מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' מרץ 12, 2018 7:24 pm

האומר נוסח ברכהמ''ז להתלמד, ואח''כ נזכר שאכל פת והתחייב בברכהמ''ז, האם יצא ידי''ח (למ''ד מצוות אי''צ כוונה)?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי ביליצר » ג' מרץ 13, 2018 12:14 am

אפרים זלמן כתב:האומר נוסח ברכהמ''ז להתלמד, ואח''כ נזכר שאכל פת והתחייב בברכהמ''ז, האם יצא ידי''ח (למ''ד מצוות אי''צ כוונה)?

יש אומרים [ר"י] דגם למ"ד אין צריכות כונה ה"מ במידי דעשיה ולא באמירה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 13, 2018 6:40 pm

לכאורה צודק הרב ביליצר שלא יצא דמ"ש מקורא להגיה במס' ברכות שמבואר שלא יצא אךף למ"ד מצוות א"צ כוונה

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' מרץ 13, 2018 7:01 pm

כדכד כתב:לכאורה צודק הרב ביליצר שלא יצא דמ"ש מקורא להגיה במס' ברכות שמבואר שלא יצא אךף למ"ד מצוות א"צ כוונה

ישנם כמה פירושים בראשונים בזה, וע''ע מנחת שלמה סימן א' וחו''ב ברכות סימן ב'.
אבל הבה נניח לרגע ענין הכוונה, אני התכוונתי לשאול, על הצד שאין חיסרון בעצם מעשה המצוה, האם תהיה חסרון מצד שאינו מקשר בדעתו בין אכילתו לברכתו?
- הפמ''ג בהקדמה להל' ברכות פשיטא ליה שהמברך ברכה אחרונה אינו יכול לכוון שברכתו תעלה רק על דבר אחד שאכל, ומשא''כ בברכה ראשונה לדעת הפמ''ג, ואני שואל, האם יש מקור לרעיון זה, שברכהמ''ז עולה בכל אופן על כל מה שאכל אף שאינו מקשר בדעתו בין אכילה לברכה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מרץ 13, 2018 9:08 pm

כדכד כתב:לכאורה צודק הרב ביליצר שלא יצא דמ"ש מקורא להגיה במס' ברכות שמבואר שלא יצא אךף למ"ד מצוות א"צ כוונה


זה קצת ראיה לסתור לפחות לפי תוספות שם שפירשו שלא קרא המילים כהלכתם.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' מרץ 13, 2018 9:23 pm

אפרים זלמן כתב:
כדכד כתב:לכאורה צודק הרב ביליצר שלא יצא דמ"ש מקורא להגיה במס' ברכות שמבואר שלא יצא אךף למ"ד מצוות א"צ כוונה

ישנם כמה פירושים בראשונים בזה, וע''ע מנחת שלמה סימן א' וחו''ב ברכות סימן ב'.
אבל הבה נניח לרגע ענין הכוונה, אני התכוונתי לשאול, על הצד שאין חיסרון בעצם מעשה המצוה, האם תהיה חסרון מצד שאינו מקשר בדעתו בין אכילתו לברכתו?
- הפמ''ג בהקדמה להל' ברכות פשיטא ליה שהמברך ברכה אחרונה אינו יכול לכוון שברכתו תעלה רק על דבר אחד שאכל, ומשא''כ בברכה ראשונה לדעת הפמ''ג, ואני שואל, האם יש מקור לרעיון זה, שברכהמ''ז עולה בכל אופן על כל מה שאכל אף שאינו מקשר בדעתו בין אכילה לברכה.

שכחתי להוסיף שיש לחלק בין נידון הפמ''ג לנידו''ד, כי בנידון הפמ''ג הוא יודע עכ''פ שאכל ב' ככרות, משא''כ בנידו''ד כלל אינו זוכר שאכל.
אשמח לסברות ומ''מ.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכת המזון להתלמד - האם יצא ידי חובתו?

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 14, 2018 11:34 am

אוצר החכמה כתב:
כדכד כתב:לכאורה צודק הרב ביליצר שלא יצא דמ"ש מקורא להגיה במס' ברכות שמבואר שלא יצא אךף למ"ד מצוות א"צ כוונה


זה קצת ראיה לסתור לפחות לפי תוספות שם שפירשו שלא קרא המילים כהלכתם.

נכון וכבר כתב הרב אפרים זלמן שיש כמה פירושים בראשונים בזה
כשכתבתי את התגובה ההיא לא זכרתי את זה והי' בזכרוני מפשט הגמרא כמו רש"י שקורא להגיה אינו מכוון לקרוא ולא רק אינו מכוון לצאת ידי חובה ולכן דמיתי את זה לכאן


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים