שייף נפיק כתב:האם יש דין לערוך שולחנו ולסדר במיוחד או מספיק מה שכבר ערוך מסעודה שלישית?
שייף נפיק כתב:האם יש דין לערוך שולחנו ולסדר במיוחד או מספיק מה שכבר ערוך מסעודה שלישית?
קאצ'קלה כתב:הלשון "לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת" הוא אצלי על דרך "יפנה קורי עכביש מהבית". ואם אין בביתו קורי עכביש?
קראקובער כתב:זה שמישהו חושב שהשאלה על קורי עכביש נכתבה ברצינות הוא גם תוצאה של הגלות הארוכה..?!
קאצ'קלה כתב:ההבנה שיש חיוב לסדר את השלחן במוצאי שבת, בשעה שכבר יש לפניו שלחן ערוך ומסודר מקודם, ולהכניס קורי עכביש לתוך ביתו על מנת להסירם לכבוד שבת (ואגב אוסיף, קציצת ציפרניים קצוצות לכבוד שבת), אינה אלא תוצאת הגלות הארוכה שמראה בנו את אותותיה ותוצאותיה המרות. אבדה בינת נבוניו.
קאצ'קלה כתב:קראקובער כתב:זה שמישהו חושב שהשאלה על קורי עכביש נכתבה ברצינות הוא גם תוצאה של הגלות הארוכה..?!
אל תצחק בקול גדול... השווה את הדברים עם קציצת ציפרנים לכבוד שבת. רבים הם שקצצו את ציפרניהם בער"ש גם כשלא היה מה לקצוץ (עד זוב דם!), ואיני רוצה להאריך בזה מפני הכבוד.
מה שנכון נכון כתב:עיקר החידוש ב"לעולם יסדר אדם שלחנו" נמשך לאחריו "אע"פ שאי"צ אלא לכזית", ור"ל שאף אם דעתו לאכול רק מעט, לא יאכל זאת באופן עראי, אלא בדרך קבע בעריכת שלחן. וממילא פשוט (מה שדי פשוט בלא"ה) שאין כאן דין מיוחד של עריכת שלחן (היינו הפיכתו ועריכתו מחדש).
יבנה כתב:מה שנכון נכון כתב:עיקר החידוש ב"לעולם יסדר אדם שלחנו" נמשך לאחריו "אע"פ שאי"צ אלא לכזית", ור"ל שאף אם דעתו לאכול רק מעט, לא יאכל זאת באופן עראי, אלא בדרך קבע בעריכת שלחן. וממילא פשוט (מה שדי פשוט בלא"ה) שאין כאן דין מיוחד של עריכת שלחן (היינו הפיכתו ועריכתו מחדש).
ואיך תיישב את המעשה בר' אבהו, ואת דברי המהרש"א ומ"א שיש דין להכין דבר חדש?
לעולם יסדר כו'. לא נתכונו לעניין עשיית תבשילין אפילו א"צ להם אלא לכזית, וא"כ יהי' פי' של א"צ מכח שביעה, והיה לו לו' אפי' אם שבע לא לשון א"צ, דזה פשוט שא"ל שהוא תאב לאכול כזית, וגם א"א לומר כך לשער כן קודם האכילה. אלא פי' יסדר שלחנו בפריסת מפה על השלחן ושאר מינים הנהוגים אצלו לעריכת השלחן, וע"ז אמר אפילו מי שאין רגיל כי אם בכזית, הן מצד עניותו הן מחמת שביעתו, מכל מקום באותו כזית יעשה לו הכנה ויפרוס המפה משום כבוד שבת, וכ"מ סי' רס"ב שכתב ויסדר שלחנו ויציע המטות כו' משמע דעל ההכנה קאי לא על הסעודה דומיא דהצעת המטות, אבל בענין הסעודה יעשה כמנהגו כנלע"ד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 309 אורחים