כדכד כתב:נראה לי פשוט לאסור בכל הדוגמאות שהביא כת"ר
נראה לי לקח קשה מדי את מהיכול לקרות מהסירוב שלו. פשוט צריך להסביר בנועם ובתקיפות מה מותר ומה אסור
ולא תהיה תורה שלמה שלנוכפונקית וגם לתורה צריך דרכי שלום
אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:נראה לי פשוט לאסור בכל הדוגמאות שהביא כת"ר
נראה לי לקח קשה מדי את מהיכול לקרות מהסירוב שלו. פשוט צריך להסביר בנועם ובתקיפות מה מותר ומה אסור
ולא תהיה תורה שלמה שלנוכפונקית וגם לתורה צריך דרכי שלום
האם בחזון איש רואה מר את הדברים המסתברים גם לי שכתבת.
אני לא.
אז מה הגדר?
כדכד כתב:אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:נראה לי פשוט לאסור בכל הדוגמאות שהביא כת"ר
נראה לי לקח קשה מדי את מהיכול לקרות מהסירוב שלו. פשוט צריך להסביר בנועם ובתקיפות מה מותר ומה אסור
ולא תהיה תורה שלמה שלנוכפונקית וגם לתורה צריך דרכי שלום
האם בחזון איש רואה מר את הדברים המסתברים גם לי שכתבת.
אני לא.
אז מה הגדר?
הדברים המסתברים זה הגדר
כדכד כתב:נראה לי פשוט לאסור בכל הדוגמאות שהביא כת"ר
נראה לי לקח קשה מדי את מהיכול לקרות מהסירוב שלו. פשוט צריך להסביר בנועם ובתקיפות מה מותר ומה אסור
ולא תהיה תורה שלמה שלנוכפונקית וגם לתורה צריך דרכי שלום
דודי צח כתב:זה לשון הרמ"א (יו"ד קיב, טו):
י"א דמי שנזהר מפת של עובד כוכבים ואוכל עם אחרים שאינן נזהרין, מותר לאכול עמהם משום איבה וקטטה, הואיל ואם לא יאכל עמהם פת שהוא עיקר הסעודה, התירו לו משום איבה. ואין ללמוד מכאן לשאר איסורין (ב"י בשם תשובת אשכנזית והוא תשובת מהרי"ל סימן ל"ה).
[ועיין שם במפרשים, שבשאר איסורים הכוונה באיסורי מאכלים שאינם 'לחם', שאז יכול לומר שאינו אוהב את החמאה, משא"כ בלחם שעליו יחיה האדם].
הרי שיש כאן מקור נאמן ובסיסי, למושג שאצל 'אחרים' מפני דרכי שלום, אפשר להקל בחומרות שונות אף שיש להם עיקר. ולכן השאלה במקומה, והדחייה על הסף היא שגויה.
ובירושלמי איתא: כל דבר של צער כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה, ת"ח עושה, ותבוא עליו ברכה. א"ר זעירא ובלחוד דלא יבזה חורנין [=ובלבד שלא יבזה אחרים] (ברכות פ"ב ה"ט)
אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:נראה לי פשוט לאסור בכל הדוגמאות שהביא כת"ר
נראה לי לקח קשה מדי את מהיכול לקרות מהסירוב שלו. פשוט צריך להסביר בנועם ובתקיפות מה מותר ומה אסור
ולא תהיה תורה שלמה שלנוכפונקית וגם לתורה צריך דרכי שלום
לא ראיתי בחזו'א בתור אופציה ראשונה להסביר 'בנועם ובתקיפות' לחשוד שאסור לעבוד בשביעית...
כדכד כתב:אליהו בן עמרם כתב:כדכד כתב:נראה לי פשוט לאסור בכל הדוגמאות שהביא כת"ר
נראה לי לקח קשה מדי את מהיכול לקרות מהסירוב שלו. פשוט צריך להסביר בנועם ובתקיפות מה מותר ומה אסור
ולא תהיה תורה שלמה שלנוכפונקית וגם לתורה צריך דרכי שלום
לא ראיתי בחזו'א בתור אופציה ראשונה להסביר 'בנועם ובתקיפות' לחשוד שאסור לעבוד בשביעית...
המקור להתיר השאלת כלים לחשוד על השביעית הוא בחזו"א או קודם?
עכ"פ, יש הבדל בין השאלת כלים לחשוד במקום להסביר לו מה שכנראה לא יבין לבין לעמוד על שלך ולהסביר שאסור יחוד למשל ולכן לא תוכל להסכים לזה
אוצר החכמה כתב:מה שלא הבנתי בכל הדיון שלך הוא שהרי החזון איש רק מסביר למה חכמים התירו. מאיפה יוצאת לך המסקנה שאנחנו גם יכולים להתיר על פי שיקול דעתינו.
(הדוגמא של הרמ"א שהביא הרב דודי צח אינה מוכיחה כי כמו שמבואר שם מדובר באיסור שיש נוהגים בו היתר ואינו איסור פשוט וברור (כמו שכתוב שם הנזהר מפת גויים). גם הש"ך שרמז עליו דיבר על חמאה שיש בה מתירים אבל לא על איסור גמור)
אוצר החכמה כתב:א-ב. לא אמרתי שזה מצומצם דווקא לשביעית אלא למה שאמרו חז"ל או ראשונים וכנראה אין סיבה שיהיה בהבדל לגבי לפנ"ע בין שבת לשביעית.
ג. בדוגמה של הגרשז"א נ"ל שס"ל שכיוון שמדובר בלפני עיוור הרי זה ממש המשנה בשביעית.
במקרה של הכשר שאינו סומך עליו אם זה דומה לפת גויים בשני הצדדים כלומר שהאוכלים הכשר זה יש להם באמת על מה לסמוך וגם עלול לגרום לקטטה ולא כמו החמאה שיכול להשתמט ולומר שסתם אינו חושק לאכלו נראה לי שזה באמת דומה לדין הרמ"א.
(כל זה באופן שאין שיקולים אחרים כגון אדם חשוב או נתינת יד לפושעים וכדומה וכל ערום יעשה בדעת)
אוצר החכמה כתב:בעניותי לא הבנתי את הדמיון לחטא כדי שיזכה חברך.
שם מדובר שאותו אחד אינו עומד עתה לעשות איסור במזיד אלא או שיעשה בשוגג כגון שאינו יודע שהוא טבל או שכבר עשה את המעשה ועכשיו יצילו אותו ע"י שירדו את הפת בתנור ובזה מבואר בתוספות שבת ד ע"א שאין אומרים אלא כשלא פשע בתחילה. והמ"ב דימה לזה ג"כ אם לקחו אותה מביתה באונס כמבואר שם.
אבל אתה מדבר על אחד שיחטא בשנאה עכשיו ושנאה הוא מזיד על זה אין שייך בכלל חטא בשביל שיזכה חברך.
ואם נפשך לומר שתינוק שנשבה הוא לעולם שוגג שאינו פושע ולהחשיב אותו גם כתינוק שנשבה על איסור השנאה זה צ"ע גדול וצריך ראיה.
דורשי יחודך כתב:בעיקר הנידון של להתיר איסור משום איבה ומחלוקת, יש משמעויות שונות בדברי הראשונים, ולמעשה פסק במשנה ברורה סימן תס"ח סקס"ו שחס ושלום להתיר אפילו איסור דרבנן משום מחלוקת. (ודוקא בפת עכו"ם שהוא חומרא בעלמא ואין חיוב גמור להקפיד עליו, שם הקילו.)
וסברות החזו"א והגרשז"א זצ"ל לכאורה הם דוקא בענין לפנ"ע וכפי שביאר היטב הגרשז"א שכל הענין הוא נתינת מכשול ולכן צריך לשקול איזה מכשול יותר גדול.
ומכל מקום נפקא מינה בהרבה דברים שאנו מחמירים בהם שאינם מעיקר הדין, שאז צריך לשקול את ענין המחלוקת.
אליהו בן עמרם כתב:אוצר החכמה כתב:בעניותי לא הבנתי את הדמיון לחטא כדי שיזכה חברך.
שם מדובר שאותו אחד אינו עומד עתה לעשות איסור במזיד אלא או שיעשה בשוגג כגון שאינו יודע שהוא טבל או שכבר עשה את המעשה ועכשיו יצילו אותו ע"י שירדו את הפת בתנור ובזה מבואר בתוספות שבת ד ע"א שאין אומרים אלא כשלא פשע בתחילה. והמ"ב דימה לזה ג"כ אם לקחו אותה מביתה באונס כמבואר שם.
אבל אתה מדבר על אחד שיחטא בשנאה עכשיו ושנאה הוא מזיד על זה אין שייך בכלל חטא בשביל שיזכה חברך.
ואם נפשך לומר שתינוק שנשבה הוא לעולם שוגג שאינו פושע ולהחשיב אותו גם כתינוק שנשבה על איסור השנאה זה צ"ע גדול וצריך ראיה.
במשנ"ב שהבאתי הביא את קולת הא"ר, שגם בפשעה, אמרינן "חטא - באיסור דרבנן - ע"מ שיזכה חברך באיסורא רבה.
והנה, אותה נערה שפשעה בעצמה והתחברה בפשיעה לאלה שיוציאה לשמד, האם נחשבת כ"שוגג" בעניינה?
ובדברי התוס' בשבת ד' רואים שגם מצות "פריה ורביה" נחשבת ל"מצוה רבה", ולא רק "שמד" ועבו"ז.
וא"כ, בנדו"ד אם כתוצאה מאכילת איסור דרבנן יכול להציל חברו מ"לא תשנא" ועוד איסורים כ"מחלוקת" וכיוצ"ב, על אף שאולי יחשב חברו כ"פושע" בעניין השקפתו המעוותת "לשנוא" את ה"מדקדקים במצוות", (ולא כ"תינוק שנשבה" לענין זה), מ"מ אולי נתיר זאת כדברי הא"ר שהביא במשנ"ב.
האם אותו "מסורתי/דתי" - שפשע באמונתו, וגם התחבר לחברה של עמי ארצות וקלי דעת, אינו כמו אותה נערה שפשעה והתחברה לאותם גויים, שבשלב זה או אחר יוציאה לשמד. שבזה אמרינן במשנ"ב שיעבור על איסור דרבנן על מנת להצילה משמד. (וסליחה על ההשוואה ה"ברוטלית"...)
אך אולי יש לחלק, כי באותה נערה, ההצלה מ"שמד" שנרוויח מלעבור על איסור דרבנן, הינה תמידית, ולא "חד פעמית". כלומר לא מדובר על הצלה מעבירה זמנית גדולה ככל שתהיה (כגון "לא תשנא" ו"מחלוקת"), אלא על החזרתה למוטב והצלתה מפני "שמד" קבוע מכאן ולהבא. וכן, לשחרר חציו עבד וחציו ב"ח, לצורך פריה ורביה מכאן ולהבא.
אבל, מצד שני, בשחרור עבד למנין, מדובר על "מצוה דרבים" - חד פעמית ולא על משהו קבוע מכאן ולהבא.
וא"כ עדיין צריך עיון.
אליהו בן עמרם כתב:דורשי יחודך כתב:בעיקר הנידון של להתיר איסור משום איבה ומחלוקת, יש משמעויות שונות בדברי הראשונים, ולמעשה פסק במשנה ברורה סימן תס"ח סקס"ו שחס ושלום להתיר אפילו איסור דרבנן משום מחלוקת. (ודוקא בפת עכו"ם שהוא חומרא בעלמא ואין חיוב גמור להקפיד עליו, שם הקילו.)
וסברות החזו"א והגרשז"א זצ"ל לכאורה הם דוקא בענין לפנ"ע וכפי שביאר היטב הגרשז"א שכל הענין הוא נתינת מכשול ולכן צריך לשקול איזה מכשול יותר גדול.
ומכל מקום נפקא מינה בהרבה דברים שאנו מחמירים בהם שאינם מעיקר הדין, שאז צריך לשקול את ענין המחלוקת.
לצערי לא מצאתי את המשנה ברורה שציין מר. האם יש טעות אולי במראה המקום?
לתשומת לב: לא בכל "מחלוקת" איירינן. יש כמה משמעויות ל"מחלוקת"
לדוגמא, אל ישנה אדם מפני המחלוקת, לא חייבים להגיע לשנאה גדולה וקטטה, מספיק שזה שאתה נראה משונה מאחרים, ובזה נאסר לעבור על איסור דרבנן וכו'.
אך יש "שנאה", ו"קטטה", כפי שעלול להגרם אם תמכור כלים לכולם חוץ מהחשודים, או שקרוב משפחה ישב בחתונה בפומבי בין כל האורחים שאוכלים, והוא ימנע מלאכול כל מה שמציעים לו, וכולם גם יודעים למה נמנע ומתחילים להעלב ולהתקוטט, שאז יכולה להתרחש "קטטה", ו"שנאה ותחרות"....
אוצר החכמה כתב:
לא הבנתי מה כתבת אותה נערה שפשעה בעצמה וכולי. במשנה ברורה כתוב וכל זה מיירי שהוציאוה א"י מביתו באונס וכולי אבל אם פשעה אין לו וכולי.
רק אם אתה מתכוון לדבריו בסוף שבאיסור דרבנן סומכים על תירוץ התוספות שבמצווה רבה שרי אפילו אם פשע. אבל בזה יש שני חילוקים שאתה צריך להתייחס אליהם.
הראשון הוא שלא כל דבר הוא מצווה רבה. ברור שלמנוע מלצאת לשמד הוא מצווה רבה אבל שלא ישנא מנין לך.
והשני מה שכתבתי לך לעיל שכל זה מיירי שכבר פשע אבל עכשיו אינו חוטא ואנו מצילין אותו מלחטוא. אבל איפה יש לנו מקרה שמותר לחטוא כדי שלא יחטא עכשיו חברך חטא גדול במזיד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים