מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת רב סעדיה גאון בעניין לחם משנה ביום טוב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

שיטת רב סעדיה גאון בעניין לחם משנה ביום טוב

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' מרץ 12, 2018 1:56 pm

שאלה שהגיעתני
בפירוש רבי עזריאל הילדסהיימר על בה"ג (הוצאת מכון ירושלים עמוד קפ) מביא שדעת רס"ג בסידורו וכן דעת האשכול בשם בה"ג שביום טוב אין דין לחם משםה (ודלא כדעת הרי"ף בפסחים בשם רב עמרם גאון בשם רב נטרונאי גאון). חיפשתי ולא מצאתי כן לא ברס"ג ולא באשכול. האם מישהו יוכל להמציא לי את מקור הדברים?
אשמח אם תעביר את ההודעה לאנשים הרלוונטיים.
תודה רבה
מרדכי היהודי

אינני יודע אם חיפש באשכול של אלבק
[השני כנראה אינו מקורי]

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיטת רב סעדיה גאון בעניין לחם משנה ביום טוב

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מרץ 12, 2018 2:14 pm

ראה בה"ג מהדורת הילדסהיימר ח"א עמ' 293 הערה 7, ומשם עולה שהכוונה לציין לסידור רס"ג עמ' קמה, ולאשכול אלבק עמוד 62 וצב"א ח"א 39.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: שיטת רב סעדיה גאון בעניין לחם משנה ביום טוב

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' מרץ 12, 2018 5:15 pm

נדמה שיש אפשרות קצת מפולפלת להסביר את דבריהם בצורה אחרת, אם נאמר שבפסח אינו חייב בלחם משנה מדין יום טוב בגלל ה"לחם עוני" שנאמר בפסח, אבל כיוון שהוא לא נאמר לגבי שבת, אז מגיעה שבת ודוחה את "לחם עוני" ויבצע על לחם משנה.

ושמא אפשר למצוא סימוכין לדבר בדעה השנייה שמובאת בראבי"ה (סי' תקכה) בפיסקה הבאה:
ובברכות אמרינן הכל מודים בפסח שמניח פרוסה בתוך שלימה ובוצע מפני שדרכו של עני בפרוסה. ויש גאונים מפרשים דאדלעיל קאי, דאף על גב שבשבת בעי לחם משנה, פסח הבא בשבת מצותו לפרוס אחד מן השנים. ויש גאונים מפרשים דאיום טוב קאי, אבל כשבא בשבת בעינן שתי שלימות מלבד הפרוסה. ואני אומר שאין חילוק, דביום טוב נמי תניא ששת ימים תלקטהו +שמות ט"ז כו+, רבי יהושע אומר למדנו שלא היה מן יורד בשבת וביום טוב מנין תלמוד לומר שבת לא יהיה בו יום הכפורים מנין תלמוד לומר שבת <לא יהיה בו>.

ואם ביום טוב לא חייב בלחם משנה כלל, למה צריך לומר על יום טוב "הכל מודים...". אבל אפשר שלא דקדק כל כך בהצגת דעה זו, והשווה לספר האשכול שם (ולתשובות הגאונים ליק סי' קב, ומקור שניהם בספר העתים).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ו־ 190 אורחים