הלכה למשה מסיני לגרועי אתא
פורסם: ב' ינואר 01, 2018 2:42 pm
ידועים דברי הרא"ש (בבא קמא פרק ב' הלכה ב' על דף יט.) בחצי נזק צרורות דהלכתא גמירי לה, דלהכי לא קאמר בגמ' דכ"ע כחו לאו כגופו דמי וחצי נזק צרורות להכי משלם משום דהלכתא גמירא לה "משום דפשיטא ליה דהלכתא לגרועי אתא" כדאמרי' גבי סוכה אתאי הלכתא וגרעתא לשלישית ואוקימתא אטפח.
ברצוני לשאול מחכמי האתר שאלת תם, מאי האי כללא דכלל רבינו הגדול "דהלכתא לגרועי אתא" האם הכלל מבוסס רק על הראי' ממס' סוכה מדפנות הסוכה? למה לא נאמר דשם נתקבלה ההלכה שהיא באה למעט, ומנ"ל שזה כלל בהלכתא בכל מקום?
ולדברי הרא"ש שיעורין חציצין ומחיצין הלל"מ, מאי באו לגרועי התם? עשר נטיעות ערבה וניסוך המים, גם המה לגרועי אתא? וכי בחדא מחתא מחתינהו
ואם לאו, מה המה הגדרים בזה ועל איזה הלכה אמרי' הכלל דלגרועי אתא ועל איזה מהם לא אמרינן כן.
יורינו דרך תשובה, ואם אפשר להראות מקום בראשונים ואחרונים שדנו בזה
ברצוני לשאול מחכמי האתר שאלת תם, מאי האי כללא דכלל רבינו הגדול "דהלכתא לגרועי אתא" האם הכלל מבוסס רק על הראי' ממס' סוכה מדפנות הסוכה? למה לא נאמר דשם נתקבלה ההלכה שהיא באה למעט, ומנ"ל שזה כלל בהלכתא בכל מקום?
ולדברי הרא"ש שיעורין חציצין ומחיצין הלל"מ, מאי באו לגרועי התם? עשר נטיעות ערבה וניסוך המים, גם המה לגרועי אתא? וכי בחדא מחתא מחתינהו
ואם לאו, מה המה הגדרים בזה ועל איזה הלכה אמרי' הכלל דלגרועי אתא ועל איזה מהם לא אמרינן כן.
יורינו דרך תשובה, ואם אפשר להראות מקום בראשונים ואחרונים שדנו בזה