עישורייתא וחומשייתא בזמננו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 1914
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

עישורייתא וחומשייתא בזמננו

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' ינואר 16, 2018 4:56 am

המקבל מעות מחבירו בין שהם במכר בין בהלואה בין בפרעון ומצא יתרון במעות אפילו אם לא תבעו חייב להחזיר אם הוא בכדי שהדעת טועה דהיינו שאם יש לחלק המעות העודפות להוציאם עשרה עשרה או חמשה חמשה ואין אחת או שתים עודפות שאינן באות לכלל חמש י"ל שטעה בחשבונו אם הם עשיריות טעה בין חמשים לארבעים או בין ארבעים לשלשים ואם הם חמישיות יש שרגילים למנות ה' ה' ואם היו נ"ה טעה בעשיריות כמו שנתבאר ובחמש העודפות טעה בין שלשה חמישיות לארבע ואם עודפות ט"ו או כ"ה טעה ג"פ או חמש פעמים בחמישיות אבל אם עודפות על החמישיות אחת או שתים או שלשה או ארבעה שאין מגיעות לחמש כולם מתנה ובלבד שהמעות יתרים שמצא לא יהיו במנין החמישיות או העשיריות שאם היה במנינם חייב להחזיר לו שמא האחרים שהיה מונה בהם החמישיות או עשיריות נתערבו עמהם:

מחפש מראי מקומות בספרי אחרוני זמננו הדנים בהלכה זו.
תודה מראש

שמואל דוד
הודעות: 2486
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עישורייתא וחומשייתא בזמננו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 17, 2018 9:00 am

יש לך לעיין בספר פתחי חושן (בלוי)

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 1914
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: עישורייתא וחומשייתא בזמננו

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 22, 2018 4:05 am

שמואל דוד כתב:יש לך לעיין בספר פתחי חושן (בלוי)

לא מצאתי

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 1914
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: עישורייתא וחומשייתא בזמננו

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 22, 2018 4:07 am

הגרי"ש אלישיב בהערותיו (ד"ה אי) כתב שאם המלוה חי וקיים חייב לשאלו אם טעה או נתכוון למתנה, ובגמ’ [וכן בשו"ע כנראה] איירי כגון שמת המלוה ורק אח"כ אשכח הלוה טופיינא, והנדון הוא אם צריך להחזיר ליורשים.
לכאורה, זהו נגד כל הפוסקים שהביאו דין זה בסתם ולא רק במת, וכן משמע מרבים מהראשונים, וכן מקושית הריטב"א דפשיטא ליה שאינו צריך לברר, ואינו מקשה אלא מדוע.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 1914
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: עישורייתא וחומשייתא בזמננו

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 22, 2018 4:10 am

נהר שלום כתב:
המקבל מעות מחבירו בין שהם במכר בין בהלואה בין בפרעון ומצא יתרון במעות אפילו אם לא תבעו חייב להחזיר אם הוא בכדי שהדעת טועה דהיינו שאם יש לחלק המעות העודפות להוציאם עשרה עשרה או חמשה חמשה ואין אחת או שתים עודפות שאינן באות לכלל חמש י"ל שטעה בחשבונו אם הם עשיריות טעה בין חמשים לארבעים או בין ארבעים לשלשים ואם הם חמישיות יש שרגילים למנות ה' ה' ואם היו נ"ה טעה בעשיריות כמו שנתבאר ובחמש העודפות טעה בין שלשה חמישיות לארבע ואם עודפות ט"ו או כ"ה טעה ג"פ או חמש פעמים בחמישיות אבל אם עודפות על החמישיות אחת או שתים או שלשה או ארבעה שאין מגיעות לחמש כולם מתנה ובלבד שהמעות יתרים שמצא לא יהיו במנין החמישיות או העשיריות שאם היה במנינם חייב להחזיר לו שמא האחרים שהיה מונה בהם החמישיות או עשיריות נתערבו עמהם:

מחפש מראי מקומות בספרי אחרוני זמננו הדנים בהלכה זו.
תודה מראש

השו"ע העתיק את לשון רש"י, והרמ"א הוסיף את דברי התוס' שהאידנא שאנו מונים באחדות הכל הוי בכדי שהדעת טועה.
ובמהר"ם שיף דייק דמ"ש רש"י [וכן הוא לשון השו"ע] אם עישורייתא נינהו טעה בין נ’ למ’, נראה שר"ל שרגילין היו למנות אחד אחד ג"כ, דהיינו במקום שהיו סופרים בעישורייתא הכוונה שבאמת היו סופרים באחדות, אלא שהטעות היתה בעשרות בין חמשים לארבעים. ולפי"ז יהיה דלא כתוס’ שכתבו לדידן בכל ענין הוי בכדי שהדעת טועה, שהרי לפי’ רש"י אף כאשר סופרים באחדות אין אפשרות לטעות אלא בעשרות בין נ' למ', וגם לדידן בכדי שהדעת טועה הוא רק בעישורייתא, ולא בכל עניין כפי שכתבו התוס'.
צ"ע אם השו"ע החזיק מדיוק זה


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו בן עמרם, משולש ו־ 35 אורחים