מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי עבד הזמן » ב' ינואר 01, 2018 10:28 pm

האם נמצא מי שיסביר את הטעם שכבוד יום השבת עדיף מכבוד לילה משום שקדושת שבת מתווספת והולכת?
ידועים לי דברי החתם סופר באו"ח סי' י"ז, אך אני מחפש להם חבר.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי אריך » ב' ינואר 01, 2018 10:31 pm

בפשטות הטעם הוא שכל המועדים עיקרם הוא ביום ולכן המצוות של המועדים הם ביום, וכמו שביאר הגר"א בפירושו להגדש"פ ב'מה נשתנה הלילה'.

אגב, בחומר ענין זה של כבוד יום, בגיטין לח: איתא דבר נורא (לפירוש ראשון ברש"י) דמשפחה אחת היתה בירושלים ונעקרה משום שעשתה את עיקר הסעודה בלילה, וביטלו את הענין של כבוד יום. ועשו את זה משום שביום יש דרשה של החכם.
קשה לעכל את הדבר. וטען לי חכ"א שנענשו כ"כ משום שהיה זה מפורסם, וכאילו עקרו את ההלכה הזו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 01, 2018 10:51 pm

אני לא מבין למה קשה לעכל את הדבר.
לענ"ד פשוט בכל המקומות האלה שאין הכוונה שהיו כולם צדיקים גמורים ולא היה להם שום חטא מלבד הדבר הזה. אלא להיפך כל אחד מבני המשפחה בחטאו מת. רק כיוון שהקב"ה אל אמונה ואין עוול צריך להיות הסבר גם לעובדה שכללות המשפחה נעקרה כי אם לא היה סיבה נפרדת להיעקרות הזאת הדבר לא היה קורה. ולזה הטעם הוא משום שביטלו כבוד יום.

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי עבד הזמן » ב' ינואר 01, 2018 11:05 pm

אריך כתב:בפשטות הטעם הוא שכל המועדים עיקרם הוא ביום ולכן המצוות של המועדים הם ביום, וכמו שביאר הגר"א בפירושו להגדש"פ ב'מה נשתנה הלילה'.


ייש"כ
לפו"ר יש הבדל בין מה שעיקר המוןעד הוא ביום ובעיקר המצוות המעשיות שבו, לבין הרעיון של הקדושה מתווספת והולכת.
לי חשוב לדעת עוד מקורות על ענין ההתווספות שיש בקדושת שבת (או מועד) במהלך כניסתו ועד צאתו.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 01, 2018 11:09 pm

ע"פ קבלה פשוט הדבר שביום יש הארה גדולה יותר, ולכן אומרים אז בקידוש 'עתיקא קדישא', שהיא מדרגה גבוהה לאין ערוך מאשר 'חקל תפוחין קדישין' שבלילה

וזו גם הסיבה שבלילה אומרים 'וינוחו בה', ואילו ביום 'וינוחו בו'

ובמנחה הרי זה עוד יותר נעלה, ולכן אומרים 'וינוחו בם'

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי עבד הזמן » ג' ינואר 02, 2018 6:20 am

דרומי כתב:ע"פ קבלה פשוט הדבר שביום יש הארה גדולה יותר, ולכן אומרים אז בקידוש 'עתיקא קדישא', שהיא מדרגה גבוהה לאין ערוך מאשר 'חקל תפוחין קדישין' שבלילה

וזו גם הסיבה שבלילה אומרים 'וינוחו בה', ואילו ביום 'וינוחו בו'

ובמנחה הרי זה עוד יותר נעלה, ולכן אומרים 'וינוחו בם'

תוכל לציין מקורות בבקשה, ייש"כ.

אני דווקא מכיר רק את המהלך של שבת בראשית שבת מתן תורה ושבת שלעתיד לבוא, וייתכן שיסודם אחד.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי סעדיה » ג' ינואר 02, 2018 7:17 am

נפ"מ בין הטעמים - לגבי יו"ט.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי אריך » ג' ינואר 02, 2018 1:25 pm

עוד בזה. יצויין למג"א בסי' רעא ס"ק ד על הא דכבוד יום קודם לכבוד לילה: ע' זוהר יתרו ע' קנ"ז וז"ל בעי' לסדר פתורי' בליליא דשבתא בנהמא ובמזוני, רי"א אפי' ביומא דשבתא נמי עכ"ל.
ומבארים נושאי כליו שמד' הזוהר משמע דכבוד לילה עדיף (מדכתב 'אפילו'). והלכה כש"ס. ולא הביאו מג"א כי אם כדי להזדרז במאי דאפשר גם בסעודת לילה (מחצה"ש).

כלומר שהיום והלילה - יש בזה מה שאין בזה ולהיפך. אלא שמעלת הלילה היא ע"פ סוד ומעלת היום היא ע"פ נגלה.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הטעם שכבוד יום עדיף מכבוד לילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 03, 2018 11:59 pm

סעדיה כתב:נפ"מ בין הטעמים - לגבי יו"ט.

viewtopic.php?t=15203#p354849


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 335 אורחים