מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ש' פברואר 17, 2018 8:42 pm

האם יש דין לערוך שולחנו ולסדר במיוחד או מספיק מה שכבר ערוך מסעודה שלישית?

עזריאל ברגר
הודעות: 12907
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 17, 2018 11:01 pm

חז"ל אמרו בזה את אותה הלשון שנאמרה על סעודת ליל שבת.
ודון מינה...

יבנה
הודעות: 3618
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי יבנה » ש' פברואר 17, 2018 11:09 pm

שבת קיט:
ואמר רבי חנינא לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית חמין במוצאי שבת מלוגמא פת חמה במוצאי שבת מלוגמא רבי אבהו הוה עבדין ליה באפוקי שבתא עיגלא תילתא הוה אכיל מיניה כולייתא כי גדל אבימי בריה אמר ליה למה לך לאפסודי כולי האי נשבוק כולייתא ממעלי שבתא שבקוהו ואתא אריא אכליה
מהרש"א חידושי אגדות שם
"פת חמה כו'. טעם הדבר דיש לכבד השבת בסעודת לויה בדבר חדש שנתחמם אחר השבת ליהנות ממנו שהיה אסור בו ביום חמין ופת חמה וקרוב לזה טעם ברכת מאורי האש במ"ש וביוה"כ על הנר שהוא דבר שנתחדש ליהנות בו עתה שהיה אסור בו ביום שבת העבר ומשום דרוב אכילות ומשקין בשבת קרים רע לחולים קאמר דהחמין בסעודת לויה במוצאי שבת הם רפואה כמו מלוגמא וק"ל:
ואתא אריא ואכליה כו'. גם כי הוה קושטא דהוה סגי ליה בכל מ"ש בסעודת לוית מלכא בכוליא א' אין זה כבוד סעודת הלוית מלכתא שתהיה מכוליא א' שנתותרה מסעודת שבת אבל בעי סעודה באנפי נפשיה כדקאמר לעולם יסדר אדם כו' כמ"ש לעיל:"
מגן אברהם סימן ש
בגמרא משמע דנכון לבשל בשר במ"ש או דבר אחר.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 18, 2018 4:46 pm

שייף נפיק כתב:האם יש דין לערוך שולחנו ולסדר במיוחד או מספיק מה שכבר ערוך מסעודה שלישית?

לכאורה, הענין שיהיה שולחן מסודר ולא בפועל לסדר דווקא.
איברא שלא ברור לי איך השולחן מסודר אם אכלו עליו סעודה שלישית ואת"ל שסידרו את מה שהיה כשאכלו אך השאירו את המפה - הרי יצאו גם חובת הסידור. הרי גם בש"ק אין פורסים מפה לפני כל סעודה (אלא אם מחליפים מבשרי לחלבי וכיו"ב?)

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי קראקובער » א' פברואר 18, 2018 4:50 pm

שייף נפיק כתב:האם יש דין לערוך שולחנו ולסדר במיוחד או מספיק מה שכבר ערוך מסעודה שלישית?

זה דומה לחקירת המנחת חינוך הידוע לגבי חמץ..
למה שיהיה דין כזה וכמו שהעיר כדכד?

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' פברואר 18, 2018 6:33 pm

הלשון "לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת" הוא אצלי על דרך "יפנה קורי עכביש מהבית". ואם אין בביתו קורי עכביש?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי קראקובער » א' פברואר 18, 2018 7:21 pm

קאצ'קלה כתב:הלשון "לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת" הוא אצלי על דרך "יפנה קורי עכביש מהבית". ואם אין בביתו קורי עכביש?

נדון בארוכה.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=35457

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 19, 2018 11:53 am

הלשון הוא "לעולם יסדר שולחנו" ולכן יש בהחלט מקום להבין שפעולת הסידור במוצ,ש היא חלק מכבוד השבת ואין זה דומה לחמץ ולקורי עכביש. אני באמת חושב לא כך כפי שכתבתי שכבוד השבת הוא באכילת סעודה על שולחן מסודר אך את הצד השני אני בהחלט יכול להבין

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 19, 2018 1:50 pm

עיקר החידוש ב"לעולם יסדר אדם שלחנו" נמשך לאחריו "אע"פ שאי"צ אלא לכזית", ור"ל שאף אם דעתו לאכול רק מעט, לא יאכל זאת באופן עראי, אלא בדרך קבע בעריכת שלחן. וממילא פשוט (מה שדי פשוט בלא"ה) שאין כאן דין מיוחד של עריכת שלחן (היינו הפיכתו ועריכתו מחדש).

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' פברואר 19, 2018 2:00 pm

ההבנה שיש חיוב לסדר את השלחן במוצאי שבת, בשעה שכבר יש לפניו שלחן ערוך ומסודר מקודם, ולהכניס קורי עכביש לתוך ביתו על מנת להסירם לכבוד שבת (ואגב אוסיף, קציצת ציפרניים קצוצות לכבוד שבת), אינה אלא תוצאת הגלות הארוכה שמראה בנו את אותותיה ותוצאותיה המרות. אבדה בינת נבוניו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי קראקובער » ב' פברואר 19, 2018 3:10 pm

זה שמישהו חושב שהשאלה על קורי עכביש נכתבה ברצינות הוא גם תוצאה של הגלות הארוכה..?!

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' פברואר 19, 2018 3:30 pm

קראקובער כתב:זה שמישהו חושב שהשאלה על קורי עכביש נכתבה ברצינות הוא גם תוצאה של הגלות הארוכה..?!

אל תצחק בקול גדול... השווה את הדברים עם קציצת ציפרנים לכבוד שבת. רבים הם שקצצו את ציפרניהם בער"ש גם כשלא היה מה לקצוץ (עד זוב דם!), ואיני רוצה להאריך בזה מפני הכבוד.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 20, 2018 10:28 am

קאצ'קלה כתב:ההבנה שיש חיוב לסדר את השלחן במוצאי שבת, בשעה שכבר יש לפניו שלחן ערוך ומסודר מקודם, ולהכניס קורי עכביש לתוך ביתו על מנת להסירם לכבוד שבת (ואגב אוסיף, קציצת ציפרניים קצוצות לכבוד שבת), אינה אלא תוצאת הגלות הארוכה שמראה בנו את אותותיה ותוצאותיה המרות. אבדה בינת נבוניו.

למה?
ביום ששי אין מצוה להכין משהו לשבת בעצמו גם אם הכל מוכן?
שם יש מצות ,והכינו" פה יש הוראה דרבנן "יסדר, משמע בפועל?
איני אומר שזו סברה מחוייבת ואני חושבשאינה נכונה אולם אין טעם לתקוף אותה לדעתי

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' פברואר 20, 2018 11:03 am

קאצ'קלה כתב:
קראקובער כתב:זה שמישהו חושב שהשאלה על קורי עכביש נכתבה ברצינות הוא גם תוצאה של הגלות הארוכה..?!

אל תצחק בקול גדול... השווה את הדברים עם קציצת ציפרנים לכבוד שבת. רבים הם שקצצו את ציפרניהם בער"ש גם כשלא היה מה לקצוץ (עד זוב דם!), ואיני רוצה להאריך בזה מפני הכבוד.

כמדומה בשם ר' אהרון הגדול מקרלין שצריך להקפיד על ג' דברים בכל יום שישי, ואחד מהם גזירת ציפורניים.
וכמו שלא תזלזל בכל מנהג חסידי ותגיד שזה תוצאות הגלות, אל תזלזל בדיון זה. ואולי מה שלא נבנה ביהמ"ק הוא תוצאה של זלזולים כאלו ואחרים..

יבנה
הודעות: 3618
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי יבנה » ג' פברואר 20, 2018 9:47 pm

מה שנכון נכון כתב:עיקר החידוש ב"לעולם יסדר אדם שלחנו" נמשך לאחריו "אע"פ שאי"צ אלא לכזית", ור"ל שאף אם דעתו לאכול רק מעט, לא יאכל זאת באופן עראי, אלא בדרך קבע בעריכת שלחן. וממילא פשוט (מה שדי פשוט בלא"ה) שאין כאן דין מיוחד של עריכת שלחן (היינו הפיכתו ועריכתו מחדש).

ואיך תיישב את המעשה בר' אבהו, ואת דברי המהרש"א ומ"א שיש דין להכין דבר חדש?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סידור השולחן למלווה מלכה - אם כבר מסודר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 21, 2018 12:01 am

יבנה כתב:
מה שנכון נכון כתב:עיקר החידוש ב"לעולם יסדר אדם שלחנו" נמשך לאחריו "אע"פ שאי"צ אלא לכזית", ור"ל שאף אם דעתו לאכול רק מעט, לא יאכל זאת באופן עראי, אלא בדרך קבע בעריכת שלחן. וממילא פשוט (מה שדי פשוט בלא"ה) שאין כאן דין מיוחד של עריכת שלחן (היינו הפיכתו ועריכתו מחדש).

ואיך תיישב את המעשה בר' אבהו, ואת דברי המהרש"א ומ"א שיש דין להכין דבר חדש?

בתלמוד לא כתוב שמעשה דר"א מתחייב מלעולם יסדר אדם. מדה טובה הוא דעבד, ומזה למד המ"א שנכון לעשות כן.

וכמו שכתבתי לעיל מפורש בט"ז, והעתיקוהו הגר"ז והמ"ב (וכן העתיקו את דברי המג"א הנ"ל כהנהגה טובה, כי אין כל ניגוד בין הדברים).
לעולם יסדר כו'. לא נתכונו לעניין עשיית תבשילין אפילו א"צ להם אלא לכזית, וא"כ יהי' פי' של א"צ מכח שביעה, והיה לו לו' אפי' אם שבע לא לשון א"צ, דזה פשוט שא"ל שהוא תאב לאכול כזית, וגם א"א לומר כך לשער כן קודם האכילה. אלא פי' יסדר שלחנו בפריסת מפה על השלחן ושאר מינים הנהוגים אצלו לעריכת השלחן, וע"ז אמר אפילו מי שאין רגיל כי אם בכזית, הן מצד עניותו הן מחמת שביעתו, מכל מקום באותו כזית יעשה לו הכנה ויפרוס המפה משום כבוד שבת, וכ"מ סי' רס"ב שכתב ויסדר שלחנו ויציע המטות כו' משמע דעל ההכנה קאי לא על הסעודה דומיא דהצעת המטות, אבל בענין הסעודה יעשה כמנהגו כנלע"ד.

וכתב הפמ"ג דבא לאפוקי מהב"ח דס"ל שצריך לסדר שלחנו במיני תבשילים (כדרכו בסעודה גמורה) אע"פ שלא יאכל מהם אלא כזית. וד' המהרש"א קרובים (במדת מה) לדברי הב"ח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים