חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זאנגאלאך
הודעות: 3
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי זאנגאלאך » ב' ינואר 01, 2018 8:23 pm

האם ישנה חובת מחאה באופן שברור שהרשעים התועים לא ישנו דעתם בכי - הוא - זה?
הרי כ"כ התוס' בשבת נ"ה ע"א ובשאר מקומות דכאשר ברור לן שלא יקבלו אין למחות דמוטב שיהיו שוגגין ולא מזידין, וי"ל באופן שהם מזידין ודאי ואין שייך הטעם מה הדין, נראה פשוט שבאופן זה היה פשוט להו שאין טעם כלל למחות, ולכן לא דיברו כלל מזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 3188
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 01, 2018 9:17 pm

יש בזה בשו"ע ונו"כ בהלכות עיו"כ.

פלוריש
הודעות: 577
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 02, 2018 1:15 am

כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.

כדכד
הודעות: 1930
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 02, 2018 11:48 am

מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע

בברכה המשולשת
הודעות: 8860
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 02, 2018 1:57 pm

פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.


הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

סעדיה
הודעות: 1114
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי סעדיה » ג' ינואר 02, 2018 4:37 pm

בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.


הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

קובץ תשובות ח"ד סי' כ"ה

אש משמים
הודעות: 1170
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי אש משמים » ג' ינואר 02, 2018 9:47 pm

חשוב לציין שזו סוגיה גדולה מאוד ומורכבת מהרבה מאוד חלקים כשכל חלק בנוי על הרבה פרטים, יש ללמוד סוגיה זו ברצינות ולראות את כל מכלול הפרטים.
עוד ראיתי בעניין זה, שיש מקום מאוד גדול לשיקול הדעת וכיצד לפעול בכל מקרה לגופו וקשה מאוד להכריע בזה לבד כי צריך הבחנה דקה וגדלות אשר ישנה בגדולי הדור בלבד.

צירפתי אסופת קטעים מתוך כמה ספרים בעניין מהזמן שעסקתי בסוגיה זו.
קבצים מצורפים
תוכחה ומחאה.docx
(1.22 MiB) הורד 45 פעמים

פלוריש
הודעות: 577
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי פלוריש » ה' ינואר 04, 2018 1:20 pm

בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.

הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

אכן, הובאו שם תשובות נוספות, של הגריש"א ושל הרב שמחה קוק [ובספרו נדפס עם הוספות] ועוד.
בהפנייתי התכוונתי בעיקר לנקודה אחת, שהרב מלכה במאמרו דן בגדרי מצוות תוכחה, ובתגובה טענו הרב אלישיב והרב זילברשטיין שבמקרה הזה זו לא הסוגיה הנכונה.
זו לשון הגריש"א:
אנא לא ידענא מה ענין מצות תוכחה לכאן... המטרה של ההפגנות היא לעצור את מגיפת התפשטות הרס השבת, וזה מה שנשאר ביד יראי ה' החרדים על דברו, למחות ולהפגין בעד קדושת השבת.

וזו לשון הרב זילברשטיין:
ההפגנה אינה מדין אפרושי מאיסורא של החוטאים, או מדין מצות תוכחה, אלא מטעם שלא יהא הדבר למכשול לדורות, ולא יגררו אחריהם ותהי' השבת נרמסת חלילה ברבים כפי שיתבאר להלן. יש בזה משום העמדת הדת על תילה, וכל מצוה שמסרו ישראל נפשם עליה נתקיימה בידם (שבת קל,א). כשאנו מפגינים אנו מבקשים איפוא למעננו עצמנו "לא תבערו אש בכל מושבותיכם", שלא תהיה השבת שלנו נרמסת. ואין זה רק למען החוטאים, להפריש אותם מאיסור. מותר ואף חייבים להפגין כדי לא לאבד את רשות הרבים ואת השבת, שחלולה בפרהסיא היא גדולה מנשוא ביום ד'. וזאת למרות שיש בזה מכשול לשוטרים וכל הנלוים עליהם.

הרואה
הודעות: 747
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי הרואה » א' ינואר 07, 2018 2:13 am

כמדומני שבספר חרדים מחמיר בכך, ואחרים חולקים עליו

משכיל אל דל
הודעות: 176
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ג' ינואר 09, 2018 10:57 pm

מעניין למה כלל ישראל הפסידו את מעלתם בחטא העגל, כשלא השתתפו, אלא רק לא מחו.
אל תיכנסו לסימטאות צרות, תחשבו ישר. ועיינו במקורות שם. כן, ממש בתורה הקדושה.
חובת המחאה הרבה יותר רחבה מחובת התוכחה, והיא נוגעת לאיסור לאשר זדים, ובזה ברור ששתיקה כהודאה.
תמהני למה כל הת"ח דהכא לא חיפשו במקורות שם.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ביקורת תהיה, חיימשה, עזריאל ברגר, תוכן ו־ 51 אורחים