עמוד 1 מתוך 1

ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 9:18 pm
על ידי אורי ויל
ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב (שמות יא, ב).

וברש"י שם: "דבר נא. אין נא אלא לשון בקשה, בבקשה ממך הזהירם על כך, שלא יאמר אותו צדיק אברהם, 'ועבדום וענו אותם' קיים בהם, 'ואחרי כן יצאו ברכוש גדול' לא קיים בהם". ומקור דברי רש"י מהגמרא בברכות (ט.).

ולכאורה צריך ביאור. וכי הקב"ה צריך לקיים את הבטחתו לאברהם רק בכדי שלא יאמר אותו צדיק "ואחרי כן ברכוש גדול לא קיים בהם"? הלא בודאי הקב"ה מקיים הבטחתו לפי שהבטיח?

[קרדיט: ההגרלה של https://tora-forum.co.il/viewforum.php?f=57]

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 9:19 pm
על ידי אורי ויל
לכאורה יש ליישב שכמו שאמר יעקב אבינו קטונתי וכו' והיינו דחשש שמא יגרום החטא, ה"נ עמ"י שהיה שקוע בחטא ובע"ז כמש"כ בת"י עה"פ מקוצר רוח ומעבודה קשה, לא היה זכאי להבטחה זו של ואחרי כן יצאו ברכוש גדול, אלא שמהטעם דשלא יאמר אותו צדיק - עשה כן הקב"ה.
מה אומרים ע"ז החברים?

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 9:27 pm
על ידי חשבונות רבים
יש תירוץ מפורסם בשם הגר"א שעיקר ההבטחה התקיימה בביזת הים וביזת מצרים הוא רק שלא ייראה כאילו הקב"ה אינו מקיים.

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 9:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
מפורש שם בגמרא, שבנ"י מצד עצמם העדיפו שלא לקבל את הרכוש כדי שלא להתעכב ביציאה, ולכן מצד הדין היה הקב"ה "פטור" מלקיים הבטחתו, כדקיי"ל שאפשר לומר "הריני כאילו נתקבלתי".
ורק מצד אברהם שלא יאמר וכו' - לכן ביקשו מבנ"י לקיים וישאלו וכו'.

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 11:25 pm
על ידי כתבן
עי' בתולדות יעקב יוסף, בקדושת לוי, ובעוד עשרות ספרי תלמידי הבעש"ט על פרשת בא, שתירצו כל אחד לפי דרכו.

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 11:40 pm
על ידי אורי ויל
עזריאל ברגר כתב:מפורש שם בגמרא, שבנ"י מצד עצמם העדיפו שלא לקבל את הרכוש כדי שלא להתעכב ביציאה, ולכן מצד הדין היה הקב"ה "פטור" מלקיים הבטחתו, כדקיי"ל שאפשר לומר "הריני כאילו נתקבלתי".
ורק מצד אברהם שלא יאמר וכו' - לכן ביקשו מבנ"י לקיים וישאלו וכו'.

יש לדון בזה דהלא דיבור הקב"ה עם משה היה קודם שבנ"י לא רצו ליטול את הממון, אך כנראה שכת"ר מתכוון דמ"מ כיון שהקב"ה ראה את הנולד שהם לא ירצו ליטול לכן הוצרך לבקש שיטלו כדי שלא יאמר אותו צדיק. ודפח"ח.

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:58 am
על ידי סגי נהור
עזריאל ברגר כתב:מפורש שם בגמרא, שבנ"י מצד עצמם העדיפו שלא לקבל את הרכוש כדי שלא להתעכב ביציאה, ולכן מצד הדין היה הקב"ה "פטור" מלקיים הבטחתו, כדקיי"ל שאפשר לומר "הריני כאילו נתקבלתי".
ורק מצד אברהם שלא יאמר וכו' - לכן ביקשו מבנ"י לקיים וישאלו וכו'.

תירוץ זה שולל בלקו"ש (חכ"א שמות ב הערה 19) ע"ש מה שביאר.

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 1:09 am
על ידי אורי ויל
"תירוץ זה שולל בלקו"ש"

מה זה ראשי תיבות אלו?

Re: ואחרי כן יצאו ברכוש גדול

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 1:20 am
על ידי ארזי ביתר
אורי ויל כתב:"תירוץ זה שולל בלקו"ש"

מה זה ראשי תיבות אלו?

לכאו' ליקוטי שיחות לאדמו"ר מליובאוויטש זיע"א.