מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מרץ 14, 2018 11:45 am

במשנה מבואר ששיעורו כדי מזיגת הכוס= רובע רביעית כדי שיעמוד לרביעית והיום שלא מוסיפים מים לכאורה ישתנה הדין.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 14, 2018 11:50 am

אולי היום היין כבר מהול במים והמוציא יין חי כן שיעורו ברובע רביעית?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' מרץ 14, 2018 11:54 am

המים בטילים אל היין, והכל בכלל. ושיעורו אף שמהול. ואפילו אז.

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי בעל קורא » ד' מרץ 14, 2018 3:27 pm

קראקובער כתב:במשנה מבואר ששיעורו כדי מזיגת הכוס= רובע רביעית כדי שיעמוד לרביעית והיום שלא מוסיפים מים לכאורה ישתנה הדין.

לכאורה זה אכן תלוי בשיטות הפוסקים לגבי קידוש, ולשיטות שבימינו היינות חלשים ואינם ראויים למזיגה כלל אכן שיעור הוצאה הוא רק ברביעית, ולשיטות שגם היום היינות ראויים למזיגה יהיה שיעור הוצאה ברובע רביעית.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 14, 2018 6:37 pm

שייף נפיק כתב:המים בטילים אל היין, והכל בכלל. ושיעורו אף שמהול. ואפילו אז.

לא הבנתי מה שכת"ר כתב
השיעור רובע רביעית הוא כדי שימזגנו ויעמוד על רביעית
אם היין כבר מהול מדוע ישאר השיעור רובע רביעית?

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 14, 2018 8:51 pm

ערוך השולחן אורח חיים סימן שא, סעיף ט
עוד כתב (=הרמב"ם, הלכות שבת יח, ב) [יין] כדי רובע רביעית ואם היה קרוש בכזית עכ"ל והטעם דתנן המוציא יין כדי מזיגת הכוס של ברכה שהוא רביעית וכל יין נושא עליו ג' חלקי מים ולכן די ברובע רביעית ואף על גב דאין כאן הג' חלקי מים מ"מ כיון דעיקר החשיבות הוא היין והמים כלא נחשב לגבי היין ובשבת בעינן רק מידי דחשיבא לפיכך די ברובע רביעית [גמ' עז.]
ואני תמה ואיך סתם הרמב"ם כן והרי אין זה רק ביין שבימיהם אבל יינות שלנו אין מקבלים כל כך מים ולכן באמת שנה התנא כדי מזיגה כלומר כל יין לפי שיעור מזיגתו ויינות שלנו שאין מקבלין מזיגה כלל צריך רביעית ובגמ' שאמר ר"נ כוס של ברכה צריך שיהא בו רובע רביעית וכו' אמר על יינות שבזמנו אבל הרמב"ם איך פסק סתמא ברובע רביעית וצע"ג.


המוציא יין - חסדי דוד על תוספתא שבת ט, ז.GIF
המוציא יין - חסדי דוד על תוספתא שבת ט, ז.GIF (9.07 KiB) נצפה 2285 פעמים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 15, 2018 10:20 am

זה דיון על האם היין שלנו פחות חזק וא"צ כ"כ למזגו. דבריי נכתבו על בסיס הנחה שהיין כבר מהול וע"כ נל"פ שלכו"ע א"צ שיעור למזגו

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 27, 2018 10:39 am

האם לא מפורש שיין מזוג שיעורו ברביעית?!
ואולי התחלפו לי הלכות עירוב בהלכות הוצאה.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: האם המוציא יין בזמננו גם שיעורו ברובע הרביעית?

הודעהעל ידי החושב » ה' אוקטובר 25, 2018 10:19 pm

אם מדברים על 'זמננו' - אז בכלל יש לעיין בכל השיעורים. הרי העניין תלוי בכך ש'מצניעים כמוהו'. וכל השיעורים שניתנו, עניינם - שכך שיערו חז"ל את המציאות - ששיעור כזה אנשים רגילים להצניע.
ומאחר שהרבה מאוד פרטים מציאותיים והרגלי בני אדם השתנו, לכאורה צריך לעיין בכל אחד מהשיעורים אם הוא עדיין רלוונטי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים