הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' פברואר 15, 2018 6:57 pm
הבעיה היא שכיום רוב המים בארץ [80% ממי השתיה] מגיעים מהים התיכון לאחר שעברו תהליך של 'התפלה' שהוא בעצם ברירה גמורה, התהליך הנ"ל מתבצע גם בשבת והוא ללא שום ספק מלאכה דאורייתא, ולכן בהנחה שזה נעשה ע"י ישראל [או אפי' ע"י נכרי לצורך ישראל] אסור להשתמש במים אלו בשבת כדין "מעשה שבת", לפי טענת המכתב 'המערכת בעיקרה עובדת בצורה אוטומטית', השאלה היא מה טמון במילה 'בעיקרה'? רי"מ מורגנשטרן [בקונ' שפירסם לפני כשנתיים וכן בשיחות שדיברתי עמו לפני כחדשיים] טוען שהמערכת כולה אכן אוטומטית אלא שלכל פעולה שהמחשב מורה לעשות דרוש אישור אנושי [לחיצת 'אנטר'], מבחינה מקצועית זה אמנם נחשב אוטומטי אבל מבחינה הלכתית אין לזה שום משמעות, אותו אחד שלחץ על ה'אנטר' עבר על ברירה מדאורייתא ולכן המים אסורים כדין 'מעשה שבת'. הטיעון השני [לגבי הערים המרוחקות] הוא שהמים הנ"ל מגיעים אחרי שב"ק, את הטענה הזו אמר לי יצחק פינדרוס לפני כחדשיים ורי"מ מורגנשטרן [שעסק בבירור ענין זה רבות] חלק בתוקף וטען שלפי הידוע לו בבירור לוקח למים להגיע לירושלים כ-4 שעות.
עוד כמה הערות:
א. נידון ההתפלה נוגע למעשה רק לגבי שתיה ושטיפת פירות שרק בהם נצרכת הברירה [לשירותים אפשר להשתמש גם במי ים, ולנט"י מצוות לאו ליהנות ניתנו].
ב. גם באופן שיש מספיק מים במאגר בלא"ה באופן פשוט הכל נאסר אם נתערבו המים הנ"ל כדי דשיל"מ דאפי' באלף לא בטיל [ויש אחרונים שחלקו על זה].
ג. יש לזכור שכיון שהוא דבר שיש לו מתירין גם יש לנו ספק במציאות הדין הוא שדשיל"מ גם ספיקו אסור.
ד. להסוברים שאסור להשתמש בחשמל המיוצר בח"ח מדין 'מעשה שבת' גם אם מערכת ההתפלה אכן אוטומטית עדיין אסור להשתמש במים כי הם נבררו ע"י עובדי ח"ח.
ה. כל הנ"ל הוא לגבי ההתפלה, אבל יש גם את עניין הבאת המים שנעשה באיסור [לטענת רימ"ג היא נעשית באותו אופן] ובזה יש קולא שלדעת הרבה ראשונים אין איסור 'מעשה שבת' כשלא נעשה שינוי בגוף החפץ.