מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הוציאו ספר תורה שאינו גלול - האם אפשר להחליפו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

הוציא ס"ת מהארון ונתברר שהוא מגולגל לפרשה רחוקה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ו' אוקטובר 20, 2017 3:32 pm

הוציא ספר תורה מארון הקודש וטרם מסרו לש"ץ, והגבאי הבחין מרחוק שס"ת זה מגולגל לפרשת השבוע, ומאותת לו שיחזיר אותו לארון ויקח את השני המוכן לראש חודש. האם מותר להחזירו לארון או שיש כאן מעבירין על המצוות או זלזול בספר תורה.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הוציא ס"ת מהארון ונתברר שהוא מגולגל לפרשה רחוקה

הודעהעל ידי חיימקה » ו' אוקטובר 20, 2017 4:09 pm

יעויין באגרו"מ או"ח ח"ב סי' לז

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הוציא ס"ת מהארון ונתברר שהוא מגולגל לפרשה רחוקה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' אוקטובר 22, 2017 3:38 pm

ייש"כ

לשירות הציבור הנני מעתיק את הקטע הרלונטי
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן לז
- - - אבל בעצם בספר תורה הוא נידון אחר דהא מצינו בספר תורה ביומא דף ע' שאסור לאחד לקרא בתרי ספרי משום פגמו של ראשון - - - ומצינו בסדור הגר"י יעבץ בתחלת הלכות קה"ת בסוף סעיף א' שיש בזה מחלוקת שכתב ואם הוציא ס"ת ובהיותה ביד הנושאה להוליכה לתורה נזכר שאינה מוכנת לקריאה ויש באה"ק ס"ת מוכנת יחזירוה להיכל ויקח המוכנת וי"א שיגללה למקום הקריאה עיין שם, וטעם מחלקותם הוא כדבארתי שני הצדדין. - - -

ולכן לדינא כיון שאיכא ב' שיטות ויש טעם נכון לכל אחד מהשיטות דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד, ואם הקהל אינם מקפידין על כבודם וטרחתם ודאי אין להחזירה כדסברי הי"א ורוב קהלות אינן מקפידין בזמננו במקומותינו. ואם הורה אחד להחזירה ויש לחוש למחלוקת ולבזיון הוא כמו במקפידין שרשאין להחזירה.

נריה אור
הודעות: 178
הצטרף: ד' אוגוסט 09, 2017 4:39 pm
שם מלא: אוריה החיתי

Re: הוציא ס"ת מהארון ונתברר שהוא מגולגל לפרשה רחוקה

הודעהעל ידי נריה אור » א' אוקטובר 22, 2017 3:52 pm

כמדומני שמנהג העולם לא להחזיר משום בזיון סה"ת...וכך הסברא אומרת..

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: הוציא ס"ת מהארון ונתברר שהוא מגולגל לפרשה רחוקה

הודעהעל ידי כתבן » א' אוקטובר 22, 2017 11:53 pm

שות משיב כהלכה.pdf
(2.71 MiB) הורד 1021 פעמים

ראה שו"ת משיב כהלכה סי' ו' שציין לא"א מבוטשאטש - רצ"ב

מעט דבש
הודעות: 3989
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

הוציאו ספר תורה שאינו גלול - האם אפשר להחליפו

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' דצמבר 26, 2017 9:19 pm

ליקוט מדברי הפוסקים:
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' דצמבר 28, 2017 1:13 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: הוציאו ספר תורה שאינו גלול - האם אפשר להחליפו

הודעהעל ידי עבד הזמן » ה' דצמבר 28, 2017 12:04 am

כמדומה שלא הוזכר כאן ההיתר (נראה לי שמקורו ביעב"ץ אאל"ט) שביום שיש קריאה בב' ס"ת אפשר לסגור את הס"ת שנפתח לקריאה הראשונה ואינו במקומו ולפתוח את רעהו.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הוציאו ספר תורה שאינו גלול - האם אפשר להחליפו

הודעהעל ידי במסתרים » ה' דצמבר 28, 2017 12:28 am

צריך לתקן שם מחבר בית עובד
"הכותב יהודה ולא נתן בו דל"ת..."

מעט דבש
הודעות: 3989
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הוציאו ספר תורה שאינו גלול - האם אפשר להחליפו

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' דצמבר 28, 2017 12:46 am

במסתרים כתב:צריך לתקן שם מחבר בית עובד
"הכותב יהודה ולא נתן בו דל"ת..."

תודה. תוקן.

מעט דבש
הודעות: 3989
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הוציאו ספר תורה שאינו גלול - האם אפשר להחליפו

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' דצמבר 28, 2017 12:49 am

עבד הזמן כתב:כמדומה שלא הוזכר כאן ההיתר (נראה לי שמקורו ביעב"ץ אאל"ט) שביום שיש קריאה בב' ס"ת אפשר לסגור את הס"ת שנפתח לקריאה הראשונה ואינו במקומו ולפתוח את רעהו.

שם יש נידון אחר - מכיון שעתידים לקרוא בספר זה אח"כ, אין כאן פגם. וכמו שכתב בביאור הלכה (תרפד, ג) לגבי ר"ח טבת, שפתחו בטעות את הספר המיועד לקריאת חנוכה, במקום הספר של ר"ח:
אבל אם לא התחיל לברך אף שנזדמן בידם אותה שהוא מתוקן לחנוכה אין לו לחוש לזה לכו"ע ויגללוה ויקראו בס"ת אחרת שהוציאוה לשם ר"ח ואין כאן פגם לס"ת זו כיון שיקראו בה אח"כ [אחרונים].

ועיין בספר עיקרי הד"ט (ו, מד) שהביא האחרונים הדנים בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 332 אורחים

cron