מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אורי ויל
הודעות: 37
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 11:21 pm

ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי אורי ויל » ג' ינואר 16, 2018 9:18 pm

ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב (שמות יא, ב).

וברש"י שם: "דבר נא. אין נא אלא לשון בקשה, בבקשה ממך הזהירם על כך, שלא יאמר אותו צדיק אברהם, 'ועבדום וענו אותם' קיים בהם, 'ואחרי כן יצאו ברכוש גדול' לא קיים בהם". ומקור דברי רש"י מהגמרא בברכות (ט.).

ולכאורה צריך ביאור. וכי הקב"ה צריך לקיים את הבטחתו לאברהם רק בכדי שלא יאמר אותו צדיק "ואחרי כן ברכוש גדול לא קיים בהם"? הלא בודאי הקב"ה מקיים הבטחתו לפי שהבטיח?

[קרדיט: ההגרלה של https://tora-forum.co.il/viewforum.php?f=57]

אורי ויל
הודעות: 37
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 11:21 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי אורי ויל » ג' ינואר 16, 2018 9:19 pm

לכאורה יש ליישב שכמו שאמר יעקב אבינו קטונתי וכו' והיינו דחשש שמא יגרום החטא, ה"נ עמ"י שהיה שקוע בחטא ובע"ז כמש"כ בת"י עה"פ מקוצר רוח ומעבודה קשה, לא היה זכאי להבטחה זו של ואחרי כן יצאו ברכוש גדול, אלא שמהטעם דשלא יאמר אותו צדיק - עשה כן הקב"ה.
מה אומרים ע"ז החברים?

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' ינואר 16, 2018 9:27 pm

יש תירוץ מפורסם בשם הגר"א שעיקר ההבטחה התקיימה בביזת הים וביזת מצרים הוא רק שלא ייראה כאילו הקב"ה אינו מקיים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 16, 2018 9:28 pm

מפורש שם בגמרא, שבנ"י מצד עצמם העדיפו שלא לקבל את הרכוש כדי שלא להתעכב ביציאה, ולכן מצד הדין היה הקב"ה "פטור" מלקיים הבטחתו, כדקיי"ל שאפשר לומר "הריני כאילו נתקבלתי".
ורק מצד אברהם שלא יאמר וכו' - לכן ביקשו מבנ"י לקיים וישאלו וכו'.

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי כתבן » ג' ינואר 16, 2018 11:25 pm

עי' בתולדות יעקב יוסף, בקדושת לוי, ובעוד עשרות ספרי תלמידי הבעש"ט על פרשת בא, שתירצו כל אחד לפי דרכו.

אורי ויל
הודעות: 37
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 11:21 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי אורי ויל » ג' ינואר 16, 2018 11:40 pm

עזריאל ברגר כתב:מפורש שם בגמרא, שבנ"י מצד עצמם העדיפו שלא לקבל את הרכוש כדי שלא להתעכב ביציאה, ולכן מצד הדין היה הקב"ה "פטור" מלקיים הבטחתו, כדקיי"ל שאפשר לומר "הריני כאילו נתקבלתי".
ורק מצד אברהם שלא יאמר וכו' - לכן ביקשו מבנ"י לקיים וישאלו וכו'.

יש לדון בזה דהלא דיבור הקב"ה עם משה היה קודם שבנ"י לא רצו ליטול את הממון, אך כנראה שכת"ר מתכוון דמ"מ כיון שהקב"ה ראה את הנולד שהם לא ירצו ליטול לכן הוצרך לבקש שיטלו כדי שלא יאמר אותו צדיק. ודפח"ח.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ינואר 17, 2018 12:58 am

עזריאל ברגר כתב:מפורש שם בגמרא, שבנ"י מצד עצמם העדיפו שלא לקבל את הרכוש כדי שלא להתעכב ביציאה, ולכן מצד הדין היה הקב"ה "פטור" מלקיים הבטחתו, כדקיי"ל שאפשר לומר "הריני כאילו נתקבלתי".
ורק מצד אברהם שלא יאמר וכו' - לכן ביקשו מבנ"י לקיים וישאלו וכו'.

תירוץ זה שולל בלקו"ש (חכ"א שמות ב הערה 19) ע"ש מה שביאר.

אורי ויל
הודעות: 37
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 11:21 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי אורי ויל » ד' ינואר 17, 2018 1:09 am

"תירוץ זה שולל בלקו"ש"

מה זה ראשי תיבות אלו?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2274
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' ינואר 17, 2018 1:20 am

אורי ויל כתב:"תירוץ זה שולל בלקו"ש"

מה זה ראשי תיבות אלו?

לכאו' ליקוטי שיחות לאדמו"ר מליובאוויטש זיע"א.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים