מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

הודעהעל ידי פלתי » ה' דצמבר 28, 2017 7:29 am

איתא בנדרים ל"ו ע"א, הכהנים שפיגלו במקדש וכו', שוגגין פטורין אלא שפיגולן פיגול. ומזה בעי להוכיח דכהנים שלוחי דרחמנא נינהו, דאי אמרת שלוחי דידן נינהו אמאי פיגולן פיגול, לימא ליה שליחא שוויתך לתקוני ולא לעוותי. ע"כ.
ולא הבנתי דהא גם אי שלוחי דרחמנא נינהו, בודאי אינם שליחים לקלקל אלא רק לתקן, וא"כ אמאי פיגולן פיגול.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ה' דצמבר 28, 2017 10:47 am

מן השמים יש בחירה לאדם

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

הודעהעל ידי פלתי » ה' דצמבר 28, 2017 1:09 pm

אליעזר בלוי כתב:מן השמים יש בחירה לאדם

כן, אבל איך זה מיישב את מה שהקשיתי? דבשלמא בשאר עבירות אפשר לומר דאי עביד מהני כיון דיש לו בחירה לקלקל. משא"כ בכהן המקריב כיון דאתינן עלה משום שליחות הרי לתקן שוויה שליח ולא לעוות.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 28, 2017 1:28 pm

פלתי כתב:איתא בנדרים ל"ו ע"א, הכהנים שפיגלו במקדש וכו', שוגגין פטורין אלא שפיגולן פיגול. ומזה בעי להוכיח דכהנים שלוחי דרחמנא נינהו, דאי אמרת שלוחי דידן נינהו אמאי פיגולן פיגול, לימא ליה שליחא שוויתך לתקוני ולא לעוותי. ע"כ.
ולא הבנתי דהא גם אי שלוחי דרחמנא נינהו, בודאי אינם שליחים לקלקל אלא רק לתקן, וא"כ אמאי פיגולן פיגול.


מדובר בלשון מושאל ואין הכוונה שלוחי דרחמנא שלוחים ממש.

נ.ב. לפי הכותרת הייתי בטוח שזה נושא בפורום אספקלריה...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15564
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 28, 2017 1:31 pm

פלתי כתב:איתא בנדרים ל"ו ע"א, הכהנים שפיגלו במקדש וכו', שוגגין פטורין אלא שפיגולן פיגול. ומזה בעי להוכיח דכהנים שלוחי דרחמנא נינהו, דאי אמרת שלוחי דידן נינהו אמאי פיגולן פיגול, לימא ליה שליחא שוויתך לתקוני ולא לעוותי. ע"כ.
ולא הבנתי דהא גם אי שלוחי דרחמנא נינהו, בודאי אינם שליחים לקלקל אלא רק לתקן, וא"כ אמאי פיגולן פיגול.

עיין לבוש מרדכי לגרמ"מ ב"מ סי' יב אות ב.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מדוע בשלוחי דרחמנא לא אמרינן לתקוני שוויתך ולא לעוותי

הודעהעל ידי פלתי » ה' דצמבר 28, 2017 11:46 pm

איש_ספר כתב:
פלתי כתב:איתא בנדרים ל"ו ע"א, הכהנים שפיגלו במקדש וכו', שוגגין פטורין אלא שפיגולן פיגול. ומזה בעי להוכיח דכהנים שלוחי דרחמנא נינהו, דאי אמרת שלוחי דידן נינהו אמאי פיגולן פיגול, לימא ליה שליחא שוויתך לתקוני ולא לעוותי. ע"כ.
ולא הבנתי דהא גם אי שלוחי דרחמנא נינהו, בודאי אינם שליחים לקלקל אלא רק לתקן, וא"כ אמאי פיגולן פיגול.

עיין לבוש מרדכי לגרמ"מ ב"מ סי' יב אות ב.

יישר כח הראי"ס. באמת מראה מקום חשוב, וניכרים דברי אמת.
שו"ר שהקשה כן בנדרי זריזין יעו"ש.
קבצים מצורפים
‏‏‫תמונת מפת ‫סיביות ‫חדשה.jpg
‏‏‫תמונת מפת ‫סיביות ‫חדשה.jpg (81.03 KiB) נצפה 1734 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים