כרמי שלי כתב:ונתעוררתי לבקש אמאי נקט הלשון "חיב לברך" שלא מצינו דומה לו גבי שאר ברכות.
כרמי שלי כתב:ב"ה
כ' הרמב"ם פ"ה מהל' שבת ה"א גבי נר שבת, וז"ל "וחיב לברך קדם הדלקה בא"י אמ"ה אקב"ו להדליק נר של שבת, כדרך שמברך על כל הדברים שהוא חיב בהם מדברי סופרים". [ונמשך אחריו הרב בשלחנו (סי' רסג ס"ח)].
ונתעוררתי לבקש אמאי [שינה מכפי שהוא במקור הדברים (שבת כה, ב תוד"ה חובה. מסדר רע"ג) ו]נקט הלשון "חיב לברך" שלא מצינו דומה לו גבי שאר ברכות.
[דאי בכדי לאשמועינן דברי התוס' הנ"ל המוציא מדעת האומרים דאין לברך אהדלקת נר שבת, או בכדי לבאר שצ"ל הברכה עובר לעשייתן דוקא - הא סגי לי' למכתב "מברך" (כבתוס'. ועד"ז במרדכי (סו"ס רצג)) או לכל היותר "צריך לברך" (כבסדר רע"ג). אך הלשון "חיב" משמע שהוא לעכובא].
אשמח לביאורים
מה שנכון נכון כתב:כרמי שלי כתב:ונתעוררתי לבקש אמאי נקט הלשון "חיב לברך" שלא מצינו דומה לו גבי שאר ברכות.
מצינו. חפש ברמב"ם ותראה.
ביליצר כתב:לאפוקי הרבה הפוסקים דבשבת מברך אחר ההדלקה דוקא ואי אפשר לברך קודם ולהדליק מכיון דכבר קיבל שבת בברכתו,[וכך אנו נוהגים ומכסים את העיניים תיכף לאחר ההדלקה בכדי לברך קודם הנאה ויחשב קצת עובר לעשייתן]
ולכן התבטא גם דצריך שיהיה כדרך כל הברכות מדברי סופרים,
כרמי שלי כתב:מה שנכון נכון כתב:כרמי שלי כתב:ונתעוררתי לבקש אמאי נקט הלשון "חיב לברך" שלא מצינו דומה לו גבי שאר ברכות.
מצינו. חפש ברמב"ם ותראה.
נמצא אמנם פעמים ספורות [א) הל' תפלה פ"ז הי"א, אודות ברכה"ת: "בכל יום חיב אדם לברך ג' ברכות אלו ואח"כ קורא מעט מד"ת". ב) בפ"א מהל' ברכות ה"ב יש גורסים (עי' שנו"ס שבסוף רמב"ם פרענקל) "ומד"ס חיב אדם לברך על כל מאכל תחלה ואח"כ יהנה ממנו". ג) שם פ"י ה"ג "וחיב אדם לברך על הרעה בטובת נפש כדרך שמברך על הטובה בשמחה"], אך רק כשמדבר בכללות הדבר [כמובן גם מהוספת תיבת "אדם"] (ואכמ"ל בפרטי ההלכות דלעיל), ולא בנוגע למצוה פרטית כגון דא.
כרמי שלי כתב:הקדמת הברכה להדלקה אינה מחמת שההדלקה תהווה מניעה לברך (אלא משום עובר לעשייתן כבשאר מצות). להיפך, סברא
היא שהברכה מעכבת ההדלקה.
מה שנכון נכון כתב:כרמי שלי כתב:ונתעוררתי לבקש אמאי נקט הלשון "חיב לברך" שלא מצינו דומה לו גבי שאר ברכות.
מצינו. חפש ברמב"ם ותראה. לענ"ד בלא"ה אין ממש בדיוקים אלו.
ביליצר כתב:הרב כרמי ,כמדומני שכבודו לא דק או לא הבין ,
כבודו שאל שיש כאן משמעות יתר שזה לעיכובא ,
וכתבתי שאכן כך כונת הרמבם דכאן בפרט לא שייך לדעתו לברך אחר ההדלקה כי כבר קיבל שבת
כרמי שלי כתב:על לשון ראשון זה הגבתי דבכדי לשלול דעה אחרת מספיק לכתוב בסתמא ואי"צ בלשון לעיכובא. אך כבודו הוסיף וכתב באופן אחר:ביליצר כתב:הרב כרמי ,כמדומני שכבודו לא דק או לא הבין ,
כבודו שאל שיש כאן משמעות יתר שזה לעיכובא ,
וכתבתי שאכן כך כונת הרמבם דכאן בפרט לא שייך לדעתו לברך אחר ההדלקה כי כבר קיבל שבת
ועל דבריו אלו כתבתי מה שכתבתי.
עכ"פ, דומה שחלה כאן אי-הבנה, וחבל להתקשקש הלוך ושוב בנושא שכבר הסכימו שאין בו ממש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 295 אורחים