ביטול ברוב בדינים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יושב סתר
הודעות: 195
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

ביטול ברוב בדינים

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' מרץ 21, 2018 8:49 pm

מה דינו של מי שריסק את ביצת ה"עירוב תבשילין" לתוך ביצים אחרות, האם יכול לסמוך על הביצה או שמתבטלת?
ב. האם יכול לאכול מהתערובת? אם כן - כמה? [כל דפריש...?]

אמיר כרמי
הודעות: 281
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: ביטול ברוב בדינים

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ה' מרץ 22, 2018 9:14 am

יושב סתר כתב:מה דינו של מי שריסק את ביצת ה"עירוב תבשילין" לתוך ביצים אחרות, האם יכול לסמוך על הביצה או שמתבטלת?
ב. האם יכול לאכול מהתערובת? אם כן - כמה? [כל דפריש...?]

יש איסור לאכול עירוב תבשילין? או שפשוט אם אכלו א"א לסמוך עליו יותר

יושב סתר
הודעות: 195
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: ביטול ברוב בדינים

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' מרץ 23, 2018 12:55 am

אמיר כרמי כתב:
יושב סתר כתב:מה דינו של מי שריסק את ביצת ה"עירוב תבשילין" לתוך ביצים אחרות, האם יכול לסמוך על הביצה או שמתבטלת?
ב. האם יכול לאכול מהתערובת? אם כן - כמה? [כל דפריש...?]

יש איסור לאכול עירוב תבשילין? או שפשוט אם אכלו א"א לסמוך עליו יותר

ברור שאין איסור, הנידון לגבי לסמוך עליו.
השאלה היא האם הוא מתבטל ברוב והרוב יוצר מצב ש"מעלים" אותו מן העולם, או שלמעשה העירוב קיים ולא משנה היכן ובאיזה מצב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14275
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ביטול ברוב בדינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' מרץ 23, 2018 11:16 am

בביטול ברוב מתבטלים דינים שיש בחפץ. לדוגמה האיסור, חתיכה של איסור שהתבטלה בהיתר התבטל האיסור שבה אבל החתיכה עצמה נמצאת. אין חלות ביצת עירובי תבשילים שהחלות הזה יכול להתבטל. אותה ביצה שהזמינו צריך שתשאר לשבת. מה ביטולה משנה את המציאות שנשארה לשבת. ומצד שני אם יאכל אותה ביום טוב נאכל עירובו.

יושב סתר
הודעות: 195
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: ביטול ברוב בדינים

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' מרץ 23, 2018 1:59 pm

אוצר החכמה כתב:בביטול ברוב מתבטלים דינים שיש בחפץ. לדוגמה האיסור, חתיכה של איסור שהתבטלה בהיתר התבטל האיסור שבה אבל החתיכה עצמה נמצאת. אין חלות ביצת עירובי תבשילים שהחלות הזה יכול להתבטל. אותה ביצה שהזמינו צריך שתשאר לשבת. מה ביטולה משנה את המציאות שנשארה לשבת. ומצד שני אם יאכל אותה ביום טוב נאכל עירובו.

אני ממש לא מבין את דבריך. יש חלות ביצת עירוב תבשילין, בוודאי שיש. רק השאלה היא האם החלות יכולה להתבטל, אני מוכן לקבל את זה שלטעמך נראה שלא, אבל באותה מידה יתכן שמישהו אחר יחשוב שכן. הביטול של הביצה יגרום שאנו מתייחסים אליה כמאן דליתא ואם היא לא קיימת אין עירוב. באותה מידה שאם אתה מבטל חתיכת חתול בסיר חמין אתה מבין שהיחס אליו שהוא לא קיים.
לגבי אכילת הביצה, כוונתי לשאול בדרך את"ל שלא מתבטל, האם במצב המדובר של תערובת הביצה ברסק שאר ביצים אם יוכל לאכול מהתערובת כמות קטנה או גדולה ולסמוך ע"כ שנשאר בתערובת שיעור מהביצה.

יושב סתר
הודעות: 195
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: ביטול ברוב בדינים

הודעהעל ידי יושב סתר » ו' מרץ 23, 2018 2:05 pm

והסברא שיתכן לשמוע הוא שיאכל מהתערובת מדין כל דפריש ונסמוך שמה שאוכל הוא מהרוב שאינו ביצת העירוב.
וע"ז אמר לי חכ"א שאינו, לפי שהחת"ס דן בכנף של ציצית שנקרעו שני חוטים שהלכה שפסול מספק כי אין אנו יודעים אולי הוא אותו החוט מצד שני, והק החת"ס דנימא כל דפריש ויוכשר. ותירץ שכד"פ נאמר להתיר את החפץ שבידינו שבו קרה הספק, חלוק מזה ציצית שהחוט שבידינו יוצר ספק על מה שנשאר ולא על החוט עצמו ובזה לא אמרינן כד"פ. מעתה גם כאן אנו באים לומר ע"י הביצה שהוציא כד"פ כדי להכשיר את התערובת שנשארה בצלחת ולא את הביצה עצמה שהוציא, ובזה לא אמרינן.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הצעיר באלפי, יהודי טבעי, כתבן, מלבב, משולש, צופר הנעמתי ו־ 42 אורחים