מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתי אותת"י אלו התפלין - פי' בספר דגמ"א עפ"ד החזו"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

שתי אותת"י אלו התפלין - פי' בספר דגמ"א עפ"ד החזו"א

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 22, 2018 6:24 am

בדגל מחנה אפרים פרשת בא עה"כ (שמות י, א) למען שתי אותתי אלה בקרבו, פירוש דברי הכתוב, דהנה תפלין נקרא אות, וידוע דאם חסר אפי' אות אחת בהתפלין פסולין ולא קיים מצות הנחתן, ובכל תיבה ואות בהתפלין יש סודות עמוקים וטמירים וצירופי שמות הקדושים, מלבד הנגלות שבפרשיות התפלין.

והנה בפרשיות התפלין כתיב ויהי כי הקשה פרעה לשלחני ויהרוג ה' כל בכור, נמצא דאם לא הכביד ה' את לב פרעה והיה פרעה משלח את ישראל קודם מכת בכורות, הרי לא היה יכול לכתוב את הכתוב הנ"ל של ויהי כי הקשה וגו' והיה חסר פסוק בהתפלין, ויהיו התפלין חסרים ופסולים.

לכן אמר הקב"ה בא אל פרעה כי אני הכבדתי, למען שתי אותת"י היינו התפלין שנקראים אות, דבזה שאני מכביד את לבו ולא ישלח את ישראל יקוים הכ' של ויהי כי הקשה פרעה לשלחני ויהרוג ה' כל בכור, עכתדה"ק

והנה אמת שיש בדבריו הקדושים סודות ותורת הנסתר, אולם על פניו נראה דבריו קשה למבין שהרי כל פרשת התפלין נכתבה אחרי שכבר היה מכת בכורות ובוודאי דכהיום אין התפלין כשרים אם חסרים תיבות או אותיות, אבל קשה לומר דאם לא היה מכת בכורות היה התפלין חסרים, דכל הפרשה לא נכתבה אלא אחרי הריגת הבכורים.

אבל יכולים לבאר דבריו הק' עפ"י מה ששמעתי מאחד מנכדי ר' שמואל גריינימאן זצ"ל גיסו של מרן החזו"א זצוק"ל, שפע"א ישבו הגיסים ושוחחו בלימוד, ובא לפניהם מאמר חז"ל במסכת סוכה ועירובין, עה"כ ארץ חטה ושעורה וגו' אמר רבב"ח אמר רב יוחנן כל הכתוב לא נאמרה אלא לשיעורין, חטה לשיעור בית הפרס בבית המנוגע וכו'

והקשה מהר"ש גריינימאן את החזו"א, על דברי רבב"ח שכל הכתוב לא נאמרה 'אלא' לשיעורין, הרי בוודאי שיכולים לדרוש מהכתוב שיעורין, אבל פשטות הכתוב בוודאי בא לשבח אר"י שנשבחה בז' המינין, ומאי האי שאמר שהכתוב לא נאמר אלא לשיעורין.

מרן החזו"א התלהב והגיב: אנו חושבין מכיון הפוך, בזוה"ק נאמר אסתכל באורייתא וברא עלמא, התורה קדמה לעולם אלפיים שנה, וכשבא הקב"ה לברוא את העולם הסתכל כביכול בתורה הקדושה ועל פיה ברא את העולם, וזה הפשט, כל הכתוב לא נאמרה אלפיים שנה קודם בריאת העולם קודם שהיה ארץ ישראל ושבעת המינין, הכתוב נכתבה אלא לשיעורין, אלא כשבא לברוא את העולם הסתכל באורייתא וראה בה שבארץ ישראל תהי' ארץ חטה ושעורה, ברא בה שבעת המינין האלה, ודו"ק ודפח"ח

וזה הפירוש בדברי הדגמ"א ג"כ, מצוות תפלין נכתבה בתורה הרבה קודם בריאת העולם, ובה פרשיות התפלין שמהוים את צורתה ואת קדושתה, כוונתיה וצירופי שמותיה, הסתכל הקב"ה באורייתא ואמר לו כביכול למשה רבינו, בא אל פרעה למען שתי אותת"י אלה, התורה הקדושה כותבת שהתפלין צריכים להיות כוללים הפסוק של ויהי כי הקשה פרעה לשלחני ויהרוג ה' כל בכור וגו' וממילא כדי שיהיו התפלין שלמים וכשרים צריך אני כביכול להכביד את לבו.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שתי אותת"י אלו התפלין - פי' בספר דגמ"א עפ"ד החזו"א

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 22, 2018 9:05 am

יפה מאד.

ספרים וועלט
הודעות: 1219
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: שתי אותת"י אלו התפלין - פי' בספר דגמ"א עפ"ד החזו"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' ינואר 22, 2018 9:30 am

ידידי הרב מילער שליט"א - בטח תציין גם את דברי בית הלוי המפורסמים על מצוות אכילת מצה שקדמה ללא הספיק בצקם להחמיץ. והדברים עתיקים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים