מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת שמע כדברי תפילות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 04, 2018 5:27 pm

ב"י או"ח סי' מז -
וכל כהאי גוונא איצטריך הירושלמי לאשמועינן שאין ברכת אהבה רבה פוטרת מברכת התורה אלא כשלמד מיד דוקא ועוד יש לומר דק"ש ותפלה לא חשיבי לימוד לענין זה דדברי תחנונים ותפלה לחוד ודברי תלמוד תורה לחוד וק"ש כדברי תפילות הוא
איך אפשר לבאר מה יש בקרי"ש ענין של תפילה.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי בינוני » א' מרץ 04, 2018 10:11 pm

אמנם לא ממש בשאלה זו, אבל בשאלה קרובה אליה, רשום אצלי "ועיין במור וקציעה על אתר שנשאר בצ"ע על הב"י שבודאי יצא חובת ברכת התורה בק"ש, וכן הקשו גם מאורי ישראל ה"ה המהרש"ם בשו"ת שלו ח"ב סימן ק"ט, והגרי"ז סולובייצי'ק זצ"ל מובא בשמו בספר חנוכה ומגילה עמוד י"ב".

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 19, 2018 12:08 pm

מה באמת אפשר ליישב את הערת הגרי"ז?

רח''א טורצין בשם הגרי''ז.png
רח''א טורצין בשם הגרי''ז.png (26.08 KiB) נצפה 3877 פעמים

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מרץ 19, 2018 12:44 pm

עושה חדשות כתב:מה באמת אפשר ליישב את הערת הגרי"ז?

רח''א טורצין בשם הגרי''ז.png

י"ל שהיות שקראו קר"ש לפני שנתנה תורה, א"כ אפשר לקרוא קר"ש שלא מדין פרשה שבתורה, ואז אי"צ ברכה"ת [כמובן שזה אינו לפי השיטות שכל עיקר הדין של קר"ש הוא לקרוא פרשה שבתורה בשכבך ובקומך].

אליהו בן עמרם
הודעות: 1462
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 19, 2018 8:27 pm

עושה חדשות כתב:מה באמת אפשר ליישב את הערת הגרי"ז?

רח''א טורצין בשם הגרי''ז.png

אולי:
נכון שמקיים מצות ת"ת, אך כאן נדרש משהו נוסף, שלא "גם" תקיים מצות תלמוד תורה, אלא "רק" תקיים. ולא בגלל שיש חסרון במצות תלמוד תורה, אלא רק בגלל שעדיף לברכה שתחול על מצוה "נקיה" שהיא רק ת"ת "לשמה"....(קיצרתי ואני מקווה שהובנתי).

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' מרץ 19, 2018 10:43 pm

עושה חדשות כתב:איך אפשר לבאר מה יש בקרי"ש ענין של תפילה.

בגמ' ברכות אי' שמי שלא מכוון דעתו בקרי''ש ראוי לגעור בו וכו' עד שיכוין, ומשמע קצת שיש בזה ענין עמידה לפני המלך, וצ''ע.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי החתן סופר » ב' מרץ 19, 2018 11:46 pm

עושה חדשות כתב:ב"י או"ח סי' מז -
וכל כהאי גוונא איצטריך הירושלמי לאשמועינן שאין ברכת אהבה רבה פוטרת מברכת התורה אלא כשלמד מיד דוקא ועוד יש לומר דק"ש ותפלה לא חשיבי לימוד לענין זה דדברי תחנונים ותפלה לחוד ודברי תלמוד תורה לחוד וק"ש כדברי תפילות הוא
איך אפשר לבאר מה יש בקרי"ש ענין של תפילה.


ויותר מזה יש להקשות הרי לדעת הירושלמי רשב"י גם לא הפסיק לק"ש (ברכות פ"א ה"ב, הובא בתוס' מו"ק ט: ויועיי"ש גהש"ס שהקשה מבבלי שבת יא. שהפסיקו לק"ש ורק לתפילה לא הפסיקו ועוד בגהש"ס שם בשבת יא. ציין להראנ"ח) והירושלמי אומר זה שינון וזה שינון הרי להדיא דהירושלמי קורא לק"ש שינון דהיינו לימוד ולכן לא עצרו לק"ש דהרי עסקו בתורה (וכמדומה בשיעורי מרן הגריש"א לברכות דן אם הפסיקו לברכות ק"ש דמחד דין תפילה להן ומאידך נוגעות לק"ש), ואם כן איך דוחק הב"י בדברי הירושלמי דק"ש תפילה היא?

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 20, 2018 11:15 am

ראיתי חידוש נפלא השייך לעניננו קצת -

מהר''ם שיק - קרי''ש כתפילה.png
מהר''ם שיק - קרי''ש כתפילה.png (123.81 KiB) נצפה 3824 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' אוקטובר 11, 2019 2:17 am

אפרים זלמן כתב:
עושה חדשות כתב:איך אפשר לבאר מה יש בקרי"ש ענין של תפילה.

בגמ' ברכות אי' שמי שלא מכוון דעתו בקרי''ש ראוי לגעור בו וכו' עד שיכוין, ומשמע קצת שיש בזה ענין עמידה לפני המלך, וצ''ע.

הכוונה לגמ' ברכות לד "חברותא כלפי שמיא מי איכא" וכדפרש"י "מנהג שנוהג אדם בחברו ינהג אצל המקום, ולא יזהר בתפלתו"
לכ' לשון תפילה אין הכוונה לדברי שבח ובקשה, אלא יש כאן אמירה להשם ע"כ שאנו מקבלים מלכותו מאמינים בתוכן של שמע ישראל.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ו' אוקטובר 11, 2019 7:29 am

יש לציין גם לדברי התלמוד בברכות [יו:]: 'כן אברכך בחיי בשמך אשא כפי' 'כן אברכך בחיי' זו קריאת שמע, 'בשמך אשא כפי' זו תפילה. מבואר שיש בקריאת שמע פן של ברכה.

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' אוקטובר 11, 2019 7:43 am

מצינו כמה פעמים לשון תפילה על קריאת שמע
תוס' ברכות ב. ד''ה מאימתי בא''ד ''וא''כ למה אנו מתפללין קריאת שמע בבית הכנסת''
תוס' שבת דף יא. ד''ה כגון מפרש שלשון ''מצלי'' קאי על ק''ש יעו''ש
עי' מעדני יו''ט ברכות פ''ק [רא''ש סי' א'] ס''ק כ' וס''ק ק'
ועי' ברכות דף טו. דרב חסדא לייט אמאן דמהדר אמיא בעידן צילותא, ולפי גירסת רש''י קאי דוקא על ק''ש ולא אתפלה יעו''ש, הרי לשון ''צילותא'' קאי על ק''ש
ועי' רבינו יונה שם שכ' [לגירסת רש''י] וז''ל ואינו נכון דמסתמא לשון צלותא יותר משמע תפלה מק"ש ומה טעם להוציא התיבה ממשמעה ולפרש צלותא ר"ל ק"ש ולא תפלה, ולפיכך מפרשי' דבין לתפלה בין ק"ש אסור עכ"ל, ומשמעות הלשון הוא שבאמת שייך לשון צילותא על ק''ש


ואולי הביאור הוא ע''פ הילקוט ואתחנן אות תתל''ה שכ' שק''ש הוא כנגד הקרבת התמיד [אעתיק מקצת הלשון ''כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל לשעבר הייתם מקריבין לי שתי פעמים ביום את הכבש אחד תעשה בבקר וגו', וגלוי וידוע לפני שבית המקדש עתיד ליחרב ומכאן ואילך אי אתם יכולין להקריב קרבנות, אלא מבקש אני תמורתן של קרבנות שמע ישראל בבקר שמע ישראל בערב ועולה לפני יותר מכל הקרבנות'']

וראיתי לפרש עפי''ז דברי המפ''ג סי' רל''ה מש''ז ס''ק ב' בא''ד וז''ל ויתנה אם זמנה כתנאי דאמרי זמנה קודם צאת הכוכבים טוב, ואם לאו אקרא אח"כ בזמנה, ולית כאן שני תמידין וכדומה עכ''ל

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' אוקטובר 17, 2019 5:56 am

לכאורה אםהתפלל ברכת קר"ש ו קרא קריאת שמע לאחר זמנה, דאז הרי קורין אותה רק לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה, ברור שיצא

אך לעומת זה יש לתמוה דהרי זה משנה ממטבע שטבעו חכמים, ובכלל בהחתימה אוהב עמו ישראל לא הוזכר תלמוד תורה בכלל, ואיך יחשב ברכה זו של אהבה רבה לברכת התורה, הרי עיקר הברכה עוסקת באהבה שבין הקב"ה לישראל, ואחד מחסדיו המרובים באהבתו אותנו הוא שנתן לנו את התורה, ולכאורה מי שדילג לגמרי על כל הנוסח של תורה באהבה רבה שפיר יצא ידי חובתו (אולי לא, יל"ע בפנים במקורות אם הזכרת נתינת התורה מעכבת בברכת אהבה רבה כמו שהזכרת יציאת מצרים ומכת בכורות מעכבת בברכת אמת ויציב), עכ"פ מה הצד בכלל שזה ישמש כתחליף לברכת התורה? אטו מי שאמר מודים והתכוון להודות על התורה יצא בזה ידי חובתו?

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' אוקטובר 17, 2019 11:02 pm

הגמ׳ במנחות מביאה את ר"ש שהקורא קר"ש לא עבר על לא ימיש, חזינן דיש לזה דין תורה

עתניאל בן קנז
הודעות: 2244
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' אוקטובר 22, 2019 4:09 pm

במתניתין בתמיד לא:
באו להן ללשכת הגזית לקרות את שמע

והמפרש (מכונה רש"י): והכי נכון הדבר שיתפללו קודם שיקטירו שום הקטר ויעל קרבנם לריח ניחוח


[העיר על כך ר' יוסף ענגיל, בגליוני הש"ס ברכות (לא זוכר איזה דף), שמכאן משמע, שקר"ש נחשב כתפילה].

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קריאת שמע כדברי תפילות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 15, 2023 1:40 pm

לאידך גיסא

ז"ל הב"י בסימן ז - דהא ברכת אשר יצר בכלל תלמוד תורה היא.
והדרישה שם העיר - מנא ליה לב"י זה שברכת אשר יצר הוי בכלל לימוד תורה נהי נמי דהוי דבר שבקדושה מכל מקום אינו כל כך דבר שבקדושה כמו לימוד תורה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים