מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי רון » ה' פברואר 15, 2018 1:47 am

הוה עובדא באחד שהתחיל תפילת שמונה במנחה סמוך לשקיעת החמה, ובאמצע חש בביטנו ונאלץ להפסיק להתפלל. ולאחר שניקה את עצמו ראה שכבר שקעה החמה טובא, וכבר עשרים דק' לאחר שקיעת החמה. מה יעשה כעת האם ימשיך תפילת שמונה עשרה כשכעת הוא לילה כיון שהתחיל בתפילת מנחה או לא. [ועיקר ספיקא דידי הוא לפי השו"ע דס"ל דאפילו בשהה כדי לגמור את כולה חוזר למקום שפסק דאילו לרמ"א לא כל כך משכחת לה, דעפ"י רוב שהה כדי לגמור את כולה וחוזר לראש, ואז ודאי לא יכול להתחיל בתור תפילת מנחה]
האם נתפרש דבר זה בפוסקי זמננו?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 15, 2018 1:51 am

רון כתב: [ועיקר ספיקא דידי הוא לפי השו"ע דס"ל דאפילו בשהה כדי לגמור את כולה חוזר למקום שפסק

לדעת השו"ע בסי' קד אם שהה בשמו"ע כדי לגמור כלה חוזר לראש.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי רון » ה' פברואר 15, 2018 2:07 am

מה שנכון נכון כתב:
רון כתב: [ועיקר ספיקא דידי הוא לפי השו"ע דס"ל דאפילו בשהה כדי לגמור את כולה חוזר למקום שפסק

לדעת השו"ע בסי' קד אם שהה בשמו"ע כדי לגמור כלה חוזר לראש.


אתה צודק כמו תמיד לא זכרתי את החילוק בדבר.
אך לגופו של ענין מה יש לכבודו לומר

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 15, 2018 2:13 am

זו מחלוקת אחרונים אם מותר להתחיל להתפלל כשסוף התפלה יהיה לאחר זמנה, (וראיה מבלעם וכו', וכמדומני שנכב"ב), ולכאורה ה"ה הכא.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי רון » ה' פברואר 15, 2018 2:23 am

מה שנכון נכון כתב:זו מחלוקת אחרונים אם מותר להתחיל להתפלל כשסוף התפלה יהיה לאחר זמנה, (וראיה מבלעם וכו', וכמדומני שנכב"ב), ולכאורה ה"ה הכא.


לא זה היה הנידון [הראיה מבלעם דיכול לומר כלם לחד תירוצא בתוס' ומזה למד הרב פעלים מה שכבודו מכוון, שאני, דשם יודע מראש שלא יספיק, אלא שאזלינן בתר ההתחלה],

הנידון כאן הוא אחרת, כאשר התחיל בזמן ראוי שיש בו כדי להספיק התפילה בזמנה, אלא שאח"כ נאנס באמצע התפילה וכעת מסופק האם ימשיך את המנחה שלו אל תוך הלילה, כיון שהתחיל בזמן מנחה או דכעת לילה הוא

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 15, 2018 2:27 am

רון כתב:
מה שנכון נכון כתב:זו מחלוקת אחרונים אם מותר להתחיל להתפלל כשסוף התפלה יהיה לאחר זמנה, (וראיה מבלעם וכו', וכמדומני שנכב"ב), ולכאורה ה"ה הכא.


לא זה היה הנידון [הראיה מבלעם דיכול לומר כלם לחד תירוצא בתוס' ומזה למד הרב פעלים מה שכבודו מכוון, שאני, דשם יודע מראש שלא יספיק, אלא שאזלינן בתר ההתחלה],

הנידון כאן הוא אחרת, כאשר התחיל בזמן ראוי שיש בו כדי להספיק התפילה בזמנה, אלא שאח"כ נאנס באמצע התפילה וכעת מסופק האם ימשיך את המנחה שלו אל תוך הלילה, כיון שהתחיל בזמן מנחה או דכעת לילה הוא

הראיה להתיר היא לא מהתי' של 'כלם', אלא מהתי' השני של תוס'. (וכמדומני שהראיה היא לא של הר"פ, אלא של הערה"ש והיהודי הק' מפשיסחא).

נכון שהנידון כאן הוא לאחר שכבר התחיל, אבל איני רואה טעם לחלק ולהבדיל, כי סוכ"ס השאלה היא אחת - האם נמשכת התפלה אחר תחלתה אף שכעת עבר זמנה, וע"כ כתבתי שלענ"ד יש ללמוד משם ו"הוא הדין הכא".

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הפסיק באמצע תפילת מנחה ושקעה חמה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 15, 2018 7:59 am

שו"ת ארץ צבי


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 246 אורחים