מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין בטבעת.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי אשר177 » ד' פברואר 21, 2018 10:01 am

המשנה בריש קידושין כותבת שהאשה נקנית בכסף בשטר ובביאה, מהגמרא משמע שלמעשה כולם מקדשים בכסף או בשווה כסף. לא מצאתי בחז"ל שהשתמשו בטבעת דווקא. מצד שני בתוס' מוזכר העניין.

שאלתי מחו"ר הפורום שליט"א. האם יש לנו מקור ממתי התחילו להשתמש בטבעת, ומדוע?

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי מענה איש » ד' פברואר 21, 2018 10:14 am

יש בהיברו בוקס קונטרס בשם טבעת קידושין להרב זושא ווילהעלם שם מביא מקורות בנושא הזה

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 21, 2018 10:20 am

ספר החינוך כותב שנהגו לקדש בטבעת, וכן נפסק ברמ"א אבן העזר תחילת סי' כז. וראה ביאור של הגאון הרוגצובי בצפנת פענח על הרמב"ם הל' אישות תחילת פ"ג. ולפי דבריו מובן למה הרמב"ם והמחבר וכו' לא מזכירים את המנהג לקדש בטבעת, כי בזמנם לא היה בזה צורך, עיי"ש.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 21, 2018 12:13 pm

שמעתי שההסבר הואר שבעבר היו נוהגים להפסיק בין הקדושין לנשואין בהמשך זמן ואז היתה משמעות לכגל שוה כסף שנותן האיש לאשה להיות שלה אבל כיום שמצמידים את הנשואין לקדושין הרי אין משמעות שזה שלה כי מה שקנתה אשה קנה בעלה ולכן יתן לה תכשיט שזה יהיה רק שלה ולכן נהגו לקדש בטבעת
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ד' פברואר 21, 2018 5:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי דרומי » ד' פברואר 21, 2018 1:37 pm

זה בעךר מה שהרוגצובר כותב שם

פרנקל תאומים
הודעות: 4446
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' פברואר 21, 2018 3:32 pm

כדכד כתב:שמעתי שההסבר הואר שבעבר היו נוהגים להפסיק בין הקדושין לנשואין בהמשך זמן ואז היתה משמעות לכגל שוה כסף שנותן האיש לאשה להיות שלה אבל כיום שמצמידים את הנשואין לקדושין הרי אין משמעות שזה שלה כי מה שקנתה אשה קנה בעלה ולכן יתן לה תכשיט שזה יהיה רק שלה ולכן נהגו לקדש בטבעת

אז באמת גם אחרי הנישואין הטבעת היא של האשה? כלומר בשעת הקידושין הבעל נותן אותה ע"מ שלא יהיה לו רשות בה גם לאחר הנישואין (המתבצעים מיד)?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' פברואר 21, 2018 4:41 pm

ערוה"ש שם כותב שזה על פי סוד [לא ציין על זה - נ"ל, כלומר שזה כבר מנו"כ השו"ע]

מה שנכון נכון
הודעות: 11683
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 21, 2018 5:13 pm

מאיר סובל כתב:ערוה"ש שם כותב שזה על פי סוד [לא ציין על זה - נ"ל, כלומר שזה כבר מנו"כ השו"ע]

זה מהרמ"א.

יצחק דביר
הודעות: 6
הצטרף: ה' נובמבר 02, 2017 2:07 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי יצחק דביר » ד' פברואר 21, 2018 6:50 pm

[quote][/quote]
למנהג הטבעת ניתנו טעמים רבים
1. מפני שהטבעת נראית כאות מ"ם סופית, וזה האות שאינה מתחילה ונגמרת, וכל דבר שאינו נגמר ונפתח נקרא "גולם", והאיש מתקשר עם האשה בעודה גולם היינו בעודה בתולה (הסבר הבניהו בתיקוני זוהר תיקון ה').
2. כיון שהיום מקדשים מתחת לחופה- מייד כשנותן לה את חפץ הקידושין הנישואין חלים ומיד היא אשתו, וכל מה שקנתה אשה קנה בעלה, וממילא אין לאשה שום הנאת שוה פרוטה ממה שיתן לה ואינה יכולה להתקדש בו, אמנם כשנותן לה טבעת יש לה הנאת קישוט גם לאחר שהטבעת חוזרת להיות שלו, והנאה זו שווה פרוטה ובה מתקדשת (ספר המקנה סימן נ', א') .
3. טבעת זה דבר המחבר בין שני דברים, כמו במשכן (ליקוטי מהרי"ח).
4. טבעת בגימטריא "קידושין" (עם הכולל) (תשב"ץ תס"ה).
5. כדי שתלך עם הטבעת כל ימיה ותזכור שהיא נשואה (ספר החינוך מצוה תקנ"ב).
6. הטבעת היא אור המקיף וגם האשה (טעמי המנהגים).
7. לומדים מתמר שביקשה מיהודה את "חותמך" וזו הטבעת (דעת זקנים מבעלי התוס' על הפסוק שם).
8. משום שהטבעת היא אות י' ושני העדים שני ה' והאצבע ו"ו ויחד יוצרים שם הוי"ה שאם זכו שכינה ביניהם (של"ה שער האותיות אות ק' בנתיב קדושת הזיווג).
9. משום ששרשרת עשויה מהרבה טבעות, ורומז לה שבעז"ה לא תפסק השרשרת ויוולדו להם ילדים (ספר מטעמים החדש, חתן וכלה, ל"א).
10. כי החתן והכלה קשורים בתורה ובמצוות שאין להם התחלה וסוף, כטבעת (שם).
11. משום שבימים הקדמונים נתינת הטבעת היתה סמל של האצלת סמכויות, כמו אצל פרעה ויוסף, והמן ומרדכי, וגם הבעל נותן לאשתו טבעת לומר לה שהוא מאציל עליה את כל סמכויות הבית (כתר שם טוב (גאגין) אות תשי"ד).
12. לסמל שהבעל מקיף את אשתו כטבעת והוא שומר עליה ומגונן עליה (שם).
13. להראות שהברית בין האיש והאשה היא ברית שאין לה סוף, כטבעת (שם).

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' פברואר 21, 2018 9:40 pm

למעשה המנהג מובא כבר ב"חילוקי מנהגים" בין בבל לאר"י שהוא נתחבר בערך במאה השמינית בארץ ישראל, א"כ הוא מנהג קדום מאוד. [מלבד שמובא מזוהר...].

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' פברואר 21, 2018 9:50 pm

עיינתי עוד פעם, והנה לשון "חילוקי מנהגים" אות כה.
"א"מ אין רואין טבעת קידושין, ובני א"י רואין טבעת קידושין גמורין"
ומשמע שיש שיטה שאין לקדש בטבעת, וצ"ע למה.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' פברואר 21, 2018 9:53 pm

יש בזה גם בספר אב בחכמה, הראשון למקראי קודש

פרנקל תאומים
הודעות: 4446
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' פברואר 21, 2018 10:23 pm

יצחק דביר כתב:למנהג הטבעת ניתנו טעמים רבים
1. מפני שהטבעת נראית כאות מ"ם סופית, וזה האות שאינה מתחילה ונגמרת, וכל דבר שאינו נגמר ונפתח נקרא "גולם", והאיש מתקשר עם האשה בעודה גולם היינו בעודה בתולה (הסבר הבניהו בתיקוני זוהר תיקון ה').

אפשר גם לומר על זו הדרך, שטבעת מורה על דבר שלם ומתמשך (שאין לו קצוות), כראוי לקשר חו"ק המורה על שלמות. (מאידך, מצינו גם שדברים עגולים מורים על אבלות [שהיא היפך השלמות כנודע מספרי רבינו המהר"ל נ"ע] ).
2. כיון שהיום מקדשים מתחת לחופה- מייד כשנותן לה את חפץ הקידושין הנישואין חלים ומיד היא אשתו, וכל מה שקנתה אשה קנה בעלה, וממילא אין לאשה שום הנאת שוה פרוטה ממה שיתן לה ואינה יכולה להתקדש בו, אמנם כשנותן לה טבעת יש לה הנאת קישוט גם לאחר שהטבעת חוזרת להיות שלו, והנאה זו שווה פרוטה ובה מתקדשת (ספר המקנה סימן נ', א') .

הו, שכו'ייח, עכשיו הבנתי.

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' פברואר 21, 2018 11:49 pm

האם יש מקור לסברא הבאה ששמעתי פעם: נתינת הטבעת היא דרך מצוינת לידע אם האשה אכן מתרצה לקידושין, שהרי היא צריכה להושיט אצבעה.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי אשר177 » ב' מרץ 05, 2018 11:39 pm

אב בבינה כתב:עיינתי עוד פעם, והנה לשון "חילוקי מנהגים" אות כה.
"א"מ אין רואין טבעת קידושין, ובני א"י רואין טבעת קידושין גמורין"
ומשמע שיש שיטה שאין לקדש בטבעת, וצ"ע למה.

ייש"כ.

ומעניין מהיכן הגיע המנהג אל הנוצרים שגם משתמשים דווקא בטבעת למטרה זו.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: קידושין בטבעת.

הודעהעל ידי פולסברג » א' אפריל 25, 2021 9:20 pm

אשר177 כתב:המשנה בריש קידושין כותבת שהאשה נקנית בכסף בשטר ובביאה, מהגמרא משמע שלמעשה כולם מקדשים בכסף או בשווה כסף. לא מצאתי בחז"ל שהשתמשו בטבעת דווקא. מצד שני בתוס' מוזכר העניין.

שאלתי מחו"ר הפורום שליט"א. האם יש לנו מקור ממתי התחילו להשתמש בטבעת, ומדוע?


ולציין שמלפנים זאת בישראל היו מקדשים בכוס יין. עי' במאמרו המצויין של ידידינו הרב סטל ב'ברית נישואין' שעלה לא מכבר בבית מדרשינו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 166 אורחים