עזריאל ברגר כתב:כמדומני:
אם במתכוון לא הבדיל בה, ניכר ממעשיו שהתכוון לשם מנחה - ולא יצא ידי חובת שום תפילה.
ואם שכח להבדיל - יצא ידי חובת ערבית (ככל מי ששכח הבדלה בתפילה), ויחזור ויתפלל לשם תשלומי מנחה, ולא יבדיל בה, ואם הבדיל - אולי יצא (בדיעבד) ידי שתי תפילותיו, וצ"ע.
ויעויין בכל זה בשו"ע ושאר פוסקים בסימן המדבר על הלכות תפילת תשלומין.
כח עליון כתב:אם בסתמא, למה לא יחשב כמעריב
שלא אמרו בסתמא לגריעותא, רק אם אמר 'אתה חוננתנו' בשניה ולא בראשונה, שאז נמצא ששניה חשובה מהראשונה, ונפגמו שתיהן
אבל בסתמא - אפי' שלא אמר 'אתה חוננתנו' מ"מ התפלל כיהודי טוב שרק שכח.
הפשטן כתב:א. האם יצא ידי איזושהי חובה משתי חובותיו?
ב. אם תמצי לומר שיצא, אז ראשית: ידי חובת איזו תפילה יצא? ושנית: מה יקרה אם אחרי תפילתו הראשונה יתפלל תפילה שני' ויבדיל בה?
ג. אם תמצי לומר שבתפילתו הראשונה לא יצא ידי אף חובה, אז מה יקרה אם אחרי תפילתו הראשונה יתפלל תפילה שני' בלי להבדיל בה: האם אחרי שתי תפילותיו יצא ידי חובת ערבית וידי חובת תשלומי מנחה?
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן קח סעיף י
טעה ולא התפלל מנחה בשבת, מתפלל במו"ש (שתים של חול), מבדיל בראשונה ואינו מבדיל בשניה; ואם לא הבדיל בראשונה, והבדיל בשניה, שניה עלתה לו, ראשונה לא עלתה לו; ואם הבדיל בשתיהן, או לא הבדיל בשתיהן, יצא.
החושב כתב:הפשטן כתב:א. האם יצא ידי איזושהי חובה משתי חובותיו?
ב. אם תמצי לומר שיצא, אז ראשית: ידי חובת איזו תפילה יצא? ושנית: מה יקרה אם אחרי תפילתו הראשונה יתפלל תפילה שני' ויבדיל בה?
ג. אם תמצי לומר שבתפילתו הראשונה לא יצא ידי אף חובה, אז מה יקרה אם אחרי תפילתו הראשונה יתפלל תפילה שני' בלי להבדיל בה: האם אחרי שתי תפילותיו יצא ידי חובת ערבית וידי חובת תשלומי מנחה?
כמדומה שרוב הספיקות מתבררים מתוך מקור ההלכה (הרא"ש) והובא בשו"ע:שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן קח סעיף י
טעה ולא התפלל מנחה בשבת, מתפלל במו"ש (שתים של חול), מבדיל בראשונה ואינו מבדיל בשניה; ואם לא הבדיל בראשונה, והבדיל בשניה, שניה עלתה לו, ראשונה לא עלתה לו; ואם הבדיל בשתיהן, או לא הבדיל בשתיהן, יצא.
והיינו כיון שאין ראיה מתוך מעשיו שתפילה ראשונה התפלל לשם תשלומין - יצא בה ידי מעריב, ובשניה ידי תשלומין.
הפשטן כתב:ראשית, לא מובן לי למה הדגשת את החלק שהדגשת, והרי הוא לא נוגע כלל לשאלתי, שדנה על אם הבדיל בשני'.
הפשטן כתב:שנית, איך אתה יכול לכתוב שיצא בראשונה, אחרי שאתה עצמך ציטטת את השו"ע שכתב "ואם לא הבדיל בראשונה, והבדיל בשני' וכו', ראשונה לא עלתה לו".
החושב כתב:הפשטן כתב:ראשית, לא מובן לי למה הדגשת את החלק שהדגשת, והרי הוא לא נוגע כלל לשאלתי, שדנה על אם הבדיל בשני'.
אני לא יודע איך יותר טוב לענות לך משום שאיני מצליח לרדת לעומק דעת.
בהודעתך הראשונה, באות ג' שאלת מה יהיה הדין אם יתפלל תפילה שנייה וגם בה לא יבדיל. ועל זה הבאתי דברי השו"ע. ועל מנת להקל על המעיין הדגשתי את החלק הרלוונטי, בו מפורשת ההלכה במקרה המדובר.הפשטן כתב:שנית, איך אתה יכול לכתוב שיצא בראשונה, אחרי שאתה עצמך ציטטת את השו"ע שכתב "ואם לא הבדיל בראשונה, והבדיל בשני' וכו', ראשונה לא עלתה לו".
גם כאן קשה להבין לי את דבריך. בשו"ע מבואר שלא יצא בראשונה דווקא בגלל שהבדיל בשנייה. ואילו שאלתך אינה עוסקת דווקא באופן שהבדיל בשנייה.
החושב כתב:באופן שהוא אומר בפירוש שאת התפילה הראשונה התפלל לשם מעריב, ואת השנייה - לשם תשלומין, בזה הדין יהיה שונה - הוא יוצא ידי חובת שתי התפילות (וזה לא כמו הט"ז, שאומרת שלא מאמינים לו, ודבריו צריכים עיון).
עזריאל ברגר כתב:החושב כתב:באופן שהוא אומר בפירוש שאת התפילה הראשונה התפלל לשם מעריב, ואת השנייה - לשם תשלומין, בזה הדין יהיה שונה - הוא יוצא ידי חובת שתי התפילות (וזה לא כמו הט"ז, שאומרת שלא מאמינים לו, ודבריו צריכים עיון).
מה כותב הט"ז?
ט"ז על שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן קח סעיף י
ראשונה לא עלתה לו. לשון הרי"ף גלי אדעתיה דהא בתרייתא היא חובת שעתיה ולכן בעינן למיהדר צלויי אחריתא כדי לאקדומי חובת שעתיה ברישא עכ"ל. ולכאורה קשה מה גילוי דעת שייך כאן דהרי קמי שמיא גליי' מה היה בלבו ואם הוא אומר שלא נתכוון בראשונה לתשלומין אלא חובת שעתיה רק ששכח להבדיל וא"צ לחזור מפני שיוכל לאומר' על הכוס למה עכשיו יחזור להתפלל אלא דכוונת הרי"ף דאע"ג דהוא אומר שנתכוון בראשונ' לשם חובת שעתי' כיון שאנו רואי' שעכ"פ בשניה בודאי נתכוון לחובת שעתי' ממיל' הוי תרי חובת שעתיה א"כ אין כאן תשלומין ממ"נ נמצ' דהגילוי דעת היינו על השניה ולא על הראשונה ואף על גב דכ' הטור סי' רצ"ב גלי דעתיה שכוון בראשונ' לשם תשלומין ובשניה משום חובתו כוונתו ג"כ כמ"ש משום גילוי דעת השניה אמרינן שמסתמא נתכוון בראשונה לתשלומין ואם הוא אומר שאינו כן אנו מאמינים לו אלא שאכתי צריך להתפלל שלישית ועפ"ז נראה דבשכח להתפלל מנחה בער"ח שאמרנו שמתפלל שתים של ר"ח ואם זכר של ר"ח בשניה ולא בראשונה שצריך לחזור ולהתפלל היינו מסתמא שאינו אומר איך היתה כוונתו אלא [כיון] שידע שצריך להתפלל שתים אמרינן מסתמא כיון שזכר בשניה ולא בראשונה אמרינן ודאי כוון בשניה משום חובת שעתיה אבל אם אמר בפי' שבשניה נתכוין לשם תשלומין וזכר ר"ח כדינו א"צ לחזור ולהתפלל כיון שעשה כדין בתשלומין לזכור ר"ח אמרינן מה שלא זכר בראשונה שכחה היתה ונאמן לומר שנתכוין בראשונה לשם חובת שעתי' משא"כ בשבת שעוש' מעש' בשניה שלא כדין אם נתכוין לתשלומין שהרי א"צ להבדיל והוא הבדיל לא מהני לו במה שנאמין לו על כונתו בראשונה לשם חובה דבפי' מוכח שהשניה היתה עכ"פ חובה כנ"ל נכון לחלק בזה ובהך מעל' שיש לתפלת חובת שעתיה על תפלת תשלומין כתוב בלבוש סי' תכ"ב שהוא מטעם שהיא תדיר' ותדיר קודם לאינו תדיר ולא נ"ל כן דאם באת אתה למדה זו לא היה בדיעבד צריך לחזור ולהתפלל דמ"ש מתפלת מוסף אחר מנחה דאמרי' בסי' רפ"ו שא"צ לחזור ולהתפלל מוסף אף על גב דמנחה יש לה מעלת תדיר ועוד דהוכחנו כן בס"ד דא"צ לחזור בשביל מעלת תדיר בסי' תרפ"ד אלא דמעלת חובת שעתיה הוא מעלה אחריתא כדאמרי' בפ"ק דקדושין חביבה מצוה בשעת' ועדיפא ממעלת תדיר דבמעלת תדיר הוה זמן שניהם עכשיו עכ"פ מה שאין כן כאן דכבר הלך זמן התפלה שלא התפלל אלא שתקנו לה תשלומין והיינו דוקא אחר חובת שעתיה כנ"ל:
החושב כתב:אחרי שהתפלל תפילה ראשונה ולא הבדיל בה - באופן סתמי (היינו שהוא לא גילה שום דבר מעניין לגבי כוונותיו) יצא ידי חובת מעריב.
אם לאחר מכן בתפילה השנייה הוא יבדיל - באופן סתמי (שהוא לא מגלה ואולי לא חושב בעצמו שום דבר מיוחד) אנחנו אומרים שכעת מתברר שהפסק הראשון שלנו היה טעות - באמת בתפילה הראשונה הוא לא יצא ידי חובת מעריב (וגם לא ידי חובת תשלומין). כי כעת הוא גילה שאת התפילה הראשונה הוא התפלל לשם תשלומין.
החושב כתב:ברא"ש, לכאורה, יש ראיה שאין לו להבדיל בתפילה השנייה.
החושב כתב:מבחינת הרעיון איני רואה בזה שום דבר תמוה. אחרי שלידינו מגיעים ממצאים חדשים, אנו אומרים שלמפרע מתברר שמה שחשבנו בתחילה (שתפילה הראשונה היתה חובה) זו טעות.
החושב כתב:משל יפה, רק לא בדיוק הבנתי איך זה מתקשר לעניין המדובר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים