האם מצינו שאומרים מיגו במי שטוען איני יודע??
אשמח לקבל מקורות לחיוב ולשלילה.
יהודה בן יעקב כתב:האם מצינו שאומרים מיגו במי שטוען איני יודע??
אשמח לקבל מקורות לחיוב ולשלילה.
יהודה בן יעקב כתב:אכן, חיסרתי בנוסח השאילה,
האם מצינו שאומרים מיגו במי שטוען איני יודע לפוטרו משבועה??
האם אמרינן שמחמת המיגו נאמן אף בלא שבועה, או דמ"מ צריך להשבע?
אשמח לקבל מקורות.
ובכמה דוכתי אמרינן מגו אף בטוען איני יודע, ולא אמר מהריב"ל כן אלא למאי דקשיתיה דאחזוקי אינשי ברשיעי לא מחזקינן, אבל כשבאנו לדון מטעם מגו למ"ד דאמרינן לאפטורי משבועה, יהיה אף דטעין איני יודע.
יהודה בן יעקב כתב:יישר כח.
עיינתי בדברי הש"ך סי' עה, ל ולא מצאתי בדבריו דאמרינן מיגו במי שטוען איני יודע כדי לפוטרו. אשמח לדעת אם א' מהאחרונים מבאר את דבריו שפטור משום דיש לו מיגו.
ועד אחד מעיד שהלוהו - ואף דאין העד מעיד שעדיין לא פרעו או שהוא בתוך זמנו כו', כ"כ הסמ"ע [סק"ל]. ואף על גב דאית ליה מיגו, מ"מ כיון דהשתא טוען איני יודע, ואין נשבעים שבועת התורה באיני יודע, הו"ל מחויב שבועה ואינו יכול לישבע משלם.
מפשיטות דבריו משמע דהוי קשיא ליה מאי מחויב שבועה ואינו יכול להשבע משלם שייך הכא הא אי טעין ברי היה נאמן במיגו דפרעתי, ועל זה תירץ דמ"מ כיון דהשתא טוען שמא ולא שייך מיגו מחויב לישבע להכחיש את העד בברי וכיון דאינו יכול להשבע משלם. אך מדברי הר"ן בפרק כל הנשבעין (כט, א מדפה"ר ד"ה ומקשו) גבי מה לי הוא מה לי אבוה מוכח להיפך שהוכיח שם דלא אמרינן מיגו דאי בעי אמר איני יודע מהא דאמרינן בפרק הבית והעליה (קטז, ב) גבי היה אחד מהן מכיר אבניו נוטלן כגון שיש עסק שבועה ביניהם דאמר חמשין דידך הן וחמשין לא ידענא דהוי מחויב שבועה ואינו יכול להשבע משלם ואמאי לא מהימן במיגו דלא ידענא להו כלל דאין זה עזות דלא הוה ליה למידע ונימא לאו מחויב שבועה הוא, אלא ודאי דאיני יודע לאו מיגו הוא כלל, עכ"ד. הרי להדיא אף דטוען על השאר איני יודע שייך מיגו. אך יש לדחות וכו'
מה שהבאת מדברי השעמ"ש [סי' נח, ג] אינו ענין לנדון דידן, דהתם במיגו שאינו לבעל דבר בעצמו, דחידש השעמ"ש דמועיל, ובזה כתב דזהו דוקא כשהבע"ד מסכים ג"כ למה שהלה טוען.
בעיקר הנדון, יעוי' בשער משפט סי' ע"ה סק"ט וסי' פ"ז סק"ה דנקט בפשיטות דמועיל מיגו בטוען א"י, והביא כן מדברי הרמב"ן והר"ן בשבועות, וכן מפורש שם באמת.
אכן לקושטא דמילתא אין דבריו מוסכמים, דהוא ביאר טעמם של הראשונים עפ"ד הש"ך דהיכי דידעינן דהנתבע אינו יודע לא אמרי' בו משאיל"מ, ולכן נמי מועיל המיגו, אך מדברי הש"ך בעצמם בסי' ע"ה שם עולה להיפך, וכדהביא שם השעמ"ש, וע"כ צ"ל דהש"ך מודה דאין מועיל מיגו לפטור מדין משאיל"מ, ודברי הראשונים הנ"ל צ"ל דכוונתם דכיון דאם היה טוען ברי היה מועיל מיגו לפטרו, ממילא לא שייך לומר משאיל"מ, [וביארתי בע"ה בארוכה בספרי משכן שלום ח"ג סי' כ"א], ולפי"ז לא שמענו כלל דין מיגו בא"י.
ועי' נתיה"מ סי' ע"ה סק"ז דלא אמרי' מיגו בא"י דיותר ניח"ל לטעון א"י, ע"ש, הרי דלולא זה היה מועיל מיגו.
עכ"פ ריהטת דברי הראשונים הנ"ל דמועיל מיגו בא"י, ואולי לזה נתכוין המחבר.
אכן בעניי לא מצאתי עוד מקומות לזה, וגם בדברי הראשונים הנ"ל כבר נתבאר דיש עוד מהלך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 142 אורחים