאוד אם הילד הזה יחיה, אבל עדיף שיסעו לווילנא הרחוקה – יש שם מומחה מיוחד לרפואת הלב שאולי יוכל לעזור להם. מבלי לחסוך במאמצים, נסעו אליו בני הזוג, ולאחר שבדק את הילד, אמר שלצערו, ככל הידוע לו אין תרופה למום שכזה, ובמקרה הטוב, אולי איזו תרופה שתוכל להאריך את חייו במספר חודשים.

בצר להם, נסעו לחפץ חיים הקדוש ותינו בפניו את צרתם. נאנח החפץ חיים, הזדעק ואמר להם: "מה אני? מחייה מתים אני? מה אתם באים אלי?". אך נכדו של החפץ חיים זעק ואמר לו: "זה בן יחיד שנולד אחרי הרבה שנים, איך אפשר לשלוח את ההורים ריקם?", נענה החפץ חיים ואמר להם : "קבלו עליכם, כחוק ולא יעבור, להקדים לקבל את השבת - ותראו ישועות גדולות". מיד ענו לו בני הזוג בהתרגשות: "נעשה ונשמע", ואכן כעבור רגעים אחדים, סיפרו שממש ראו הטבה ניכרת במצבו של העולל, ועד שהגיעו הביתה - הילד כבר הבריא לגמרי, בחסדי שמיים. משם, נסעו בחזרה לרופא מווילנא, והלה בדק את הילד וצעק: "זה לא אותו ילד! זה לא ייתכן!" מיד סיפרו לו בני הזוג את הסיפור עם החפץ חיים, והוא כל כך התפעל, שאמר להם: "תדעו לכם שה "חפץ חיים" פעל 'יש מאין'". "ועכשיו", הוסיפה האישה להסביר לרבי שמחה קפלן בחרדה, "המבין אתה למה לא אמצא מרגוע עד שאראה את בעלי חוזר?".

***********
לרידב"ז הקדוש קרה מעשה מופלא – כשהיה רב בעיר סלוצק, פעם אחת היה מאוד חולה ובאחד הימים הוא חלם שהוא נמצא בבית דין של מעלה, וחברי בית הדין דנים אותו וממש באים להכריע אותו לדין מוות. הוא החל להתחנן ולבקש, וזעק בפניהם: "אני באמצע כתיבת את הספר שלי, ואם יעלו אותי לשמים לא אוכל לסיימו!". ענו לו: "אל תדאג, משהו אחר יסיים את הספר שלך". חרד לגורלו, הוא ממשיך להתחנן: "אני עוזר להרבה יתומים ואלמנות, מי יעזור להם מעכשיו?", והם עונים לו :"אל תדאג...נשלח שני בעלי חסד אחרים, והם ידאגו ליתומים ולאלמנות".
עד שעמד הרידב"ז, ואמר לחברי בית דין של מעלה: "מליל ששי (חמישי בלילה) המפה כבר פרוסה על שולחני לכבוד שבת קודש, ואני ובני ביתי מקבלים את השבת בעוד היום גדול, בתוספת שבת ראויה..." כאשר שמעו זאת הדיינים פסקו חד משמעית: "בזכות תוספת שבת יוסיפו לך חיים!". ואכן, זכה הרידב"ז להישאר בעולם עוד שנים רבות, סיים לכתוב את ספרו ואף זכה לעלות לארץ ישראל ולכהן כרבה של צפת.

הסיפור האחרון מופיע עם מקור בספר זכרונם לברכה (באוצר) ביומא דהילולא של הרידב"ז.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 28, 2017 2:42 pm

מיכאל1 כתב:אין מה להביא את הגרש"ז כשאפשר להביא את הביאור הלכה.
אמנם פשטות הרעק"א היא לא ככה.
וכן זכורני שהעלה בארץ צבי (פרומר) לגינא, ועוד ובמקו"א הארכתי, אחפש את המקורות והעלה אותם לפני שולחן מלכים בל"נ ישוטטו רבים ותרבה הדעת.

רק אציין כעת לשבות יעקב שהובא בפנ"י בקו"א ברכות דף ב על המנהג שהיה בכ' סיוון שחל ביום ו' לקבל שבת אחר מנחה גדולה ולשבור את הצום, ואת התרוה"ד בסי' א' שכותב שהיו מקבלים שבת כשעתיים לפני השקיעה ואחר הסעודה היו מטיילים לאו השמש.
כל זה כתבתי בחופזי בלי עיון כלל.

ולכן אין להלעיז על דבר שכבר יש לו בית אב בקדמונים.

הביאור הלכה מדבר על הקדמה לפני השקיעה של ר"ת.

פרי יצחק
הודעות: 111
הצטרף: ו' נובמבר 02, 2012 11:25 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי פרי יצחק » א' דצמבר 03, 2017 10:17 am

הנה כמה מקורות.

ויש עוד הרבה.
Microsoft Word Document חדש (2).pdf
(128.11 KiB) הורד 371 פעמים

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » א' דצמבר 03, 2017 2:44 pm

פרי יצחק כתב:הנה כמה מקורות.

ויש עוד הרבה.
Microsoft Word Document חדש (2).pdf


תודה רבה רבה.
אשמח עם תוכל לעלות כמה שיותר מקורות

ביני עמודי גרסי
הודעות: 271
הצטרף: ב' ספטמבר 09, 2013 11:51 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » ב' דצמבר 04, 2017 1:34 am

אליהו עזריאל כתב:בשנים האחרונות מקובל שמקבלים שבת כמה דקות קודם לרפואת פלוני לזיווג אלמוני האם יש לכך מקור בגמרא, בראשונים, באחרונים????
(לא סיפורים, את זה יש מספיק וכן ראו ערך עיתון המבשר התורני של פרשת ויצא האחרון, אני רוצה מקור מוסמך)

באופן הפשוט; אין מקור. רק שמהתורה יש מצווה להוסיף מעט לפני השבת ואחרי השבת.

אגב, מאחר ואני מכיר הרבה בנושא מה שקורה מאחרי הקלעים. איך זה התחיל מה ולמה... (לצורך העניין נשאל מה קרה פתאום בעשר השנים הללו היכן היו לפני כן... כלומר למה לא עשו כזה הרבה רעש אז.. ). יותר מזה אני לא יכול לפרט. רק באו נזכור שיש לנו שולחן ערוך איך להתנהג, מה וכמה. דברים ברורים ופשוטים לכל על פי ראשונים וגמרות. (אני לא מתנגד להוסיף הרבה [תוספת] רק שמי שיבטיח לו ישועה.. - שיבוא אליו לאחר שהוסיף הרבה.. ולא ראה).

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ב' דצמבר 04, 2017 9:01 pm

חבל שלא הסתכלת במה ש"פרי יצחק" הביא, שהביא לכך מקורות מוסמכים מאד

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ב' דצמבר 04, 2017 10:02 pm

מיכאל1 כתב:בעקרון הגראי"ל ה' ישלח דברו וירפאהו היה מעודד בבני ברק שם מקבלים 20 דק' לפני שבת להקדים יותר ולקבל, הואיל ויש שיטות ראשונים שכבר 20 דק' קודם השקיעה כבר אפשר שהוא בין השמשות [שיטת היראים]
בעל היביע אומר היה מתנגד להקדים את השבת הרבה [בירושלים] כי אז לא ניכרת הדלקה לכבוד שבת.

תמוה מאד מאד, א. גם לפי היריאים שהוא שיטת יחידאי יצאנו ידי חובת תוספת שבת בעשרים דקות לפני השקיעה כיון שגם לשיטתו בין השמשות מתחיל הכי מוקדם 18 דקות לפני השקיעה, ב. לפי רוב הראשונים והרבה אחרונים פלג המנחה זה רבע שעות זמניות לפני צאת הכוכבים אז אם מקדימים להדליק לפני פלג המנחה לא יוצאים ידי חובת הדלקה, ג. גם אחרי פלג המנחה לא יוצאים ידי חובת ההדלקה רק לרבי יהודה ולא לרבנן, אז אם נוהגים להתפלל מנחה אחרי פלג המנחה יש פה תרתי דסתרי, ד. אם כבר להחמיר למה לעשות הידור לשיטה יחידאי ולא במקום זה להוסיף במוצאי שבת לחשוש לחילול שבת לפי עשרות ראשונים והרבה אחרונים שסוברים כשיטת רבינו תם? ובפרט שזה היה מנהג כל ישראל מלפני דורי דורות עד לפני כמאה שנה וכך פסקו המחבר ורוב הפוסקים.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' דצמבר 04, 2017 10:52 pm

א. אכן לפי היראים מספיק 18 דק' אך יש לקחת בחשבון את המרחק הקצר בין 20 ל18 ומכאן צגיעה האזהרה על 30 דק'.
ב. כבר כתבתי לעיל על כת הסוברים כשמדליקים לפני פלג המנחה ומקבלים שבת אי"ז ברכה לבטלה ויוצאים ידי חובה, ועוד דברים איתי בזה, ומקוצר הזמן אין בידי להעלותם, ואי"ה עוד חזון למועד.
ג. מי שמתפלל מנחה זה הבעל והוא אינו מקבל שבת בהדלקת אשתו כידוע וכנהוג בכל, ואה"נ נשי דידן לא מתפללות מנחה אחר הדלקת נרות משום תרתי דסתרי.
ד. ברבנו תם כבר הילכו המושות ואפילו בפורומנו הנכבד יש כמנין עמודים בזה ולכן א"צ אשכול דידן לסטות לזה.

אקווה שבזה הקהתי את התמיהה המאד מאד גדולה של כבודו.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' דצמבר 05, 2017 8:53 am

איני אומר שאין תירוצים, אני רק אומר שזה לא גלאט ולכמה שיטות יש פה ברכה לבטלה, וזה רק הרחקה לשיטה יחידאי דחייה שלפי שיטה זו היא קרוב לספק לילה לרבי יהודה, כלומר חשש רחוק שלפי שיטה יחידאי יש ספק ספק ספיקא, אז גם אם יש לך הסברים טובים למה לא לחשוש לשיטת רבינו תם, זה אבסורד להגיד שעדיף לחשוש לשיטת היריאים מאשר לשיטת רבינו תם שהיא שיטת לפחות 25 גדולי ראשונים והמחבר ורוב גדולי הפוסקים האחרונים, ואין בו שום חשש ברכה לבטלה

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי עבד הזמן » ש' ינואר 27, 2018 11:21 pm

השבת ראיתי שבעל ה"שלמי תודה" זצוק"ל הביא מהפמ"ג רנ"ו סוסק"א שהמוסיף מחול על הקודש מוסיפים לו חיים.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 271
הצטרף: ב' ספטמבר 09, 2013 11:51 pm

Re: קבלת שבת לפני הזמן בשביל ישועה וכו', מקור?

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » א' ינואר 28, 2018 2:03 am

עבד הזמן כתב:השבת ראיתי שבעל ה"שלמי תודה" זצוק"ל הביא מהפמ"ג רנ"ו סוסק"א שהמוסיף מחול על הקודש מוסיפים לו חיים.

כוונתו למי שמוסיף מהשקיעה ואילך.
הפרי מגדים שם לא מדבר על מי שמקדים קודם השקיעה.
כי שם הפרי מגדים סובר כר"ת, ובוודאי (לשיטתו) הוא לא יאמר את זה על הקדמה (המופלגת) הנכנסת לבעיות הלכתיות (ברכה על הנר ותוספת לפני הפלג).
אלא שאנשים לקחו את זה 'שכאילו הפרי מגדים מדבר על לפני השקיעה', מה שממש לא נכון כפי שכל אחד אחר יכול לראות בפרי מגדים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים