מצד אחד כתב במשנ"ב סימן תקי"ד סק"ל - גבי הדלקת נר ביו"ט לצורך מצוה:
אכן אם עושה זה לכבוד יו"ט פשוט דמותר וגם מצוה איכא ואע"ג שכבר הדליק נרות של ברכה כשמוסיף נרות להרבות אור בביתו איכא שמחת יו"ט, ודוקא בלילה אבל ביום בודאי אסור בביתו, ואם יש ברית מילה בבית שנוהגין להדליק נרות מסתברא דמותר דכל זה כבוד וחיבוב מצוה הוא"
ומצד שני כתב בשעה"צ (כמדומני בסימן תל"ה) שאם שכח ולא בדק לפני יו"ט שצריך לבדוק ביו"ט בדיקת חמץ, אם ביטל קודם זמן איסורו, בוודאי שלא ידליק נר לבדיקה ביום, ואם לא ביטל החמץ, צריך עיון אם מותר להדליק נר ביום ביו"ט.
ולכאורה, הרי ה"נר" הוא חלק ממצות הבדיקה, וצריך אותו ביום לבדיקת "חורים וסדקים" , ולמה לא יותר להדליקו ביו"ט? מאי גרע מהדלקת נר ביום לצורך ברית מילה, שזה רק מנהג?